STUDI LITERATUR TENTANG EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN GERAK DASAR PADA PESERTA DIDIK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37425Keywords:
cooperative learning, fundamental movement skills, physical education, literature reviewAbstract
This literature review aims to analyze the effectiveness of cooperative learning models in improving students’ fundamental movement skills. Data were obtained from ten national journals published between 2021 and 2025 related to cooperative learning in physical education. The findings indicate that cooperative learning models such as Jigsaw, STAD, TGT, Think-Pair-Share, Numbered Heads Together, and game-based cooperative learning significantly enhance fundamental movement skills, including locomotor, non-locomotor, and manipulative abilities. Group interaction, active participation, and collaborative learning environments are key factors contributing to this improvement. The study concludes that cooperative learning is an effective instructional approach and can be broadly implemented in physical education classes at the elementary school level.
Downloads
References
Fadillah. (2022). Pengaruh pembelajaran kooperatif terhadap motivasi dan kemampuan motorik siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 12(1), 45–55.
Hidayat, R. (2021). Model pembelajaran abad 21 dalam meningkatkan keaktifan peserta didik. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 115–123.
Jamaludin, A. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan hasil belajar pendidikan jasmani. Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 8(1), 45–52.
Lestari, W. (2024). Efektivitas game-based cooperative learning terhadap peningkatan keterampilan lokomotor siswa SD. Jurnal Sport Education, 7(1), 33–44.
Mahendra, I. G. (2023). Penerapan model Think-Pair-Share dalam meningkatkan kemampuan gerak manipulatif siswa. Jurnal Olahraga Nusantara, 6(2), 88–97.
Nuraini, S. (2022). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap keterampilan lokomotor siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 18(1), 55–63.
Pratama, A., & Nugroho, B. (2021). Penerapan model kooperatif tipe Jigsaw untuk meningkatkan keterampilan manipulatif siswa sekolah dasar. Jurnal Aktivitas Jasmani, 4(1), 25–35.
Pratama, D. (2021). Efektivitas model kooperatif tipe Jigsaw terhadap keterampilan manipulatif siswa SD. Jurnal Aktivitas Jasmani, 9(2), 78–87.
Putra, W. (2019). Perkembangan keterampilan gerak dasar pada anak usia sekolah dasar. Jurnal Motorik Olahraga, 4(1), 33–41.
Rahmadani, L. (2022). Kendala pembelajaran PJOK dan dampaknya terhadap kemampuan motorik siswa. Jurnal Pendidikan Jasmani Adaptif, 7(2), 150–162.
Sari, M. (2021). Implementasi pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan keterampilan gerak peserta didik. Jurnal Pedagogik Olahraga, 6(1), 22–31.
Setiawan, R. (2025). Analisis efektivitas model pembelajaran kooperatif terhadap pengembangan keterampilan gerak dasar siswa sekolah dasar. Jurnal Pembelajaran PJOK, 4(1), 90–104.
Sujarwo, U. (2020). Peran pendidikan jasmani dalam perkembangan peserta didik. Jurnal Pendidikan Olahraga, 5(2), 89–98.
Utami, R. (2020). Pengaruh kerja sama kelompok terhadap aspek sosial siswa dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 15(3), 140–149.
Wibowo, S., & Santoso, A. (2023). Pengaruh pembelajaran kooperatif terhadap aktivitas fisik dan keterampilan gerak dasar siswa SD. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Kesehatan, 11(2), 140–150.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















