KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN RQA (READING QUESTION AND ANSWERING) BERBANTU LKPD UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 4 SEKOLAH DASAR

Authors

  • Erna Pujiyanti Universitas PGRI Semarang
  • Sumarno Prodi Magister Pendidikan Dasar Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v7i2.6681

Abstract

ABSTRACT The formulation of the problem in this research is how effective the study from home RQA (reading question and answering) learning model is in increasing the independence and learning outcomes of 4th grade elementary school students in Tembalang District, Semarang Regency. he approach used in this research is a quantitative approach. Using the pretest-pottest control group design. Data collection techniques using tests, and observations, normality tests, homogeneity tests, independent sampel t test and gain index calculations. he results of the study showed that the reading question and answering (RQA) learning model was effective in increasing the independence and mathematics learning outcomes of fourth grade elementary school students. This is evidenced by the results of the independent sample t test on student learning independence by obtaining a Tcount of 3.635 > Ttable 1.99962 and a significance level of 0.001 <0.05. Then test independent sample t test on student learning outcomes by obtaining a Tcount of 5.221 > T table 1.99962 and a significance level of 0.001 <0.05. These results indicate that the Reading Question and Answering (RQA) learning model is more effective in increasing the independence and learning outcomes of fourth grade students of SD Negeri Tembalang District.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsad Bahri (2016) Strategi Pembelajaran Reading Questioning And Answering (RQA) Pada Perkuliahan Fisiologi Hewan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa. Jurnal Bionature, Volume 17, Nomor 2, Oktober 2016, hlm. 106-113

Corebima, A. D. (2009). Pengalaman Berupaya Menjadi Guru Profesional. Pidato pengukuhan Guru Besar pada FMIPAUM. Disampaikan pada

SidangTerbuka Senat UM, tanggal 30 Juli.

Corebima, A. D. (2010). Berdayakan Keterampilan Berpikir Selama Pembelajaran Sains Demi MasaDepan Kita. Makalah. Disampaikan pada Seminar Nasional Sains, yang diselenggarakan di Universitas Negeri Surabaya, 16 Januari 2010

Defvia Ayu Lashari (2017) Pengaruh Model Reading Questioning Answering (RQA) Terhadap Pengetahuan Metakogitif Siswa Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. JPBIO, Vol. 2, No. 2, November 2017: 27 – 33.

Haerullah, A dan Usman, F H. (2013). Pengaruh Penerapan Model RQA Terhadap Pengetahuan Metakognitif Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 2 Kota Ternate. Jurnal BIOedukasi. 2(1). ISSN. 2301-4678.

Laylah Fiamanillah (2019) Pengaruh Model Pembelajaran Terhadap Kemandirian Belajar Dan Pemahaman Konsep Peserta Didik Kelas XI MIA SMA Negeri 2 Gowa Tahun Ajaran 2017/2018 (Studi Materi Pokok Larutan Penyangga) Chemistry Education Review, Pendidikan Kimia PPs UNM, 2019, Vol.2, No.2 (58-66).

Muslich. M. 2007. KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Noor, Juliansyah. 2015. Metodologi Penelitian, Skripsi, Tesisi, Disertasi & Karya Ilmiah, (Jakarta : Prenadamedia group)

Priantari, Ika. 2012. “Pengaruh Strategi RQA Dipadu dengan TPS terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Prodi Pendidikan Biologi Universitas Muhammadiyah Jember Mata Kuliah Genetika Tahun Akademik 2012-2013”. Jember : Universitas Muhammadiyah Jember.

Sudjana, Nana . 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sudin (2018) Pengaruh Model Reading Questioning Answering Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Manusia. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi) Vol. 3 No. 1 April 2018, hlm 1–8. ISSN 2540-802x (Online).

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantiatif, R&D. Yogyakarta: Rineka Cipta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2013. Metode Penelitian Pendidikan.Bandung: Remaja Rosda Karya.

Supratiknya, A. 2012. Penilaian hasil belajar dengan teknik nontes. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Suprijono, A. 2009. Cooperative learning teori dan aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Smith Deborah Deutsch & Luckasson Ruth. 1992. Introduction to Special Education. USA. Allyn and Bacon.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem PendidikanNasional.

Usman, Husaini, 2011. Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2022-12-23