REVIEW LITERATUR: PENGARUH AKTIVITAS KEBUGARAN JASMANI TERHADAP PERKEMBANGAN MOTORIK DAN KESEHATAN FISIK PESERTA DIDIK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.38014Keywords:
physical fitness, motor development, physical health, students, physical activityAbstract
This study aims to examine the influence of physical fitness activities on students’ motor development and physical health through a literature review approach. The analysis was conducted using ten national journal articles published between 2022 and 2025. The findings indicate that physical fitness activities significantly improve fundamental motor abilities such as strength, agility, balance, coordination, and reaction speed. Fitness activities also contribute to the development of fine motor skills that support students’ academic performance. In terms of physical health, fitness exercises enhance cardiorespiratory capacity, flexibility, core muscle strength, body metabolism, and reduce the risk of obesity. These findings highlight that physical fitness activities are essential components in the educational process and should be applied in a structured manner to support students’ optimal growth and development.
Downloads
References
Amanda, Y., & Widodo, P. (2025). Pengembangan aktivitas kebugaran jasmani untuk meningkatkan kesehatan fisik peserta didik. Jurnal Pengembangan Kebugaran, 6(1), 40–49.
Ananda, R., & Fikri, M. (2024). Senam kebugaran dan perkembangan motorik halus anak sekolah dasar. Jurnal Olahraga dan Kesehatan, 9(1), 55–63.
Anggiana, Y., & Indahwati, N. (2025). Pengaruh aktivitas fisik terhadap kesehatan mental siswa SMP. Jurnal Pendidikan Olahraga, 10(1), 45–53.
Arisandi, R., Faisal, M., & Saputra, E. (2024). Transformasi pendidikan jasmani untuk masa depan yang lebih sehat. SPORTIVE: Journal of Physical Education, Sport and Recreation, 4(1), 12–20.
Darmawan, S. (2025). Program fitnes edukatif dalam peningkatan kemampuan motorik dasar siswa. Jurnal Aktivitas Fisik Indonesia, 4(1), 12–21.
Fatoni, F., & Raswadi, M. D. (2023). Hubungan kebugaran jasmani dengan kesehatan mental remaja usia SMP. Jurnal Olahraga Rekreasi, 3(2), 115–124.
Hidayat, A., & Surono, M. (2022). Pengaruh aktivitas kebugaran jasmani terhadap kemampuan motorik siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga, 14(2), 112–120.
Junianto, T. (2022). Pembelajaran PJOK kondisi pandemi COVID-19 pada siswa sekolah dasar. JOPI: Jurnal Olahraga Pendidikan Indonesia, 3(2), 55–63.
Karim, N. N. F., & Hambali, B. (2024). Meningkatkan kesehatan mental melalui olahraga: Sebuah penelitian systematic literature review. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 5(2), 101–112.
Kuswanto, M., & Indriarsa, N. (2023). Survei tingkat kebugaran jasmani peserta didik kelas XI di SMKS Islam Kunjang. Jurnal Pendidikan Jasmani, 14(1), 67–74.
Lestari, S. (2022). Latihan kebugaran jasmani berbasis permainan untuk meningkatkan keseimbangan dan koordinasi siswa sekolah dasar. Jurnal Sporta Saintika, 10(1), 45–53.
Muthia, D. S., Abduljabar, B., & Sumpena, A. (2023). Studi deskriptif kesehatan mental siswa berstatus atlet dan non-atlet. JOKI: Jurnal Olahraga dan Kesehatan Indonesia, 4(1), 33–42.
Negara, J. C., Hamidi, A., & Paramitha, S. T. (2024). Pengaruh aktivitas fisik dan perilaku sedentari pada kesehatan mental anak-anak. Jurnal Pendidikan Olahraga, 9(2), 123–133.
Nugraha, R. (2023). Kontribusi aktivitas fisik terhadap kesehatan mental peserta didik di sekolah. Jurnal Pendidikan Olahraga Nusantara, 7(2), 88–97.
Nurhaliza, A. (2024). Aktivitas fisik intensitas sedang-tinggi dan pengaruhnya terhadap kesehatan fisik siswa. Jurnal Pendidikan Gerak, 8(2), 101–110.
Putra, D., & Siregar, H. (2023). Pengaruh program kebugaran berbasis permainan terhadap perkembangan motorik kasar peserta didik. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 7(1), 33–41.
Rahayuni, K. (2021). Kesehatan mental atlet Indonesia saat pandemi COVID-19: Tantangan, rekomendasi dan peluang riset. Jurnal Sains Keolahragaan dan Kesehatan, 3(2), 147–160.
Ramadhan, A., & Yoga, I. (2023). Latihan aerobik terstruktur dan dampaknya terhadap kebugaran fisik siswa sekolah menengah. Jurnal Keolahragaan Nusantara, 5(3), 150–160.
Safitri, L. (2024). Pengaruh latihan fleksibilitas dan penguatan otot inti terhadap kebugaran jasmani peserta didik. Jurnal Human Movement, 3(1), 22–30.
Saleh, A., Nugraheni, W., & Zalal, U. (2023). Dampak penghapusan mata pelajaran PJOK terhadap kebugaran siswa kelas XII SMK. Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(3), 890–899.
Saputra, E., Arisandi, R., & Faisal, M. (2024). Transformasi pendidikan jasmani untuk masa depan yang lebih sehat. SPORTIVE: Journal of Physical Education, Sport and Recreation, 4(1), 12–20.
Septiani, E., Suryani, R., & Andriani, T. (2023). Peran pembelajaran PJOK dalam meningkatkan kesejahteraan siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 8(3), 140–150.
Wahyuni, R., Andika, F., & Somantri, D. (2023). Aktivitas fisik dan peningkatan kapasitas kardiorespirasi peserta didik. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 12(2), 89–98.
Yusuf, R. (2021). Hubungan kebugaran jasmani, kesehatan mental, dan prestasi belajar PJOK siswa SMA. Gelora: Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 6(2), 101–112.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















