PERSEPSI GURU TERHADAP PELAKSANAAN LESSON STUDY DI SD NEGERI 6 PEMPATAN

Authors

  • I Wayan Numertayasa Institut Teknologi dan Pendidikan Markandeya Bali
  • I Komang Nada Kusuma PGSD FIP ITP Markandeya Bali
  • I Gede Agus Rediasa Pendidikan Bahasa Inggris FIP ITP Markandeya Bali

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7580

Keywords:

elementary school, lesson study, teacher perception

Abstract

This study aims to determine the teacher's perception of the implementation of lesson study in SD Negeri 6 Pempatan.  The method in this study uses a qualitative method.  This research is a study of how teachers perceive the implementation of lesson study involving 21 fourth grade students and several teachers at SD Negeri 6 Pemempatan.  In this study there are two techniques.  The technique used in this research is interview and observation technique in data collection.  Based on the results of the research that has been done, it can be concluded that the teacher's perception of the implementation of lesson study at SD Negeri 6 Pemempatan is positive.  This can be proven from the average percentage of teachers' perceptions of the implementation of lesson study at SD Negeri 6 Pempatan, which is 88%, meaning that teachers give a positive response to the implementation of lesson study at SD Negeri 6 Pempatan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abizar, H. (2017). Buku master lesson study. Diva Press.

Aeni, A. N. (2019). Persepsi Guru SD Dan Mahasiswa Calon Guru SD Tentang Kualitas Pendidikan Di Indonesia. Lutfatulatifah, & JR Maranatha (Ed.), Rekonstruksi Pendidikan Anak Usia Dini Dan Pendidikan Dasar: Menjawab Tantangan Dan Tren Masa Datang, 136–157.

Ardi, M. (2011). Hubungan antara persepsi terhadap organisasi dengan minat berorganisasi mahasiswa fakultas psikologi UIN Suska Riau. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

HASBULLAH, M. N. U. R., Chotimah, U., & Alfiandra, A. (2019). PERSEPSI GURU DAN PESERTA DIDIK TERHADAP PENERAPAN LESSON STUDY DI SMA SRIJAYA NEGARA PALEMBANG. Sriwijaya University.

Ifrianti, S. (2018). Membangun Kompetensi Pedagogik dan Keterampilan Dasar Mengajar Bagi Mahasiswa Melalui Lesson Study. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 5(1), 1–18.

Karmizan, K. (2018). Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pembelajaran dengan Lesson Study di Kelas SD Negeri 001 Koto Peraku Kecamatan Cerenti. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(4), 608–618.

Maleong, J. (2013). Lexy, Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis data kualitatif. Jakarta: UI press.

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi (IPTEK) dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101–109.

Prihantoro, R. (2011). Pengembangan profesionalisme guru melalui model Lesson Study. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(1), 100–108.

Putra, A., Yurnetti, Y., Walad, A. M., & Yendriwati, Y. (2018). Implementasi Lesson Study Berbasis MGMP Untuk Membangun Learning Community dan Pofesionalitas Guru-Guru IPA SLTP Kota Sawahlunto. Bina Tambang, 3(4).

Rahardjo, M. (2011). Metode pengumpulan data penelitian kualitatif.

Rahmawati, S. (2022). Kemampuan Guru dalam Mengimplementasikan Model Pembelajaran Lesson Study Mata Pelajaran Matematika di Tingkat Madrasah Tsanawiyah. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 2(3), 172–186.

Rosita, B. (2021). Pelaksanaan Lesson Study Guna Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dalam Perspektif Peer Supervision. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(3), 673–688.

Saleh, S. (2017). Analisis data kualitatif. Pustaka Ramadhan, Bandung.

Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Pt Kanisius.

Sumar, W. T., & Razak, I. A. (2016). Strategi pembelajaran dalam implementasi kurikulum berbasis soft skill. Deepublish.

Susanto, A. (2018). Bimbingan dan konseling di Sekolah: Konsep, teori, dan aplikasinya. Kencana.

Susanto, J. (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis lesson study dengan kooperatif tipe numbered heads together untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar IPA di SD. Journal of Primary Education, 1(2).

Wahyuni, R. (2020). Efektivitas implementasi lesson study learning community dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Equity in Education Journal, 2(1), 11–18.

Downloads

Published

2023-06-26