MENINGKATKAN PEMAHAMAN BACAAN SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA KOMIK STRIP
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.37709Keywords:
Problem Based Learning, comic strip media, reading comprehension skills, elementary school students, learning outcomes, pretest–posttest control group, experimental studyAbstract
This study aims to analyze the effect of implementing the Problem Based Learning (PBL) model assisted by comic strip media on elementary school students’ reading comprehension skills. The research employed a pretest–posttest control group design. Class 5A served as the experimental group, while Class 5B served as the control group. Pretest and posttest data were analyzed descriptively to determine improvements in learning outcomes. The results showed that the experimental class experienced a greater increase in scores compared to the control class. The average pretest score of the experimental class was 12.44 and increased to 17.77 in the posttest, while the control class increased from 16.67 to 16.92. These findings indicate that the implementation of PBL assisted by comic strip media is more effective in improving students’ reading comprehension skills than conventional learning.
Downloads
References
Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Membaca Berbasis Pendidikan Karakter. Refika Aditama.
Damanik, D. R., & Devianty, R. (2024). Development of Children’s Comics to Improve Elementary School Students’ Reading Comprehension Ability. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 95–108.
Diliya Putri, P. M. V., I Nyoman Jampel, & Ni Wayan Rati. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Strip Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Siswa Kelas V Sekolah dasar. Mimbar Pendidikan Indonesia, 5(2), 185–193. https://doi.org/10.23887/mpi.v5i2.77899
Ghazalah, K. N., Sukasih, S., Sukardi, & Andriani, A. E. (2023). Pengembangan Media Komik Strip Elektronik Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Narasi. Joyful Learning Journal, 12(1), 42–47.
Guntur, M., Sahronih, S., & Ismuwardani, Z. (2023). Pengembangan Komik Sebagai Media Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 8(1), 34–44.
Handayani, A., & Koeswanti, H. D. (2021). Meta-Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Basicedu, 5(3), 1349–1355.
Haniyah, S., Noorhayati Sutisno, A., & Karim, A. (2024). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Perubahan Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) pada Kelas 4 SDN 1 Kebarepan. Jurnal Global Ilmiah, 1(11), 754–762. https://doi.org/10.55324/jgi.v1i11.108
Harnida, Latang, & Sawiah. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas 1 UPTD SD Negeri 277 Palattae. Global Journal Pendidikan Dasar, 3(1), 156–173.
Hilalliyah, U. F., & Mintowati. (2022). Penggunaan Media Komik Strip Dalam Pembelajaran Menceritakan Kembali Isi Cerita Fabel Pada Siswa Kelas Vii-D Smp Negeri 2 Balen. Journal Papala, 9(4), 89–101. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/46168
Husna, H. (2023). Penerapan Model Pbl (Problem Based Learning) Pada Pendekatan Teori Konstruktivisme Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian, 2022, 2177–2188. https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/view/793
Lestari, K. I. D., Wahyuni, K. A., Triarsitadewi, I. A. I., Sartika, K. H. D., Setiawidiantari, K. D., & Werang, B. R. (2024). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dan Pengaruhnya terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2153–2164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i3.7794
Mufaridah, F., Rahmanawati, F. Y., & Arinda, F. P. (2025). Pembelajaran berbasis Multimodal : Persepsi dan Pengalaman Mahasiswa JURNAL MEDIA INFORMATIKA [ JUMIN ]. 6(2), 1051–1057.
Mukhlis, P. M. P. M. (2023). ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM LITERASI MEMBACA SISWA DI SD DAREL HIKMAH. journal unismuh.
Mursyidin, Nurrisma, & Wahyuni, A. (2023). Perancangan Komik Strip Sebagai Media Informasi Remaja Santri Dalam Pentingnya Mematuhi Tata Tertib Menggunakan Comic Life 3. Educator Development Journal, 1(September), 126–140.
Nafala. (2022). Implementasi Media Komik Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Al-Fikru : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 114–130.
