PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MEMBACA PEMAHAMAN MENGGUNAKAN GRAPHIC ORGANIZER PLOT DIAGRAM UNTUK KELAS VI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Delita Gustriani PGSD STKIP Rokania

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v2i2.801

Keywords:

Learning Instruments, Reading Comprehension, Graphic Organizer Plot Diagram

Abstract

ABSTRACT Teachers have responsibility to create and develop an effective learning instruments in order to facilitate the student to understand the reading content optimally. Unfortunately, not all teachers are able to accept and run that responsibility. There are, it is important to develop an effective learning instruments by using Graphic Organizer Plot Diagram as the solusion. The learning instruments were developed by using 4-D model (Defining, Designing, Developing, and Disseminating). The design was validated by four experts and three educational practitioners. To see the practicality and the effectiveness of the instruments developed, it then was tried out limitedly to the students in class VI of SDN 18 Air Tawar Selatan.  The disseminating phase, however, was done in a limited scale. The  result  of  the  research   indicated   that  the  validity  rate  into  the category   of  highly   valid.   Then  upon   the  assessment   on  the  implementation    of  lesson   plan,   the responses  from teachers  and learning  participants   and the observations   on teaching  materials  indicated that  the practicality  rate fell to the category  of highly  practical. Moreover,  the result  of the activity  of learning   participants    on   reading   comprehension    indicated    to   be   effective. Based  on  the  result  of  the  research,  it  was  concluded  that  the  Graphic Organizer Plot Diagram strategy-oriented reading comprehensionlearning instruments developed had been valid, practical, and effective. Keywords: Learning  Instruments,  Reading  Comprehension,   Graphic  Organizer Plot  Diagram. ABSTRAK Guru memiliki tanggung jawab untuk membuat dan mengembangkan instrumen pembelajaran yang efektif untuk memudahkan siswa memahami isi bacaan secara optimal. Sayangnya, tidak semua guru dapat menerima dan menjalankan tanggung jawab itu. Ada, penting untuk mengembangkan instrumen pembelajaran yang efektif dengan menggunakan Graphic Organizer Plot Diagram sebagai solusinya. Instrumen pembelajaran dikembangkan dengan menggunakan model 4-D (Mendefinisikan, Merancang, Mengembangkan, dan Menyebarluaskan). Desain ini divalidasi oleh empat ahli dan tiga praktisi pendidikan. Untuk melihat kepraktisan dan keefektifan instrumen yang dikembangkan, kemudian diadili secara terbatas kepada siswa di kelas VI SDN 18 Air Tawar Selatan. Namun fase penyebarluasan dilakukan dalam skala terbatas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat validitas masuk dalam kategori sangat valid. Kemudian setelah penilaian pada pelaksanaan rencana pelajaran, tanggapan dari guru dan peserta belajar dan pengamatan pada bahan ajar menunjukkan bahwa tingkat kepraktisan jatuh ke kategori sangat praktis. Selain itu, hasil dari aktivitas peserta belajar membaca pemahaman diindikasikan efektif. Berdasarkan hasil penelitian, disimpulkan bahwa Grafik Organiser Plot Diagram yang berorientasi pada strategi membaca pemahaman instrumen pembelajaran yang dikembangkan telah valid, praktis, dan efektif. Kata kunci: Instrumen Pembelajaran, Pemahaman Membaca, Diagram Plot Grafis

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Yunus. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Broomley, Karen, Linda Irwin De Vitis, dan Marcia Modlo. (1999). 50 Graphic Organizer for Reading, Writing, & More. USA: Scholastic

Firman, Harry. (2000). Penilaian Hasil Belajar dalam Pengajaran. Bandung: FMIPA UPI.

Rahim, Farida. (2007). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Riduwan & Sunarto. (2007). Pengantar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Somadayo, Samsu. (2011). Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Trianto. (2007). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Plomp, T. dan Nieveen, N. (Eds). (2007). An Introduction to Educational Design Research. Enschede: Netherlands Institute for Curriculum Development (SLO).

Artikel in Press :

Lupiani. (2016). Types og Graphic Organizer on Storyboard That.

Jurnal :

Harvey, Michele. 2013. Reading Comprehension: Strategies for Elementary and Secondary School Students. Lynchburg College.

Ness, Molly 2011. Explicit Reading Comprehension Instruction in Elementary Classrooms: Teacher Use of Reading Comprehension Strategies. Journal of Research in Childhood Education.

Ortlieb, Evan. 2013. Using Anticipatory Reading Guides to Improve Elementary Student’s Comprehension. International Journal of Instruction.

Downloads

Published

2018-03-22