PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS 5 MATA PELAJARAN MATEMATIKA JARING-JARING BANGUN RUANG KUBUS DAN BALOK MENGGUNAKAN MODEL PjBL DI SD NEGERi GRATI 02 KABUPATEN LUMAJANG

Authors

  • Yurita Okti Suwartini PPG PRAJABATAN UNIVERSITAS NEGERI MALANG
  • Mohamad Yasin PPG Prajabatan Universitas Negeri Malang
  • Umi Machbubah SD Negeri Grati 02

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8599

Keywords:

learning outcomes, PTKK, Project-Based Learning model (PjBL)

Abstract

This study aims to improve the learning outcomes of students in Grade 5 mathematics nets build Cube and block space using the PjBL model at SD Negeri Grati 02 Lumajang Regency. This type of research is collaborative Class Action Research (PTKK) which consists of 2 cycles, cycle I and Cycle II, using a mixed approach, namely qualitative and quantitative approaches. The subjects of this study were 5th grade students consisting of 15 students. Data collection techniques using tests, observations, interviews, and documentation. The results of the study showed an increase. Learning outcomes of students in the pre-cycle is 26.67%, in the first cycle is 66.67%, and in the second cycle 86.67%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta:PT Rineka Cipta.

Fingky, Indriani. (2018). Penerapan Model Project Based Learning dalam Pembelajaran Matermatika untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIIIC SMP Negeri 1 Kandis Ditinjau dari Level Kemampuan Akademik. 02 Desember 2021 (Universitas Islam Riau).

Masrukhatin, Nur Aini. (2020). Studi Komparatif Model Pembelajaran Project Based Learning dan Metode Jigsaw Terhadap Kemampuan Kolaborasi Kerja Siswa pada Mata Pelajaran Fiqih Di MTSN 2 Nganjuk. 10 Desember 2020 (IAIN Kediri).

Meilyawati. Y., Rahayu, Fitriyah, C. Z., (2014). Penerapan Media Video Untuk Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Dengan Tema Permainan Mata Pelajaran Ips Pokok Bahasan Sejarah Uang Pada Siswa Kelas III Sdn Jatisari 01 Tempeh Lumajang. Artikel Ilmiah Mhasiswa, I(1), 1-4.

Sutrisna G.B.B., Sujana, I. W., & Ganing, N.N. (2019). Model Project Based Learning Berlandaskan Tri Hita Karana Berpengaruh Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPS. Jurnal Adat Budaya, 84-93.

Sami. (2022). Upaya Peningkatan Perhatian Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif Learning Pada Pembelajaran PKn Kelas IV Mis Al Hidayah. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FKTIK) IAIN Palangka Raya. 1778-1809

Wardani, D.A.K. (2019). Penerapan Project Based Learning Model Dengan Strategi Outdoor Study Pada Topik Plantae Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Ketuntasan Hasil Belajar Siswa SMA Miftahul Ulum Ambunten, Sumenep. Universitas Muhammadiyah Surabaya Repository.

Downloads

Published

2023-06-18