STUDI LITERATUR TENTANG EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PERMAINAN DALAM MENINGKATKAN KEBUGARAN JASMANI SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37346Keywords:
game-based learning, physical fitness, elementary students, physical education, physical activityAbstract
This study aims to examine the effectiveness of game-based learning models in improving the physical fitness of elementary school students through a literature review of ten national journals published between 2021 and 2025. The research employed a literature study approach by analyzing empirical findings from previous studies. The results indicate that game-based learning consistently enhances various components of physical fitness, including endurance, speed, agility, and muscular strength. In addition to improving physical fitness, this model also increases students’ motivation, participation, and social interaction during physical education learning activities. Another strength of this model lies in its flexibility, allowing it to be adapted to different school environments and available facilities. Overall, game-based learning is an effective and recommended strategy for optimizing elementary students’ physical fitness within the context of physical education.
Downloads
References
Aditya, R., & Prasetyo, A. (2021). Pengaruh model pembelajaran permainan terhadap peningkatan aktivitas jasmani siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 17(2), 112–123.
Amrullah, M. (2022). Efektivitas permainan tradisional dalam meningkatkan kebugaran jasmani siswa sekolah dasar. Jurnal Olahraga dan Pembelajaran, 9(1), 45–57.
Andriani, R. (2019). Motivasi belajar siswa dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Pendidikan Olahraga, 7(2), 45–52.
Ardiansyah, H., & Rahmawati, D. (2023). Implementasi model game-based learning untuk meningkatkan daya tahan siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Keolahragaan Nusantara, 5(3), 201–212.
Fahrizal, R., & Yuniarto, E. (2024). Aktivitas fisik siswa sekolah dasar dalam pembelajaran berbasis permainan: Sebuah kajian empiris. Jurnal Aktivitas Jasmani dan Olahraga, 12(1), 55–68.
Hakim, M. (2022). Analisis efektivitas model pembelajaran permainan dalam meningkatkan aktivitas fisik siswa. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 10(1), 12–25.
Hidayat, A. (2021). Pendekatan permainan dalam pembelajaran PJOK sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 6(1), 33–40.
Kurniawan, S. (2021). Model permainan dalam Pendidikan Jasmani untuk meningkatkan kelincahan dan kebugaran siswa. Jurnal Keolahragaan, 9(2), 134–145.
Lestari, N., & Saputra, B. (2022). Pengaruh permainan bola kecil terhadap komponen kebugaran jasmani siswa tingkat dasar. Jurnal Pendidikan Olahraga, 14(1), 78–90.
Ningsih, D. (2023). Model permainan sebagai strategi inovatif dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Keolahragaan Nusantara, 5(1), 20–30.
Pradana, Y., & Hidayat, T. (2023). Game-based physical learning untuk meningkatkan motivasi dan aktivitas gerak siswa sekolah dasar. Jurnal Pembelajaran PJOK, 7(2), 89–101.
Putra, A., & Yuliana, S. (2020). Hubungan aktivitas fisik dengan kebugaran jasmani siswa sekolah dasar. Jurnal Olahraga dan Pendidikan, 8(3), 101–110.
Putra, D., & Sari, M. (2024). Modifikasi permainan sebagai strategi peningkatan kebugaran jasmani siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Adaptif Indonesia, 6(1), 33–47.
Rahmadani, S. (2025). Efektivitas permainan estafet terhadap peningkatan kecepatan dan daya tahan siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Jasmani, 4(1), 22–36.
Rahmawati, F. (2020). Efektivitas permainan multilateral terhadap peningkatan kebugaran fisik siswa SD. Jurnal Pendidikan Jasmani, 11(2), 55–66.
Sari, W. (2021). Dampak aktivitas sedentari terhadap kebugaran jasmani anak usia sekolah. Jurnal Kesehatan dan Pendidikan, 9(1), 14–22.
Setiawan, D., & Pratama, Y. (2021). Pengaruh model pembelajaran berbasis permainan terhadap durasi aktivitas fisik siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 13(2), 88–97.
Wicaksono, A., & Nurhayati, F. (2025). Model pembelajaran aktif berbasis permainan dan dampaknya terhadap kebugaran jasmani siswa. Jurnal Sains Olahraga, 8(2), 150–163.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















