PENGEMBANGAN MEDIA SPACE BOOK BERBASIS QR CODE MATERI TATA SURYA DENGAN PENGUATAN KARAKTER GEMAR MEMBACA PADA KELAS VI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Zahra Fitriyan Pinkan Amita
  • Pinkan Amita Tri Prasasti PGSD FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Teguh Linda Agustianti SDN Candimulyo 03

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7732

Keywords:

learning media, space book, the character of likes to read

Abstract

Learning media are tools used to deliver and clarify the material at once stimulate and motivate students to learn in order to achieve the learning process.  The aim of research and development are to produce a valid, pratical, and interesting space book based on QR Code with the character of likes to read for learning solar system 6th grade elementary school 03 Candimulyo Madiun as media. The method was used research and development method of Dick & Carey. The results of the material expert is 90,6%, media expert 96,4%, and user 100%. Students respon of small scale test 100% and the character likes to read after used space book 92,2%. And then, students respon of large scale test 92,3% and the character likes to read 86,9%. Based on the results analysis of space book based on QR Code very suitable for learning solar system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anditasari, R., Martutik, M., & Andajani, K. 2018. Pengembangan Media Berbasis Permainan Edukatif pada Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(1), 107–114.

Arikunto, Suharsimi. 2009. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara

Asyhari, Ardian & Silvia, Helda. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni 5 (1), 1-13.

Hendracipta, Nana. 2016. Menumbuhkan sikap ilmiah siswa sekolah dasar melalui pembelajaran ipa berbasis inkuiri. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd), 2(1), 109–116.

Jannah, R. 2017. Implementasi budaya madrasah Sabtu membaca senyap dalam membentuk karakter gemar membaca peserta didik kelas tinggi di MI Darul Ulum Wates Ngaliyan Semarang tahun pelajaran 2016/2017 [PhD Thesis]. UIN Walisongo.

Mahnun, Nunu. 2012. Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran. An-Nida’, 37(1), 27–34.

Nurdyansyah. 2016. Developing ICT-Based Learning Model to Improve Learning Outcomes IPA of SD Fish Market in Sidoarjo. Jurnal TEKPEN, 1(2).

Rahmawati, F. 2013. Pengaruh Pendekatan Pendidikan Realistik Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1).

Sari, P. P. 2018. Penanaman Nilai Karakter Gemar Membaca. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 7(2), 205–217.

Suardi, Moh. 2018. Belajar & Pembelajaran. Deepublish: Yogyakarta.

Subarkah, B. A. 2019. Pengembangan E-Modul Interaktif Media Bangun Datar Kelas IV di MI Perwanida Kota Blitar.

Susanto, Ahmad, M.Pd. 2016. Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Kencana.

Susilana, Rudi., M.Si, & Riyana, Cepi. 2008. Media pembelajaran: Hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian. CV. Wacana Prima.

Untari, E. 2017. Problematika dan Pemanfaatan Media Pembelajaran Sekolah Dasar di Kota Blitar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 259–270.

Widjajanti, E. 2008. Kualitas lembar kerja siswa. Makalah Seminar Pelatihan penyusunan LKS untuk Guru SMK/MAK pada Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat Jurusan Pendidikan FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta, 2–5.

Downloads

Published

2023-06-27