PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL BERBASIS VIDEO ANIMASI EDUKATIF MENGGUNAKAN INSHOT APPLICATION PADA MATA PELAJARAN IPAS DI KELAS III SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ayu Septiah Utami Universitas Jambi, Indonesia
  • Hendra Budiono Universitas Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37141

Keywords:

Media Pembelajaran Digital, Video Animasi Edukatif, IPAS

Abstract

This study aims to develop and evaluate the validity and practicality of a digital learning media based on educational animated videos for Grade III elementary school IPAS lessons on the topic “The City/Regency Where I Live.” The research employed a Research and Development (R&D) method using the ADDIE model. The media was developed using the InShot application and produced a video consisting of an introduction, material presentation, interactive quizzes, and a closing section. Validation results indicated a very valid category, with scores of 4.6 from the material expert, 4.7 from the design expert, and 4.7 from the language expert. Practicality assessments by teachers (4.7), small-group trials (4.5), and large-group trials (4.7) showed that the media was highly practical. Thus, the developed animated video-based digital learning media is considered feasible and practical for use in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwi, M., Sutajaya, M., & Suja, I. W. (2024). Pengembangan modul pembelajaran IPAS berorientasi tri hita karana untuk meningkatkan karakter peduli lingkungan siswa sekolah dasar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia)Ndonesia), 1–9.

Ambarwati, S. (2023). Implementasi Teori Cone of Experince Edgar Dale Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 1 Baturraden Kabupaten Banyumas. 1–129.

Nurhaliza Manurung, S., Saragih, E. L., Reynhat Sitanggang Gusar, M., Keguruan Dan, F., & Kunci, K. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Aplikasi Inshot Terhadap Kemampuan Menulis Teks Narasi Siswa Fase D Smp Negeri 14 Medan. Jurnal Education and Development, 12(2), 381–389.

Pradana, S. (2025). Efektivitas Penggunaan Video Animasi sebagai Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Transformasi Pendidikan Dasar, 1(1), 33–39.

Prasetya, W. A., Suwatra, I. I. W., & Mahadewi, L. P. P. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 60–68. file:///D:/Semester 7/jurnal kajian relevan/32509-78001-1-PB (1).pdf

Rahayu, L., Dewi, R. S., & Hakim, Z. R. (2023). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis video animasi doratoon pada pembelajaran di kelas v sekolah dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan, 15(02), 295–306.

Silalahi, R. B., & Budiono, H. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Flipbook Berbasis Web pada Muatan IPA Materi Hubungan Antarmakhluk Hidup dalam Ekosistem di kelas V Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 4(3), 1341–1349.

Sofwan, M., Habibi, A., Hassan, A., Attar, R. W., Alqahtani, T. M., & Sarah, A. (2024). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Guru dalam Pengajaran Inovatif dengan Teknologi : Pemodelan Persamaan Struktural.

Wulandari, R., Septyanti, E., Riau, U., Riau, U., Riau, U., Ajar, B., Anekdot, T., & Lokal, K. (2023). Validitas Pengembangan Bahan Ajar Teks Anekdot Berbasis Kearifan Lokal Siswa Kelas X Sman 15. 795–804.

Downloads

Published

2025-12-17