STUDI LITERATUR: PERAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI DI ERA KURIKULUM MERDEKA

Authors

  • Ely Yuliawan Universitas Jambi
  • Dinda S Universitas Jambi
  • Muhammad Bintang Dzikri Universitas Jambi
  • Riski Tama Candra Universitas Jambi
  • Rahmad Iskandar Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37056

Keywords:

digital media, physical education, merdeka curriculum, interactive learning, literature review

Abstract

This study aims to examine the role of digital-based instructional media in Physical Education learning within the context of the Merdeka Curriculum through a literature review of ten national scholarly journals. The analysis focuses on previous findings related to the effectiveness of instructional videos, interactive multimedia, digital applications, learning platforms, and educational games in supporting Physical Education learning. The results indicate that digital media enhance students’ interest and engagement, provide clearer visualization of movement, strengthen motor skills, and offer more efficient and authentic assessment methods. Furthermore, digital media support flexible and adaptive learning in alignment with the principles of the Merdeka Curriculum. Nevertheless, challenges such as limited technological facilities, internet access, and teachers’ digital literacy remain obstacles that require systematic attention. Overall, the integration of digital media holds significant potential to improve the quality of Physical Education learning when supported with adequate infrastructure and teacher competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Firdaus, A., & Yusuf, M. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis video dalam meningkatkan hasil belajar PJOK. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 3(2), 45–54.

Hidayat, R. (2021). Literasi digital guru dalam pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi. Jurnal Teknologi Pendidikan Indonesia, 11(2), 145–156.

Hidayat, R., & Santoso, A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran digital terhadap motivasi belajar PJOK. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 12–21.

Kurniawan, D. (2022). Media pembelajaran berbasis aplikasi sebagai inovasi pembelajaran PJOK pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 6(1), 33–41.

Lestari, N. (2019). Efektivitas media pembelajaran interaktif terhadap peningkatan keterampilan motorik peserta didik. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(2), 88–97.

Lestari, S. (2021). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam meningkatkan kualitas pembelajaran berbasis teknologi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(3), 210–219.

Maulana, R., & Putra, Y. (2021). Penggunaan media berbasis TIK dalam pembelajaran PJOK di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4(2), 55–64.

Nugraha, A. (2023). Pemanfaatan platform digital dalam pembelajaran pendidikan jasmani pada era pasca pandemi. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 8(1), 14–27.

Pratama, A., & Rahmawati, S. (2020). Pengaruh media pembelajaran audio-visual terhadap hasil belajar PJOK siswa sekolah menengah. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Olahraga, 2(3), 70–78.

Pratama, R., & Widiyanto, A. (2021). Pengaruh penggunaan media digital terhadap pemahaman teknik dasar olahraga pada pembelajaran PJOK. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 6(2), 95–104.

Putri, A. N. (2020). Kesiapan peserta didik dalam pembelajaran berbasis digital di sekolah menengah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1), 55–64.

Rahmawati, T. (2020). Media pembelajaran digital untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan jasmani. Jurnal Olahraga Nusantara, 3(1), 34–43.

Sari, D. N. (2021). Implementasi media pembelajaran digital berbasis game edukasi dalam meningkatkan aktivitas belajar PJOK. Jurnal Pendidikan Olahraga, 5(2), 101–110.

Sari, F. N. (2022). Pemanfaatan teknologi digital dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan Indonesia, 12(4), 287–298.

Setiawan, B. (2018). Pemanfaatan multimedia interaktif dalam pembelajaran keterampilan gerak dasar. Jurnal Olahraga Nusantara, 4(1), 21–29.

Sutrisno, D. (2021). Pemanfaatan media digital dalam pembelajaran di era revolusi industri 4.0. Jurnal Pendidikan Modern, 7(2), 112–121.

Wijaya, H. (2020). Transformasi digital dalam dunia pendidikan: Tantangan dan peluang. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 5(1), 1–10.

Yuliani, R., & Andika, D. (2022). Tantangan dan peluang penggunaan media digital dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(3), 120–131.

Downloads

Published

2025-12-03

Most read articles by the same author(s)