ANALISIS PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS YOUTUBE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD 23 PEKANBARU

Authors

  • Sy. Fathul Arini Universitas Riau
  • Hendri Marhadi Universitas Riau
  • Erlisnawati Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.38273

Keywords:

YouTube Learning Media, Learning Outcomes, Elementary School.

Abstract

IPAS learning at the elementary school level often leads to boredom among students, especially when studying map material without the use of engaging media. This study aims to describe the effect of implementing YouTube-based learning media on improving the learning outcomes of fifth-grade students at SD Negeri 23 Pekanbaru in the map material of the IPAS subject. The research method used is a quantitative descriptive approach with a pretest-posttest design. The research instrument consisted of a learning achievement test related to map material. The data analysis results indicate a significant effect of YouTube-based learning media on students’ learning outcomes, as evidenced by the paired sample t-test showing a significance value (2-tailed) of 0.001 < 0.05, which means that Ha is accepted and Ho is rejected. The improvement is also seen in the comparison of minimum, maximum, and average posttest scores, which are higher than those of the pretest. Furthermore, the N-Gain value of 0.5819 indicates a moderate level of improvement. Thus, the implementation of YouTube-based learning media has proven to be effective in enhancing the learning outcomes of fifth-grade students at SD Negeri 23 Pekanbaru on map material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andani, R., Caska, C., & Rizka, M. (2025). Analisis Temuan Penggunaan Teknologi YouTube dalam Pembelajaran serta Manfaatnya dalam Proses Edukasi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(7), 7216-7229.

Ansari, R., & Dafit, F. (2022). Problematika Guru Dalam Merancang Media Video Pembelajaran Tematik di SDN 160 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(9), 787-795.

Arsyad, A. (2021). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Aztera, N. A., Zufriady, Z., & Marhadi, H. (2025). Pengembangan media pembelajaran Augmented Reality Berbasis Budaya Melayu Riau di Sekolah Dasar. 10, 357–371.

Balaka, M. Y. (2022). Buku Metodologi Penelitian Kuantitatif. Penerbit Widina.

Egenza, M. M., Hetilaniar, H., & Amirudin, A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Youtube Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas V di SD Negeri 13 Palembang. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 10(2), 393-398.Nilda. (2021).

Erlisnawati. (2015). Masalah Motivasi Belajar Siswa Sd Pada Ips Erlisnawati Fkip Universitas Riau. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd), Vol.1(2), 1–10.

Hidayah, M. U., Kadir, M., & Budianti, K. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Youtube Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Suhu Dan Kalor Pada Siswa Kelas V Di Mi Ma’arif Nu 01 Samarinda. Borneo Journal of Islamic Education, 1(2), 251–258.

Hidayati, N. I., Hidayat, M. T., Kasiyun, S., & Rahayu, D. W. (2021). Pengaruh aplikasi YouTube sebagai media pembelajaran daring untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi ekosistem di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4085-4092.

Manurung. (2023). Penggunaan Media Video Youtube Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Hukum Coulomb Pada Siswa Kelas Ix-B Mts Negeri 2 Kutai Kartanegara. Edutech : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 3(4), 245–255.

Marhadi, H. (2024). Analisis Penilaian Hasil Belajar Siswa pada Aspek Kognitif di SDN 147 Pekanbaru. Al Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiya, 8(3), 1004.

Monika, A., Rahmi Nasution, A., & Meldina, T. (2022). Pengaruh Media Audio Visual Berbasis Youtube Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vi Di Sd Negeri 51 Rejang Lebong (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).

Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube sebagai media ajar dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran dan Penelitian, 5(1), 135-159.

Nugrahani, W. F., & Abduh, M. (2025). Bagaimana Peran & Dampak Youtube dan Tiktok bagi Siswa Sekolah Dasar?. Aulad: Journal on Early Childhood, 8(1), 145-158.

Rachma, A. F. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Youtube Terhadap Hasil Belajar PPKN siswa kelas IV SD Negeri Kota Baru III Kota Bekasi. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial (JMPIS), 5(5).

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rosyida, A., & Supardi, S. (2024). Strategi Pembelajaran Melalui Media Youtube Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Kudus. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(1), 36-49.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Sugiyono, P. D. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Winarso, H. P. (2021). Pola Bimbingan dalam Panti Sosial Bina Wanita Melati sebagai Sumber Pembelajaran tentang Studi Sosial Heru Puji Winarso. 3(September), 33–41.

Wiryany, D., & Pratami, T. V. (2019). Kekuatan Media Baru Youtube Dalam Membentuk Budaya Populer. ArtComm : Jurnal Komunikasi Dan Desain, 2(02), 25–30.

Downloads

Published

2025-12-14