PENDIDIKAN INKLUSI DITENGAH KETERBATASAN: STUDI KASUS KESIAPAN GURU DAN SARANA PRASARANA DI SDN SUNGAI LULUT 7
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37508Keywords:
Pendidikan inklusif, Anak berkebutuhan khusus, Strategi pembelajaran, Layanan inklusif, Sekolah dasarAbstract
SDN Sungai Lulut 7 is one of the public primary schools designated to implement inclusive education, serving several students with special needs despite the absence of Special Education Teachers (GPK) and limited learning facilities. This study aims to describe teachers’ and school leaders’ understanding, instructional practices, and challenges in implementing inclusive education at the school. The research employed interviews, classroom observations, and document analysis. The findings indicate that both the principal and teachers demonstrate a positive conceptual understanding of inclusive education, particularly regarding student diversity and the need for instructional adjustments for learners with special needs. Teachers have attempted to apply differentiated instruction, visual learning materials, and individual guidance. However, inclusive practices remain at a basic level and face notable barriers, including the lack of GPK, limited resources, insufficient teacher competence in inclusive education, and minimal parental support. Strengthening teacher capacity, providing professional support staff, conducting formal assessments, and enhancing collaboration with families are essential to improving inclusive services.
Downloads
References
Agustin, I. (2019). Penerapan Identifikasi, Asesmen Dan Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar Penyelenggara Pendidikan Inklusi. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 72–80.
Alimin, Z. (2013). Paradigma Pendidikan Inklusif sebagai Upaya Memperluas Akses dan Perbaikan Mutu Pendidikan. Jassi Anakku, 12(2), 171–180.
Amka, H. (n.d.). Pendidikan Inklusif (Dari Teori Ke Aksi). CV Bravo Press Indonesia.
Azwar, I., Inayah, S., Hayu, W. R. R., Sulfiati, Y., Puspita, I., Safaah, Nurbaya, Ahmad, M., Supriyadi, E., Sampurno, S., & Prasetyahadi, W. (2024). Pendidikan Inklusif menuju Kesetaraan dalam Pembelajaran. CV. Edupedia Publisher.
Beridanissa, D. A., Mustakimah, & Mursid. (2025). Strategi Guru dalam Menerapkan Pendidikan Inklusif Berbasis Sekolah Ramah Anak. Aulad : Journal on Early Childhood, 8(1). https://doi.org/10.31004/aulad.v8i3.1365
Bhena, M. M. O., Odje, M. S., Pawe, Y. M., & Manggus, M. (2023). Evaluasi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Inklusi, 1(1), 68–74.
Giera, W. (2025). The Inclusive Learning Community : Theoretical Arguments and Practical Insights in Five School Projects. Sustainability, 17(17), 1–19.
Hidayat. (2024). Pengembangan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar untuk Mendukung Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusif. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 8(2), 693–714. https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i2.1
Hidayat, A. D. W., Akbar, M. A., Azib, M., Zakiyah, H. Q., Ramadhani, R. S., & Asitah, N. (2025). Kompetensi Guru dalam Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar: Kajian Literatur Sistematis. Nusantara Educational Review, 3(1), 69–77. https://doi.org/10.55732/ner.v3i1.1597
HM, A., & Wahyuni, S. (2021). Pendidikan Inklusif pada Anak Berkebutuhan Khusus. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 2(1), 33–44.
Kusmaryono, I. (2023). Faktor Berpengaruh, Tantangan, dan Kebutuhan Guru di Sekolah Inklusi di Kota Semarang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, X(1), 12–23. https://doi.org/10.30659/pendas.10.1.12-23
Lübke, L., Pinquart, M., & Schwinger, M. (2021). The Role of Flexibility in the Realization of Inclusive Education. Sustaninbility, 13, 1–18.
Meka, M., Meno, O., & Bengu, R. (2024). PENTINGNYA PENDIDIKAN INKLUSIF BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(3).
Munajah, R., Marini, A., & Sumantri, M. S. (2021). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1183–1190. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.886 ISSN
Muqoddam, F., & Hendriani, W. (2020). The Impact of Peer-mediated Intervention on Children with Special Needs in InclusionClassroom. Tazkiya (Journal of Psychology), 8(2), 127–137.
Oktavia, N., Puspita, N. A., & Mardicko, A. (2024). Menciptakan Lingkungan Pembelajaran Inklusif Di Sekolah Dasar Sebagai Bagian Dari Keberagaman Dan Persatuan Melalui Kerangka Bhineka Tunggal Ika. Cendikia Junal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(7), 84–92.
Putri, H. A., Putri, W. P., & Setyo, B. (2025). Pendidikan Inklusi yang Berkeadilan : Studi Kasus Pemenuhan Hak Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia, 5(2), 762–773.
Rizqi, S. A., Indra, G., Abdisetyorini, A., & Zulfadewina. (2025). Pendidikan Inklusif Di Sekolah Dasar: Tantangan, Identifikasi, Dan Dukungan Fasilitas Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Imiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 5(2), 1413–1420.
Rofiah, C., & Bungin, B. (2024). Analisis Data Kualitatif: Manual Data Analisis Prosedur. Develop: Jurnal Program Studi Ekonomi Pembangunan, 8(1), 1–13.
Sari, R., & Saleh, M. N. I. (2020). Readiness to Implement Inclusive Edu- cation in Muhammadiyah Elementary Schools of Yogyakarta. Afkaruna, 16(2), 263–287. https://doi.org/10.18196/AIIJIS.2020.0124.263-287
Saskia, Y., Suriansyah, A., & Rafianti, W. R. (2024). Peran Guru Pendamping Khusus ( GPK ) dalam Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Maras Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 2203–2209.
Setiawan, H., Oktaviyanti, I., Jiwandono, I. S., Affandi, L. H., Ermiana, I., & Khair, B. N. (2020). ANALISIS KENDALA GURU DI SDN GUNUNG GATEP KAB. LOMBOK TENGAH DALAM IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSIF. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan Vol.20, 20(2), 169–183.
Siringo-ringo, E. G., Tarigan, F. M., Butarbutar, F. F. N., Barus, N. A., Simanjorang, T. L., Tansliova, L., & Puteri, A. (2025). Efektivitas Pendekatan Peer Support Dalam Meningkatkan Kterampilan Berbicara Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi. Jurnal Bastra (Bahasa Dan Sastra), 10(3), 1075–1082.
Supriyanto, D. (2019). Teachers ’ Attitudes Towards Inclusive Education : A Literature Review. Indonesian Journal of Disability Studies, 6(1), 29–37.
Susanti, T., & Herawati, N. I. (2024). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSIF DI SEKOLAH DASAR KABUPATEN. Jurnal Pendidiakn Inklusi Cira Bakti, 2(1), 64–74. https://doi.org/https://doi.org/10.38048/jpicb.v1i2.3096
Tanggur, F. S., Kause, A., Nenohay, J. S., Mone, D. V., Suan, S. E., Malafu, Y. L., & Taena, G. (2025). Tantangan dan Solusi dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Inklusif di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Inklusi, 9(1), 171–174.
Trisia, D., & Meilana, S. F. (2025). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Inklusi Berbasis Diferensiasi di sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 1087–1096.
Yulianto, T. (2018). Pendidikan Inklusif; Konsep Dasar, Ruang Lingkup, dan Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(2), 195–206.
Zainuddin, Abd. H. (2025). Peran Guru Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Inklusif: Sebuah Tinjauan Literatur. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 5(3), 186–196.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















