PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SIKLUS AIR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PjBL SISWA KELAS V SD NEGERI 1 PUNUNG

Authors

  • Jelang Zidane Universitas PGRI Madiun
  • Eron Susilo SD Negeri 1 Punung
  • Ellys Mursina Mursidik Unversitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8421

Keywords:

Learning outcomes, Project Based Learning, Elementary School

Abstract

This research is a classroom action research that aims to determine the increase in student learning outcomes in the water cycle material using the Project Based Learning learning model at SD Negeri 1 Punung. The research subjects were 25 students of class V SD Negeri 1 Punung. The data collection method used is a test. This research was conducted in two cycles. The class action research flow used in each cycle consists of four steps, namely: (1) planning, (2) implementation, (3) observation and (4) reflection. The results of this study indicated that there was an increase in completeness from 52% with an average value of 73.8 in cycle I to 92% with an average of 79.12 in cycle II. These results indicate that the application of the Project Based Learning learning model can improve student learning outcomes in the water cycle material for class V SD Negeri 1 Punung.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadiyanto, A. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-993., 6(2), 980–993. http://ppjp.ulm.ac.id/jpournal/index.php/pkn/article/view/2326/2034

Anggraini, P. D., & Wulandari, S. S. (2020). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Peningkatan Keaktifan Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 292–299. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p292-299

Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.

Astina, I. K. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Keaktifan. 448–453.

Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529

Hamalik, O. (2006). Proses belajar mengajar.

Hidayat, R., & Abdilah. (2019). Ilmu Pendidikan “Konsep,Teori dan aplikasinya.” Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.

kumala sari, N., Prihatna, W., & Sucipto. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Simbol simbol Pancasila Pada Peserta Didik Kelas I SDN Junrejo 2 Batu. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.

Maria Magdalena. (2018). Kesenjangan Pendekatan Model Pembelajaran Conventional Dengan Model Pembelajaran Contextual Terhadap Hasil Belajar Pancasila Di Program Studi Teknika Akademi Maritim Indonesia - Medan. Jurnal Warta, 2, 3–6.

Murniarti, E. (2017). Penerapan Metode Project Based Learning. Journal of Education, 3(2), 369–380.

Nurfitriyanti, M. (2016). Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(2), 149–160. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i2.950

Nurkholis. (2013). PENDIDIKAN DALAM UPAYA MEMAJUKAN TEKNOLOGI. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44.

Purwitasari, I., Rahmantika Hadi, Fi., & Kartini. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS III SDN I GEGERAN. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09, 1–23.

Suhartono, O. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar Dalam Pelaksanaan Pendidikan Di Masa Pandemi Covid-19. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8–19.

Sukendra, I. K., & Atmaja, I. K. S. (2020). Instrumen Penelitian. In Journal Academia.

Sulandari. (2020). Analisis Terhadap Metoda Pembelajaran Klasikal Dan Metoda Pembelajaran E-Learning Di Lingkungan BADIKLAT KEMHAN. 1(2), 176–187.

Undang - undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (n.d.). https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.1982.tb08455.x

Downloads

Published

2023-06-10