IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN PSIKOMOTOR SISWA PADA MATA PELAJARAN PJOK DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

Authors

  • Ely Yuliawan Universitas Jambi
  • Ayu Karmila Universitas Jambi
  • Said Muhabizar Rizqan Universitas Jambi
  • Hanif Jupandra Universitas Jambi,
  • Tia Imelsyi Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.38054

Keywords:

digital media, psychomotor skills, physical education, junior high school, educational technology

Abstract

This study aims to review the implementation of digital learning media in improving students' psychomotor skills in Physical Education (PJOK) at the junior high school level. The research employed a literature review method by analyzing ten national journal articles published between 2022 and 2025 that are relevant to the topic. The findings indicate that digital media such as instructional videos, interactive multimedia, e-modules, Android-based learning applications, and gamification platforms significantly enhance students’ ability to understand basic movement techniques, increase learning motivation, and strengthen engagement during the learning process. The use of digital media also helps address limitations in learning facilities and offers flexible access to learning resources. However, challenges such as limited devices and teachers’ digital competence still arise. Overall, digital learning media have been proven to be effective in supporting the development of junior high school students’ psychomotor skills in PJOK learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, N. H., & Indahwati, N. (2022). Evaluasi pembelajaran PJOK secara daring pada masa pandemi Covid-19 di SMP Kota Mojokerto. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 10(2), 123–134.

Anggraeni, D., & Fathur, R. (2024). Pengaruh media video digital terhadap peningkatan keterampilan gerak dasar siswa SMP. Jurnal Pendidikan Jasmani Nusantara, 12(1), 44–55.

Fahmi, S., & Ridwan, H. (2024). Analisis kesiapan sekolah dalam implementasi pembelajaran berbasis digital pada mata pelajaran PJOK. Jurnal Teknologi Pendidikan Indonesia, 9(2), 88–101.

Fatikha Rahmawati, V., & Hariyoko. (2024). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Android pada mata pelajaran PJOK kelas VII SMP. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa, 12(1), 44–55.

Herlina, S., & Saputra, A. (2024). Pembelajaran mandiri menggunakan media digital dalam meningkatkan kompetensi siswa pada mata pelajaran PJOK. Jurnal Inovasi Pembelajaran Olahraga, 6(1), 33–45.

Kurniawan, D., & Aditya, P. (2023). Transformasi digital dalam pembelajaran PJOK di era pascapandemi. Jurnal Keolahragaan Indonesia, 8(2), 120–132.

Kusuma, M., & Hartono, B. (2023). Efektivitas simulasi digital dalam meningkatkan keterampilan psikomotor siswa SMP. Jurnal Sains Olahraga dan Kesehatan, 11(1), 77–89.

Lestari, N., & Rahmadani, R. (2022). Pemanfaatan media digital dalam pembelajaran PJOK untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Olahraga dan Pendidikan, 7(3), 154–166.

Mahendra, Y., & Yuniarti, S. (2023). Kompetensi digital guru sebagai faktor penentu keberhasilan pembelajaran berbasis teknologi. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Informasi, 5(1), 22–34.

Nugraha, I. P., Santoso, B., & Lestari, A. (2025). Pengembangan multimedia interaktif berbasis ADDIE untuk meningkatkan motivasi belajar PJOK di SMP Negeri 14 Madiun. JUARA: Jurnal Olahraga, 10(1), 89–102.

Prakoso, T., & Hidayat, A. (2023). Visualisasi gerak melalui media digital untuk meningkatkan pemahaman teknik dasar siswa SMP. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 9(2), 65–76.

Ramli, R., & Putra, W. (2022). Pengaruh aplikasi kebugaran digital terhadap motivasi belajar siswa dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Pendidikan Jasmani Interaktif, 10(1), 55–67.

Rumawatine, Z. (2025). Pengaruh penggunaan media digital dalam pembelajaran PJOK terhadap keterampilan motorik siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah SPIRIT, 15(1), 33–42.

Saryono, S., Pradipta, R., & Kurniawan, D. (2024). Tingkat penggunaan ICT dalam pembelajaran PJOK oleh guru SMP. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 20(1), 77–88.

Setyawan, H., & Malik, F. (2024). Integrasi media digital dalam pembelajaran PJOK untuk meningkatkan efektivitas praktik olahraga. Jurnal Pendidikan Olahraga Terapan, 13(1), 48–59.

Sutrisno, J., & Pramita, L. (2022). Perkembangan teknologi digital terhadap perubahan paradigma pembelajaran di sekolah. Jurnal Teknologi dan Pendidikan Modern, 4(2), 101–113.

Wibowo, M., & Syamsudin, A. (2023). Penggunaan video pembelajaran dalam meningkatkan keterampilan psikomotor siswa pada permainan bola besar. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Kesehatan, 15(2), 110–121.

Wulandari, S. P., & Febrianta, Y. (2023). Pengembangan e-modul digital berbasis Flip Builder pada pembelajaran PJOK kebugaran jasmani. JSH: Journal of Sport and Health, 7(2), 112–123.

Yuliawan, E., Prasetyo, W., & Supriyadi, A. (2025). Media pembelajaran digital dalam pembelajaran PJOK: Sebuah tinjauan literatur. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 11–22.

Downloads

Published

2025-12-17

Most read articles by the same author(s)