INTEGRASI NILAI GOTONG ROYONG DALAM PEMBELAJARAN IPS UNTUK MENGEMBANGKAN KARAKTER SOSIAL SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.38192Keywords:
mutual cooperation, IPS learning, students' social characterAbstract
This study aims to describe the integration of the value of mutual cooperation (gotong royong) in Social Studies (IPS) learning and analyze its impact on the development of elementary school students' social character. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through observation, interviews, and documentation, then analyzed using the Miles and Huberman model. The results indicate that teachers systematically integrate the value of mutual cooperation (gotong royong) through learning planning, implementation, and assessment. Activities such as group work, discussions, mini-projects, and social simulations provide effective tools for students to practice cooperation, mutual assistance, and sharing tasks. Consequently, students demonstrate improved social character development in the form of empathy, tolerance, responsibility, and the ability to work together in groups. Thus, the integration of the value of mutual cooperation (gotong royong) in Social Studies learning has proven effective in strengthening the social character of elementary school students and is relevant for ongoing implementation in the learning process.
Downloads
References
Ariani, S., & Prasetyo, T. (2021). Pendidikan karakter dalam pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(2), 112–123.
Fitriani, N., & Lestari, M. (2020). Implementasi nilai gotong royong dalam pembelajaran tematik di SD. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 55–67.
Hapsari, R., & Wulandari, D. (2022). Pengembangan karakter sosial melalui pembelajaran IPS berbasis nilai. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dasar, 4(3), 201–214.
Hidayat, T., & Ramadhani, S. (2021). Strategi guru dalam mengintegrasikan pendidikan karakter pada pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(2), 134–145.
Kurniasih, E., & Setyawan, R. (2023). Pembelajaran kolaboratif sebagai sarana penguatan karakter sosial siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 9(1), 24–38.
Maulana, A. (2022). Kontekstualisasi nilai-nilai kearifan lokal dalam pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 77–89.
Nugroho, F. (2020). Model pembelajaran partisipatif dalam meningkatkan interaksi sosial siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 89–98.
Pradana, Y., & Suryanti, N. (2019). Gotong royong sebagai basis pendidikan karakter dalam kurikulum sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter Nusantara, 7(1), 44–57.
Pratiwi, L., & Arfandi, D. (2021). Peran guru dalam membangun budaya kolaboratif dan gotong royong di kelas. Jurnal Pedagogik Dasar, 8(2), 58–72.
Putri, S., & Handayani, T. (2020). Pembelajaran IPS berbasis nilai budaya untuk mengembangkan karakter sosial siswa. Jurnal Sosial Humaniora, 11(3), 155–167.
Rahmadani, I., & Fathurrahman, M. (2022). Implementasi penilaian autentik dalam pembelajaran karakter di sekolah dasar. Jurnal Evaluasi Pendidikan Dasar, 3(2), 101–115.
Sari, R., & Gunawan, W. (2019). Penguatan karakter gotong royong melalui aktivitas kooperatif siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 67–78.
Setiawan, A., & Laksmi, D. (2023). Integrasi kearifan lokal dalam pembelajaran IPS untuk membentuk karakter sosial peserta didik. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1), 22–34.
Siregar, H., & Nasution, M. (2021). Penerapan pembelajaran kooperatif untuk meningkatkan karakter sosial siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 9(2), 45–58.
Wibowo, A., & Kustiani, N. (2022). Pendekatan berbasis proyek untuk menanamkan nilai gotong royong di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Karakter, 4(2), 90–102.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















