ANALISIS MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IV A SDN 3 TUGU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7989Keywords:
Interest in Learning, Students, Social Studies LearningAbstract
Interest in learning is the interest of students in learning activities at school, one of which is in social studies subjects. From the results of preliminary observations, there is a phenomenon that out of 29 students, there are 10 people who lack interest in social studies subjects. This study aims to describe how students’ interest in learning in social studies subjects, supporting factors and inhibiting factors of learning interest, and alternative strategies in increasing students’ interest in learning. This research method uses a descriptive qualitative approach. The conclusion of the results of the research that has been carried out that the interest in learning students of 4ͭ ͪ grade A SDN 3 Tugu in social studies subjects is moderate. There are supporting factors and inhibiting factors related to factors that affect the interest in learning, namely physical and psychological students, family support, teaching provided by teachers in schools, and the community environment. An alternative strategy in increasing students’ interest in learning in social studies subjects is technology-based interactive learning.Downloads
References
Adikasari Alifia Edria. (2017). Pengembangan Media Buku Bergambar Pada Pembelajaran IPS Materi Perjuangan Mempertahankan Kemerdekaan Kelas V SDN Pesantren Mijen Semarang. UNNES.
Akrim. (2021). Strategi Peningkatan Daya Minat Belajar Siswa Belajar PAI Mencetak Karakter Siswa. Pustaka Ilmu.
Al Fuad Zaki, & Zuraini. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas I SDN 7 Kute Panang. Jurnal Tunas Bangsa, 3(2), 42–54.
Bustami Ibus, Suhaedah, & Mulyani Srie. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. UPI.
Devi Uuz Zakiyah, & Ichsan. (2022). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Pendas: JurnalIlmiah PendidikanDasar, 07(02), 934–948.
Fajri Zaenol. (2019). Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Belajar Siswa SD/MI. Jurnal Ika, 7(2).
Haryati Nanik. (2015). Hubungan Minat Belajar Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Se-Gugus Wonokerto Turi Sleman Tahun Ajaran 2014/2015. Basic Education, 4(13).
Mulyati Mumun. (2019). Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Dalam Menumbuhkan Peminatan Anak Usia Dini Terhadao Pelajaran. Alim Journal of Islamic Education, 1(2).
Paramitha, P. H., & Nurafni. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Power Point Interaktif terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3538–3543.
Rahayu Ni’mah, Ruskandi Kanda, & Wahyudin D. (2021). Analisis Minat Belajar Siwa Pada Pembelajaran IPS Kelas V Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 71–80.
Rahmad Herdiyanto. (2019). Hubungan Minat Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS SD Negeri 2 Badransari Tahun Aajaran 2019/2020. IAIN.
Romi. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi Dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ssiwa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3019–3026.
Sa’diyyah Halimatus. (2018). Analisis Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Pada Siswa Kelas V MIS At-Taqwa Di Pela Mampang . UIN Syarif Hidayatullah.
Sari Dwi Kurnia. (2020). Upaya Guru Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di SDN 10 Belutu. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).
Sari Elsa Winda. (2020). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Di SD Negeri 37 Kaur. IAIN.
Siska Yulia. (2016). Konsep Dasar IPS Untuk SD/MI. Garudhawaca.
Toni, N., & Arafat, L. M. (2018). Konsep Dasar IPS. Samudera Biru.
Tsabit Dedi, Amalia Arsyi Rizqia, & Maula Luthfi Hamdani. (2020). Analisis Pemahaman Konsep IPS Materi Kegiatan Ekonomi Menggunakan Video Pembelajaran IPS Sistem Daring Di Kelas IV.3 SDN Pakujajar CBM. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, V(1), 76–89.
Waruwu, A. B. C., & Sitinjak, D. (2022). Penggunaan Multimedia Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.