SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO ANIMASI MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nafa Indah Budi Lestari Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Asih Widi Wisudawati Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Fatonah Salfadilah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8824

Keywords:

Media Development, Animation Videos, Mathematics

Abstract

Learning videos are considered as successful learning. Media in overcoming learning difficulties in learning mathematics. This study aims to the determine the development of mathematical animation video media in elementary schools. Researcers used the Systematic Literature Review (SLR) research method for journal articles with a publication time range of 2018-2023. From the 3 Research Question in this study it was found that the lack of use of mathematics learning media in schools was a motivating factor for many researchers to develop mathematical animation video media. The model used by many researchers is the ADDIE model and in developing animated video media researchers use animaker software a lot. The results of this study are expected to provide information to educators to develop mathematical animation video media to overcome learning difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, ketut & ngarti. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R&D. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1). https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jipp.v4i1.18403

Apriadi, H. (2021). Video Animasi Matematika Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(1), 173. https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i1.3621

Apriansyah, M. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan Di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal PenSil, 9(1), 9–18. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.12905

Arijumiati, R., Istiningsih, S., & Setiawan, H. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran oleh Guru pada Masa Pandemi di SDN 1 Lajut Lombok Tengah. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 698–704. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.320

Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599

Isnaini, S. N., Firman, F., & Desyandri, D. (2023). Penggunaan Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Di Sekolah Dasar. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 42–51. https://doi.org/10.24929/alpen.v7i1.183

Kusumawati, L. D., Sugito, Nf., & Mustadi, A. (2021). Kelayakan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dalam Memotivasi Siswa Belajar Matematika. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1), 31. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v9n1.p31--51

Larasati, I., Yusril, A. N., & Zukri, P. Al. (2021). Systematic Literature Review Analisis Metode Agile Dalam Pengembangan Aplikasi Mobile. SISTEMASI, 10(2), 369. https://doi.org/10.32520/stmsi.v10i2.1237

Maharani, N. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Video Berbasis Pen Tablet Dalam Pembelajaran Topik Integral Selama Pandemi Covid-19. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 41–48. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.41-48

Maulani, S., Nuraisyah, N., Zarina, D., Velinda, I., & Aeni, A. N. (2022). Analisis Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran Terpadu terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(1), 539–546. https://doi.org/10.52436/1.jpti.134

Octavyanti, N. P. L., & Wulandari, I. G. A. A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1). https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32223

Siregar, Y. S., Darwis, M., Baroroh, R., & Andriyani, W. (2022). Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik dengan Menggunakan Media Pembelajaran yang Menarik pada Masa Pandemi Covid 19 di SD Swasta HKBP 1 Padang Sidempuan. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 69–75. https://doi.org/10.56972/jikm.v2i1.33

Suseno, P. U., Ismail, Y., & Ismail, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Video Interaktif berbasis Multimedia. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(2), 59–74. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v1i2.7272

Winarni, S., Kumalasari, A., Marlina, M., & Rohati, R. (2021). Efektivitas Video Pembelajaran Matematika Untuk Mendukung Kemampuan Literasi Numerasi Dan Digital Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 574. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3345

Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Yuda S, A. I. W. I. (2019). PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN BERORIENTASI PENDIDIKAN KARAKTER. Journal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735

Downloads

Published

2023-07-09