MENINGKATKAN PEMAHAMAN BACAAN SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA KOMIK STRIP

Authors

  • Ajeng Putri Maharani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Neneng Sri Wulan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hisny Fajrussalam Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.37709

Keywords:

Problem Based Learning, comic strip media, reading comprehension skills, elementary school students, learning outcomes, pretest–posttest control group, experimental study

Abstract

This study aims to analyze the effect of implementing the Problem Based Learning (PBL) model assisted by comic strip media on elementary school students’ reading comprehension skills. The research employed a pretest–posttest control group design. Class 5A served as the experimental group, while Class 5B served as the control group. Pretest and posttest data were analyzed descriptively to determine improvements in learning outcomes. The results showed that the experimental class experienced a greater increase in scores compared to the control class. The average pretest score of the experimental class was 12.44 and increased to 17.77 in the posttest, while the control class increased from 16.67 to 16.92. These findings indicate that the implementation of PBL assisted by comic strip media is more effective in improving students’ reading comprehension skills than conventional learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Membaca Berbasis Pendidikan Karakter. Refika Aditama.

Damanik, D. R., & Devianty, R. (2024). Development of Children’s Comics to Improve Elementary School Students’ Reading Comprehension Ability. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 95–108.

Diliya Putri, P. M. V., I Nyoman Jampel, & Ni Wayan Rati. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Strip Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Siswa Kelas V Sekolah dasar. Mimbar Pendidikan Indonesia, 5(2), 185–193. https://doi.org/10.23887/mpi.v5i2.77899

Ghazalah, K. N., Sukasih, S., Sukardi, & Andriani, A. E. (2023). Pengembangan Media Komik Strip Elektronik Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Narasi. Joyful Learning Journal, 12(1), 42–47.

Guntur, M., Sahronih, S., & Ismuwardani, Z. (2023). Pengembangan Komik Sebagai Media Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 8(1), 34–44.

Handayani, A., & Koeswanti, H. D. (2021). Meta-Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Basicedu, 5(3), 1349–1355.

Haniyah, S., Noorhayati Sutisno, A., & Karim, A. (2024). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Perubahan Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) pada Kelas 4 SDN 1 Kebarepan. Jurnal Global Ilmiah, 1(11), 754–762. https://doi.org/10.55324/jgi.v1i11.108

Harnida, Latang, & Sawiah. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas 1 UPTD SD Negeri 277 Palattae. Global Journal Pendidikan Dasar, 3(1), 156–173.

Hilalliyah, U. F., & Mintowati. (2022). Penggunaan Media Komik Strip Dalam Pembelajaran Menceritakan Kembali Isi Cerita Fabel Pada Siswa Kelas Vii-D Smp Negeri 2 Balen. Journal Papala, 9(4), 89–101. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/46168

Husna, H. (2023). Penerapan Model Pbl (Problem Based Learning) Pada Pendekatan Teori Konstruktivisme Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian, 2022, 2177–2188. https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/view/793

Lestari, K. I. D., Wahyuni, K. A., Triarsitadewi, I. A. I., Sartika, K. H. D., Setiawidiantari, K. D., & Werang, B. R. (2024). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dan Pengaruhnya terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2153–2164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i3.7794

Mufaridah, F., Rahmanawati, F. Y., & Arinda, F. P. (2025). Pembelajaran berbasis Multimodal : Persepsi dan Pengalaman Mahasiswa JURNAL MEDIA INFORMATIKA [ JUMIN ]. 6(2), 1051–1057.

Mukhlis, P. M. P. M. (2023). ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM LITERASI MEMBACA SISWA DI SD DAREL HIKMAH. journal unismuh.

Mursyidin, Nurrisma, & Wahyuni, A. (2023). Perancangan Komik Strip Sebagai Media Informasi Remaja Santri Dalam Pentingnya Mematuhi Tata Tertib Menggunakan Comic Life 3. Educator Development Journal, 1(September), 126–140.

Nafala. (2022). Implementasi Media Komik Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Al-Fikru : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 114–130.

