MANFAAT PEMBELAJARAN SENI MUSIK MELALUI LAGU ANAK DALAM MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7946Keywords:
Learning Media, Music Arts, Children's Songs, ConcentrationAbstract
The purpose of this study was to find out the benefits of music art through children's songs as a learning medium to increase the learning concentration of fourth-grade students at SD Negeri 20 Pahbatan Balingka. Music can not only be used as a medium of entertainment but music can be used as a medium in the learning process to increase student learning concentration. The method used in this study is the literature review method. The data in this study were obtained from the results of analysis of journals and scientific articles from previous researchers and practitioners relevant to this research. The results of the analysis were reduced to obtain the required data and then presented the data and conclusions were drawn. The results of this study indicate that learning the art of music through children's songs has good benefits for students, namely providing calm, and comfort, providing happiness, relieving stress, sharpening memory, and making minds brighter so as to increase student learning concentration.Downloads
References
Andita, C. D., & Desyandri, D. (2019). Pengaruh Penggunaan Musik Terhadap Konsentrasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 205–209. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.50
Apriyani, Y. (2015). Pengaruh Terapi Murottal Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 2 Pontianak. ProNers, 3(1).
Ellfira, S. (2015). Hubungan Karakter Musik Klasik Dan Pop-Jazz Dengan Kecerdasan Emosi ( EQ ). Institut Seni Indonesia, Yogyakarta, 64.
Fauziah, Y. N. (2011). ANALISIS KEMAMPUAN GURU DALAM MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF SISWA SEKOLAH DASAR KELAS V PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM (Studi Komparatif Pada Guru Sekolah Dasar Kelas V Di Beberapa Sekolah Dasar Di Kota Bandung Tahun Ajaran 2010-201. Jurnal Edisi Khusus, 2, 98–106.
Gabriela, N. D. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 104–113.
Handayani, F., Desyandri, & Mayar, F. (2022). Implementasi seni musik terhadap konsentrasi belajar siswa dan pembentukan karakter di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11370–11378. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/4245/3550
Hasibuan, D. A. S., & Watini, S. (2022). Implementasi Bernyanyi ASYIK dalam Meningkatkan. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(September), 3328–3333.
Hasibuan, R. (2016). Lirik Lagu “Berita Kepada Kawan” dan “Untuk Kita Renungkan” Karya Ebiet G. Ade (Suatu Kajian Fungsi Pragmatik, Citraan, dan Nilai Karakter). Jurnal Majalah Ilmiah Politeknik Mandiri Bina Prestasi, 5(2), 185–196.
Ilmi, F., Respati, R., & Nugraha, A. (2021). Manfaat Lagu Anak dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 675–683. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i3.39237
Izam, S. (2016). Pengaruh Musik Terhadap Kenyamanan Belajar Pengguna di Perpustakaan MIS LAMGUGOB BANDA ACEH. UIN Ar-Raniry Banda.
Magdalena, I., Mulyani, F., Fitriyani, N., & Delvia, A. H. (2020). KONSEP DASAR EVALUASI PEMBELAJARAN SEKOLAH DASAR DI SD NEGERI BENCONGAN 1. PENSA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 87–98.
Melalolin, L. ., Hartini, N. M. S. ., & Mahayanti, N. W. . (2020). Pemanfaatan Lagu Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Tentang Simple Past Tense. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(1), 108–119.
Miarso, Y. H. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Kencana Prenanda Media Grup.
Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jkwangsan-jtp.v1n2.p95--105
Novandhi, N. K., & Yanuartuti, S. (2020). Bentuk Musik dan Makna Lagu Garuda Pancasila. Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Karya Seni, 22(2), 113–123.
Putri, N. (2012). Efektifitas Penggunaan Media Video Untuk Meningkatkan Pengenalan Alat Musik Daerah pada Pembelajaran IPS Bagi Anak Tunagrahita Ringan di SDLB 20 Kota Solok. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(2), 318–328.
Umar. (2014). Media Pendidikan: Peran dan Fungsinya dalam Pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan TARBAWIYAH, 11(1), 131–144. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/tarbawiyah/article/view/364/177
Utomo, U. (2010). Model Pengembangan Materi Pembelajaran Seni Musik Di SD / MI Berdasarkan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jurnal Penelitian Pendidikan, 27(2), 1–8.
Wimbrayardi, Putra, I. E. D., & Parmadi, B. (2021). Musik Garap Emotion of Sikatuntuang Sebagai Media Kreatif Musikal Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(1), 90–98.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.