ANALISIS NILAI PENDIDIKAN PADA BUKU CERITA RAKYAT GUA PUTERI DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA KELAS V SD N 129 OKU

Authors

  • Tri Aprilia Universitas PGRI Palembang
  • Sukardi Universitas PGRI Palembang
  • Murjainah Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.38010

Keywords:

Folktale 1, Gua Puteri 2, character formation 3

Abstract

The problem in this study is: how is the implementation of the role of the folktale Gua Puteri in shaping the character of Grade V students at SDN 129 OKU? This research aims to determine how character formation, particularly the development of a sense of responsibility, is built among fifth-grade students at SD Negeri 129 Ogan Komering Ulu, South Sumatra. The study employed a qualitative descriptive method. Data collection techniques included observation, interviews, and documentation. Based on the results, this research discusses the analysis of students’ understanding of responsibility at the elementary school level using the Gua Puteri folktale book as a learning medium. With a total of 20 students, it was concluded that the level of responsibility in this school is relatively good: 4 students (20%) showed a moderate level of responsibility, while 16 students (80%) demonstrated good responsibility. Overall, the majority of students (80%) showed a strong sense of responsibility, indicating the success of the applied learning approach. However, 20% of the students still require additional attention and guidance to further enhance their sense of responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amirkhan, M. (2019). Analisis sastra dan pendekatan penelitian kualitatif. Jakarta: Pustaka Nusantara.

Danandjaja, J. (2017). Folklor Indonesia: Ilmu gosip, dongeng, dan lain-lain. Jakarta: Grafiti.

Daryanto, & Darmiyatun, S. (2017). Implementasi pendidikan karakter di sekolah. Yogyakarta: Gava Media.

Dyanto, H., & Darmitun, S. (2016). Pendidikan karakter: Teori dan praktik. Jakarta: Bumi Aksara.

Gunawan, H. (2014). Pendidikan karakter: Konsep dan implementasi. Bandung: Alfabeta.

Halim, A., & Wulandari, R. (2020). Pembelajaran karakter melalui cerita rakyat. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 123–135.

Hamidiyah, U., & Yussriyanto, A. (2015). Metode penelitian hermeneutik dalam kajian sastra dan budaya. Jakarta: Pustaka Cendekia.

Harfana, R., & Komariah, S. (2016). Nilai moral dalam cerita rakyat dan implikasinya pada pendidikan karakter. Jakarta: Pustaka Cendekia.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Murjainah., Aryaningrum, K., & Arisman. (2019). Pengaruh Penggunaan Edmodo Dengan Metode Blended Learning Terhadap Softskill Disiplin Mahasiswa Pendidikan Geografi. Jurnal Swarnabhumi Vol. 4, No.2, Agustus 2019 p-issn 2548-5563 e-issn 2622-2701

Murjainah., Lestari, N., & Arafat, Y. Analisis Budaya Sumatera Selatan pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 232 Palembang. Indonesian Research Journal on Education e-ISSN: 2775 – 8672, p-ISSN: 2775 – 9482 Volume 4 Nomor 4 Tahun 2024 Web: https://irje.org/index.php/irje.

Murjainah., Fitriani, D., & Hermansyah. (2022). Pengembangan Media Papan Siang Malam (Pasima) Untuk Kemampuan Membaca Siswa Kelas I Sekolah Dasar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI. Volume 9, Nomor 3, September2022; p-ISSN: 2442-3661; e-ISSN: 2477-667X, 460-477.

Murjainah., Putri, N. R. S., & Prasrihamni, M. (2023). Pengaruh Permainan Ular Tangga Berbasis Pasial terhadap Kemampuan Membaca Peta pada Siswa Kelas VI SD. www.journal.unublitar.ac.id/jp E-ISSN: 2598-2877, P-ISSN: 2598-5175. Vol 7 No 1, Januari 2023

Mulyasa, E. (2014). Manajemen pendidikan karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

PNK Pertama Nusakarya. (2017). Panduan metode analisis kualitatif untuk penelitian sosial budaya. Jakarta: Nusakarya Press.

Rusyah, I. (2015). Pendidikan nilai melalui cerita rakyat. Bandung: Angkasa.

Silva, A., & Rahmadani, N. (2020). Cerita rakyat: Legenda Gua Puteri. Palembang: Penerbit Sumatera Selatan.

Suantono, P. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

UU Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2023 tentang Sistem Pendidikan Indonesia. (2023). Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Wiyan, R. (2015). Pendidikan karakter dalam perspektif sekolah dan masyarakat. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Yumi, S. (2014). Tanggung jawab sebagai nilai karakter siswa. Jakarta: Prenada Media.

Downloads

Published

2025-12-25

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>