UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA AKSARA JAWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING DENGAN MEDIA KARTU AKSARA DI KELAS III SD N NOGOSAREN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.39268Keywords:
Quantum Teaching, letter card, Javanese script, readingAbstract
This study aims to improve the quality of Javanese language learning for third-grade students at SD Negeri Nogosaren, particularly in reading Javanese script. The focus is to enhance teacher performance and students’ reading skills through the implementation of the Quantum Teaching model assisted by letter card media. This research employed Classroom Action Research (CAR) using the Kemmis and Taggart spiral model, which includes four stages: planning, acting, observing, and reflecting. The subjects were 11 third-grade students of SD Negeri Nogosaren. Data were collected through observation, tests, and documentation, and analyzed using descriptive qualitative and quantitative methods. The results showed that the Quantum Teaching model with letter card media effectively improved students’ ability to read Javanese script. The average score in the pre-cycle was 51 with 18.18% mastery. It increased to 59 with 36.36% mastery in the first cycle, and to 86 with 90.91% mastery in the second cycle. Thus, the application of the Quantum Teaching model assisted by letter card media effectively enhanced students’ Javanese script reading skills.
Downloads
References
Afianti, D., Witono, A. H., & Jiwandono, I. S. (2020). Identifikasi kesulitan guru dalam pengelolaan kelas di SDN 7 woja kecamatan woja kabupaten dompu. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(2).
Arimas, K., & Anafiah, S. (2020). Peningkatan keterampilan membaca aksara jawa melalui media audiovisual pada siswa kelas V SD Negeri 2 Padokan Bantul. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 6(1).
Astuti, A. W., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Hubungan Penggunaan Media Kartu Huruf dengan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 73-81.
Darmadi, H. (2021). Apa Mengapa Bagaimana Pembelajaran Pendidikan Moral Pancasila Dan Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan (Ppkn).
Dianingrum, Y. (2021). Pemahaman Siswa Sd Terhadap Materi Pembelajaran Bahasa Jawa Ditinjau Dari Minat Baca (Doctoral dissertation, STKIP PGRI PACITAN).
Dewi, N. K., & Apriliani, E. I. (2019). Pembiasaan Penggunaan Bahasa Jawa pada Anak Usia Dini di PAUD Al-Falah Kecamatan Ungaran Timur Kabupaten Semarang. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 1(2), 84-91.
Maryana, W., Rahmawati, L., & Malaya, K. A. (2021). Penggunaan Permainan Puzzle Carakan Dalam Pembelajaran Menulis Aksara Jawa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 173-186.
Makkawaru, M. (2019). Pentingnya pendidikan bagi kehidupan dan pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Jurnal Konsepsi, 8(3), 116-119.
Nadhiroh, U. (2021). Peranan pembelajaran bahasa jawa dalam melestarikan budaya jawa. JISABDA: Jurnal Ilmiah Sastra Dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya, 3(1), 1-10.
Suryani, E. R. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Menulis Permulaan Menggunakan Model Quantum Teaching Siswa Kelas II SD Gembongan. BASIC EDUCATION, 5(13), 1-207.
Harras, K. A. (2011). Hakekat Membaca. Jakarta: Depdikbud PPGLTP.
SISWOYO, A. A., & FITROTIN, D. (2022). Upaya Meningkatkan Pemahaman Membaca Siswa Menggunakan Media Kartu Kata Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas 1. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 2(3), 168-176.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