Nurfadhillah, S., Pertiwi, D., & Pratiwi, D. I. (2021). Pengembangan Media Poster Dalam Pembelajaran Ipa Kelas IVB SD Negeri Cikokol 3. Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(2), 313–322.

Nurul, M., Azizah, L., Isnaeni, W., & Supardi, K. I. (2020). Hasil Belajar Kognitif Dalam Control Variable Strategy (CVS) Berbantuan Bahan Ajar Saintifik. Jurnal Pendidikan IPA, 9(1), 79–84. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v9i1.41560

Pratiwi, S. A., & Sari, D. D. (2023). Meningkatkan Aktivitas, Keterampilan Membaca Pemahaman, Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Kombinasi Model PBL, DRTA, Dan Talking Stick Pada Kelas IV …. EduCurio: Education Curiosity, 1(3), 1065–1073. https://qjurnal.my.id/index.php/educurio%0A

Putra, A. S., Tiatri, S., & Soetikno, N. (2017). Peningkatan Kapasitas Working Memory melalui Permainan Congklak pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi, 44(1), 18–27. https://doi.org/10.22146/jpsi.21984

Putri, F. M., Buchori, A., Ariyanto, L., & Ernawati, I. (2024). Model Problem Based Learning dengan Strategi Scaffolding untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa. 10(1), 1–12. https://doi.org/10.37058/jp3m.v10i1.8296

Rahmawati, P., & Widakdo, R. (2024). Peran Buku Komik Dalam Meningkatkan Motivasi. 04(01), 58–70. https://doi.org/10.53977/ps.v2i01.1684

Salasa, S., & Irsan, I. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Puzzle Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas I SDN 106809 Kolam. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(2), 817–832. https://doi.org/10.57235/ijedr.v2i2.2238

Salsabila, Z. (2023). Penerapan Project Based Learning (Pjbl) Dalam Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Pada Materi Virus Kelas X Di Man 1 Lampung Timur. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung.

Sari, Chandra, & Syam, S. S. (2025). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Pemahaman melalui Penerapan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial, 3(3), 236–248. https://journal.aripi.or.id/index.php/Nakula

Sari, H. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar menurut Aliran filsafat Progresivisme. El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 06(02), 1–11.

Sugiono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D). Alfabeta.

Sujarweni, V. W. (2025). Metodologi Penelitian (P. Lane (ed.)). Pustaka Baru Press.

Supriatna, A. R., Andriani, R., Usman, H., & Sari, Y. (2024). Digital Student Worksheet Oriented to Problem-Based Learning in Science Subjects for Elementary School Students. MIMBAR PGSD Undiksha, 12(1), 108–118. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v12i1.60938

Titis Dara Agita. (2025). Faktor yang Mempengaruhi Minat Baca dan Hubungannya dengan Literasi Membaca dalam Pembelajaran Berbasis Masalah. Chatra: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(3), 113–122. https://doi.org/10.62238/chatra.v1i3.170

Widiana, I. W., Triyono, S., Sudirtha, I. G., Adijaya, M. A., & Wulandari, I. G. A. A. M. (2023). Bloom’s revised taxonomy-oriented learning activity to improve reading interest and creative thinking skills. Cogent Education, 10(2).

Wiranto, Munirah, & Syekh Adiwijaya Latief. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Menggunakan Pohon Literasi Pada Murid Kelas IV SD Negeri Ujung Tanah 2 Kota Makassar. JKP: Jurnal Khasanah Pendidikan, 2(1), 165–172. https://doi.org/10.58738/jkp.v2i1.236

Yusandika, A. D., Susilawati, E., & Fisika, P. (2018). Pengembangan Media Poster Sebagai Suplemen Pembelajaran Fisika Materi Tata Surya Development Of The Poster Media As A Physical. 01(November), 187–196.

Zuhri, N. S. Al, & Ngatmini. (2024). Pengembangan Media Komik Strip Menggunakan Aplikasi Ibis Paint X Untuk Pembelajaran Teks Anekdot Di Kelas X Animasi SMKN 04 Semarang. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(02), 340–375.

Downloads

Published

2025-12-20

Most read articles by the same author(s)