KAJIAN LITERATUR MENGENAI HUBUNGAN PENDIDIKAN JASMANI DENGAN KESEHATAN MENTAL PESERTA DIDIK

Authors

  • Ely Yuliawan Universitas Jambi
  • Lili Kartika Universitas Jambi
  • Devi Yuliani Universitas Jambi
  • Della Amanda Sari Sihombing Universitas Jambi
  • Rendi Dwi Febrianto Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37059

Keywords:

physical education, mental health, physical activity, students, literature review

Abstract

This study aims to examine the relationship between physical education and students’ mental health through a literature review of ten national journals published between 2020 and 2025. The analysis summarizes findings related to the role of physical activity, social interaction, and instructional processes in supporting students’ psychological well-being. The results indicate that physical education contributes significantly to reducing stress levels, improving mood, and enhancing self-confidence and social skills. Although several studies report statistically insignificant effects, the overall literature consistently highlights the strategic importance of physical education in promoting mental health, particularly when implemented through effective and developmentally appropriate pedagogical approaches. These findings emphasize the vital role of physical education as a holistic instrument supporting both physical and mental development among students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggiana, Y., & Indahwati, N. (2025). Pengaruh aktivitas fisik terhadap kesehatan mental siswa SMP. Jurnal Pendidikan Olahraga, 10(1), 45–53. https://ejournal.tsb.ac.id/index.php/jpo/article/view/2389

Arisandi, R., Faisal, M., & Saputra, E. (2024). Transformasi pendidikan jasmani untuk masa depan yang lebih sehat. SPORTIVE: Journal of Physical Education, Sport and Recreation, 4(1), 12–20. https://ojs.unm.ac.id/sportive/article/view/76217

Fatoni, F., & Raswadi, M. D. (2023). Hubungan kebugaran jasmani dengan kesehatan mental remaja usia SMP. Jurnal Olahraga Rekreasi, 3(2), 115–124.

Junianto, T. (2022). Pembelajaran PJOK kondisi pandemi COVID-19 pada siswa sekolah dasar. JOPI: Jurnal Olahraga Pendidikan Indonesia, 3(2), 55–63. https://jopi.kemenpora.go.id/index.php/jopi/article/view/28

Karim, N. N. F., & Hambali, B. (2024). Meningkatkan kesehatan mental melalui olahraga: Sebuah penelitian systematic literature review. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 5(2), 101–112. https://jurnal.icjambi.id/index.php/sprinter/article/view/519

Karim, N. N. F., & Hambali, B. (2024). Pengaruh aktivitas fisik terhadap kesehatan mental anak dan remaja: Sebuah tinjauan literatur. Sprinter: Jurnal Ilmu Keolahragaan, 5(1), 22–33.

Kuswanto, M., & Indriarsa, N. (2023). Survei tingkat kebugaran jasmani peserta didik kelas XI di SMKS Islam Kunjang. Jurnal Pendidikan Jasmani, 14(1), 67–74. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/67616

Lestari, D. (2019). Peran pembelajaran pendidikan jasmani terhadap perkembangan sosial dan emosional peserta didik. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 15(1), 45–55.

Muthia, D. S., Abduljabar, B., & Sumpena, A. (2023). Studi deskriptif kesehatan mental siswa berstatus atlet dan non-atlet. JOKI: Jurnal Olahraga dan Kesehatan Indonesia, 4(1), 33–42. https://jurnal.stokbinaguna.ac.id/index.php/JOK/article/view/1628

Negara, J. C., Hamidi, A., & Paramitha, S. T. (2024). Pengaruh aktivitas fisik dan perilaku sedentari pada kesehatan mental anak-anak. Jurnal Pendidikan Olahraga, 9(2), 123–133. https://ejournal.tsb.ac.id/index.php/jpo/article/download/1655/887

Nugraha, R. (2023). Kontribusi aktivitas fisik terhadap kesehatan mental peserta didik di sekolah. Jurnal Pendidikan Olahraga Nusantara, 7(2), 88–97.

Putra, S. P., Fadro, A., & Mariati, N. (2025). Aktivitas fisik dan pengaruhnya terhadap kesehatan mental: Sebuah kajian pustaka. Indonesian Journal of Physical Education and Sport Science, 4(1), 11–22.

Rahayuni, K. (2021). Kesehatan mental atlet Indonesia saat pandemi COVID-19: Tantangan, rekomendasi dan peluang riset. Jurnal Sains Keolahragaan dan Kesehatan, 3(2), 147–160. https://journals.itb.ac.id/index.php/jskk/article/view/15455

Saleh, A., Nugraheni, W., & Zalal, U. (2023). Dampak penghapusan mata pelajaran PJOK terhadap kebugaran siswa kelas XII SMK. Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(3), 890–899. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/5798

Saputra, E., Arisandi, R., & Faisal, M. (2024). Transformasi pendidikan jasmani untuk masa depan yang lebih sehat. SPORTIVE: Journal of Physical Education, Sport and Recreation, 4(1), 12–20.

Septiani, E., Suryani, R., & Andriani, T. (2023). Peran pembelajaran PJOK dalam meningkatkan kesejahteraan siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 8(3), 140–150.

Yusuf, R. (2021). Hubungan kebugaran jasmani, kesehatan mental, dan prestasi belajar PJOK siswa SMA. Gelora: Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 6(2), 101–112.

Downloads

Published

2025-12-04

Most read articles by the same author(s)