STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA TENAGA ADMNINISTRASI UNTUK MENCIPTAKAN SISTEM ADMINISTRASI SEKOLAH YANG EFEKTIF DI SMA NEGERI 1 SELESAI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37017Keywords:
Administrative Staff Performance, School AdministrationAbstract
This study aims to determine the principals strategy in improving the performance of administrative staff to create an effective school administration system. This research employs a qualitative method with descriptive data presentation. The data sources used by the researcher include person, place, and paper. Data collection techniques consist of interviews, observations, and documentation. The data analysis techniques applied are data reduction, data presentation, and conclusion drawing or verification. The results of the study indicate that, as a leader, the school principal must have strategies to enhance the performance of administrative staff. The principals strategies serve as the foundation for empowering administrative staff performance so that school administrative activities can run effectively. The strategies implemented by the principal at SMA Negeri 1 Selesai generally include four main aspects: providing motivation, communication, skill training, and guidance. The role of administrative staff in creating an effective and efficient school administration system is carried out through student data management, curriculum management, and maintaining good communication with various parties.
Downloads
References
Baiyanah, Rifa Hatul dkk. (2024). Kebijakan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Pelayanan Administrasi di Sekolah Menengah Atas Negeri 4 Merangin Provinsi Jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Agama Islam. 2.(3). 316-335.
Bashori,dkk. 2021. Peningkatan Kinerja Tenaga Administrasi Sekolah Oleh Kepala Tata Usaha di SMPN 12 Sijunjung, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. 3.(1)
Bijani, H. L., Siregar, E. N., Mutia, Z., & Rizqa, M. (2024). Urgensi administrasi pendidikan bagi peningkatan mutu pendidikan. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak dan Pendidikan Umum, 2(2), 29-43.
Habsy, A. H., Wahyuni, D., & Amanda, S. (2024). Pendidikan holistik dalam pengembangan potensi peserta didik di era digital. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 19(1), 33-42.
Hamidah. D,. (2020). Kebijakan Pendidikan Dalam Kebijakan Publik. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan. 9.(1).
Hamidah, D. (2021). Implementasi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Layanan Sekolah. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2).
Hamidah. D, Julkifli, Sitepu,D.R, Mardiati (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Di Mts Raushan Fikri Islamic School. Jurnal Multidisiplin Madani (MUDIMA), 2(2), 923-934.
Hasbullah. (2006). Dasar-dasar pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Mutiara, S., & Hasanah, R. (2023). Manajemen administrasi pendidikan dalam peningkatan mutu layanan sekolah menengah. Jurnal Kependidikan dan Manajemen Pendidikan, 7(3), 210-221
Pandi, Abdul. (2022). Peran Tenaga Administrasi Dalam Meningkatkan Mutu Layanan Administrasi Di MTS Hidayatul Muhsinin. Jurnal Manajemen Pendidikan. 4. (1). 165-16
Pratiwi, D. (2023). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Proceedings Series of Educational Studies, 178-184.
Pristiwanti, L., Badariah, S., Hidayat, M., & Dewi, R. (2022). Pendidikan sebagai proses pengembangan potensi manusia secara berkelanjutan. Jurnal Pendidikan Humaniora, 10(2), 89-98.
Sugiyono. (2021). Metode PeneIitian Kuantitatif Kualitatif & R&D. Bandung. Alfabeta. 17.
Zahro, U., Ain, R. K., & Rahmawati, E. (2024). Tantangan administrasi pendidikan dalam menghadapi era digitalisasi sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Kebijakan, 9(1), 45-56.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