Nurfadhillah, S., Pertiwi, D., & Pratiwi, D. I. (2021). Pengembangan Media Poster Dalam Pembelajaran Ipa Kelas IVB SD Negeri Cikokol 3. Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(2), 313–322.
Nurul, M., Azizah, L., Isnaeni, W., & Supardi, K. I. (2020). Hasil Belajar Kognitif Dalam Control Variable Strategy (CVS) Berbantuan Bahan Ajar Saintifik. Jurnal Pendidikan IPA, 9(1), 79–84. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v9i1.41560
Pratiwi, S. A., & Sari, D. D. (2023). Meningkatkan Aktivitas, Keterampilan Membaca Pemahaman, Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Kombinasi Model PBL, DRTA, Dan Talking Stick Pada Kelas IV …. EduCurio: Education Curiosity, 1(3), 1065–1073. https://qjurnal.my.id/index.php/educurio%0A
Putra, A. S., Tiatri, S., & Soetikno, N. (2017). Peningkatan Kapasitas Working Memory melalui Permainan Congklak pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi, 44(1), 18–27. https://doi.org/10.22146/jpsi.21984
Putri, F. M., Buchori, A., Ariyanto, L., & Ernawati, I. (2024). Model Problem Based Learning dengan Strategi Scaffolding untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa. 10(1), 1–12. https://doi.org/10.37058/jp3m.v10i1.8296
Rahmawati, P., & Widakdo, R. (2024). Peran Buku Komik Dalam Meningkatkan Motivasi. 04(01), 58–70. https://doi.org/10.53977/ps.v2i01.1684
Salasa, S., & Irsan, I. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Puzzle Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas I SDN 106809 Kolam. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(2), 817–832. https://doi.org/10.57235/ijedr.v2i2.2238
Salsabila, Z. (2023). Penerapan Project Based Learning (Pjbl) Dalam Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Pada Materi Virus Kelas X Di Man 1 Lampung Timur. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung.
Sari, Chandra, & Syam, S. S. (2025). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Pemahaman melalui Penerapan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial, 3(3), 236–248. https://journal.aripi.or.id/index.php/Nakula
Sari, H. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar menurut Aliran filsafat Progresivisme. El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 06(02), 1–11.
Sugiono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D). Alfabeta.
Sujarweni, V. W. (2025). Metodologi Penelitian (P. Lane (ed.)). Pustaka Baru Press.
Supriatna, A. R., Andriani, R., Usman, H., & Sari, Y. (2024). Digital Student Worksheet Oriented to Problem-Based Learning in Science Subjects for Elementary School Students. MIMBAR PGSD Undiksha, 12(1), 108–118. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v12i1.60938
Titis Dara Agita. (2025). Faktor yang Mempengaruhi Minat Baca dan Hubungannya dengan Literasi Membaca dalam Pembelajaran Berbasis Masalah. Chatra: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(3), 113–122. https://doi.org/10.62238/chatra.v1i3.170
Widiana, I. W., Triyono, S., Sudirtha, I. G., Adijaya, M. A., & Wulandari, I. G. A. A. M. (2023). Bloom’s revised taxonomy-oriented learning activity to improve reading interest and creative thinking skills. Cogent Education, 10(2).
Wiranto, Munirah, & Syekh Adiwijaya Latief. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Menggunakan Pohon Literasi Pada Murid Kelas IV SD Negeri Ujung Tanah 2 Kota Makassar. JKP: Jurnal Khasanah Pendidikan, 2(1), 165–172. https://doi.org/10.58738/jkp.v2i1.236
Yusandika, A. D., Susilawati, E., & Fisika, P. (2018). Pengembangan Media Poster Sebagai Suplemen Pembelajaran Fisika Materi Tata Surya Development Of The Poster Media As A Physical. 01(November), 187–196.
Zuhri, N. S. Al, & Ngatmini. (2024). Pengembangan Media Komik Strip Menggunakan Aplikasi Ibis Paint X Untuk Pembelajaran Teks Anekdot Di Kelas X Animasi SMKN 04 Semarang. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(02), 340–375.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















