IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PJOK DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.38029Keywords:
cooperative learning, learning outcomes, physical education, junior high school, review studyAbstract
This review study aims to analyze the implementation of cooperative learning models in improving learning outcomes in Physical Education, Sports, and Health (PJOK) at the junior high school level. Data were collected from ten national studies published between 2022 and 2025 and analyzed using content analysis to identify patterns, effectiveness, and supporting or inhibiting factors. The findings show that cooperative learning models including STAD, TGT, Jigsaw, Think Pair Share, and Numbered Heads Together effectively enhance students’ cognitive, affective, and psychomotor learning outcomes. Cooperative learning promotes social interaction, collaboration, and motivation, creating a more active and inclusive learning environment. However, the success of this model depends on teachers’ classroom management skills and school facilities. Overall, cooperative learning models are recommended as an effective strategy for improving PJOK learning at the junior high school level.
Downloads
References
Alwi, M. F., Syahrafi, M. A., Ikhsan, M., Afandil, H., & Rasyid, M. A. (2025). Evaluasi penerapan model cooperative learning dalam meningkatkan partisipasi siswa PJOK di SMP N 8 Medan.
Andriani, S., & Maulana, R. (2022). Penerapan model kooperatif tipe STAD dalam meningkatkan hasil belajar PJOK siswa SMP. Jurnal Pendidikan Olahraga Nusantara, 10(2), 112–123.
Arifin, A. Z., Kristiyandaru, A., Indahwati, N., & Prakoso, B. B. (2024). Pengaruh model pembelajaran kooperatif Team Game Tournament terhadap motivasi belajar siswa dalam pembelajaran PJOK materi bolavoli.
Budianto, A., & Prasetyo, Y. (2022). Efektivitas pembelajaran kooperatif tipe TGT pada peningkatan kemampuan teknik dasar bola basket siswa SMP. Jurnal Ilmiah Penjas Indonesia, 8(1), 45–56.
Cahyono, D. (2023). Penerapan model Jigsaw dalam meningkatkan hasil belajar PJOK pada materi permainan bola besar. Jurnal Olahraga dan Pendidikan, 5(3), 201–210.
Dewi, L., & Kurniawan, T. (2023). Pengaruh model kooperatif tipe Think Pair Share terhadap motivasi dan hasil belajar PJOK siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan Jasmani, 7(2), 89–101.
Fikri, A., Darmayasa, I. P., & Satyawan, I. M. (2023). Meningkatkan kemampuan hasil belajar PJOK materi sepak bola dengan menerapkan model pembelajaraan kooperatif TGT (Teams Games Tournament) berbasis ICT.
Firmansyah, M. (2023). Implementasi model Numbered Heads Together untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar PJOK. Jurnal Inovasi Pendidikan Olahraga, 4(1), 55–66.
Hasmyati, & Aksir, M. I. (2025). Model pembelajaran pendidikan jasmani kesehatan dan olahraga dalam upaya meningkatkan hasil belajar siswa: Literatur review.
Hidayat, R., & Suryanto, D. (2024). Kooperatif learning dalam pembelajaran aktivitas kebugaran jasmani di SMP. Jurnal Pendidikan Jasmani Terapan, 6(2), 134–146.
Lestari, P., & Agustin, W. (2024). Model kooperatif sebagai strategi peningkatan keterampilan psikomotor siswa SMP. Jurnal Ilmu Keolahragaan Indonesia, 9(1), 77–88.
Nugroho, F., & Putra, A. (2024). Kolaborasi kelompok kecil dalam pembelajaran PJOK dan dampaknya terhadap keaktifan siswa. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Komunitas, 11(2), 102–114.
Nurhidayat, B. (2025). Peningkatan keterampilan gerak start jongkok melalui pembelajaran kooperatif Jigsaw di SMPN 13 Penajam Paser Utara.
Purnomo, T. J., Adi, S., Darmawan, A., & Yudasmara, D. S. (2024). Pembelajaran PJOK model cooperative learning tipe Jigsaw terhadap peningkatan hasil belajar ranah kognitif, afektif & psikomotor.
Puspita Sari, P., Afrinaldi, R., & Gustiawati, R. (2025). Pengaruh cooperative learning models terhadap aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran pendidikan jasmani di SMPN 2 Rengasdengklok Karawang.
Ramadhani, N. (2025). Efektivitas model pembelajaran kooperatif berbasis permainan dalam meningkatkan hasil belajar PJOK. Jurnal Sport Pedagogy Indonesia, 3(1), 21–32.
Sukapriatnadi, I. K., & Adi, I. P. P. (2023). Model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together untuk meningkatkan hasil belajar PJOK pada materi sepak bola teknik shooting.
Wibowo, S., & Rahmat, A. (2025). Analisis penerapan model kooperatif dalam pembelajaran PJOK di SMP. Jurnal Pendidikan dan Olahraga, 12(1), 55–69.
Yuliawan, E., Lesmawati, A., Putra, R. M., Kurniawan, B., & Yudhistira, S. A. (2025). Studi literatur tentang efektivitas model pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan keterampilan gerak dasar pada peserta didik.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















