ANALISIS PENGGUNAAN METODE QIRA’ATI SEBAGAI INOVATIF DALAM PEMBELAJARAN AL-QURAN DI BUMRUNGSUKSA ISLAMIC BOARDING SCHOOL HATYAI, THAILAND

Authors

  • Azmi Prayogi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Hasrian Rudi Setiawan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36567

Keywords:

Bumrungsuksa Islamic Boarding School, Qira’ati, Qur'an learning

Abstract

This study aims to describe the application of the Qiroati method in the Qur'an learning process at Bumrungsuksa Islamic Boarding School Hatyai, Thailand. This study uses a qualitative approach with a case study design to obtain an in-depth overview of ongoing teaching practices. The research data sources consist of primary data obtained through direct observation of the learning process and interviews with teachers and students, as well as secondary data in the form of school documents and Qiroati method guidelines. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The stages of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions are used in data analysis. The research findings indicate that the skills of the ustadz, the students' willingness to learn, and the availability of adequate learning materials all contribute to the successful implementation of the Qiroati method. This approach has been proven to help students read the Qur'an more accurately, especially in terms of makharijul huruf and tajwid..

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fauziah, N., Hidayat, W., & Wasehudin, W. (2023). Urgensi Dan Paradigma Pendidikan Perspektif Al-Qur'an Surah Al-

Alaq. Fikrah: Journal of Islamic Education, 7(1), 37-52.

Fitria, D., & Marlina, M. (2022). Implementasi Metode Qira’ati Dalam Meningkatkan Ketepatan Membaca Al-Qur’an Di TPQ Manba’ul Ulum Desa Sukaraja Tahun 2022. JUPIN (Jurnal Pendidikan Islam

Nusantara), 1(1), 1-17.

Hidayah, S., & Zumrotun, E. (2023). Penggunaan Metode Qiro’ati Dalam Pembelajaran Membaca Al- Quran Di Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 353-364.

Hidayati, N. (2021). Teori Pembelajaran Al Qur'an. Al Furqan: Jurnal Ilmu Al Quran dan Tafsir, 4(1), 29-40.

IDRIS, M. F. STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN PROGRAM TAHFIDZ AL-QUR'AN JUZ 30 BAGI PENGUATAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK (STUDI DI SDI AL FATIH PAGUYANGAN).

Ika, P. & Munawir, P. (2023). Implementasi Metode Talaqqi Pada Pembelajaran Tahfidzul Qur’an Di Smp It Nurul Azmi Medan, Jurnal Masyarakat. 1(1) 50-54

Iwan, I. (2024). PEMBELAJARAN MEMBACA AL-QUR'AN DENGAN MENGGUNAKAN METODE QIRO'ATI DI TPQ AL-JIHAD KETAPANG TAHUN

2024. FIKRUNA: Jurnal Ilmiah Kependidikan dan Kemasyarakatan, 7(1), 118-143.

Jailani, M. (2023). Meneguhkan Inovasi Pendidikan dalam Diskursus Al-Qur’an: Kebermanfaatannya di Sekolah- Madrasah di Indonesia. Tanzil: Jurnal Studi Al-Quran, 5(2), 151-

170.

Khaidaroh, H. F., Faizah, N., & Kholidiyah, A. W. (2022). Karakteristik Sistematika Bahan Ajar Pembelajaran Baca Al-Qur'an Metode Qiraati. Jurnal Riset dan Pengabdian Masyarakat, 2(2),

202-221.

Latifah, U., & Amirudin, N. (2024). Implementasi metode qiroati dalam pembelajaran al- qur'an. Jurnal Pendidikan Islam AL-ILMI, 7(1), 20-28.

Lestarirtini, A. N., & Lestari, D. P. (2023). Method Iqra’For Increase Ability to Read the Qur’an on Students at School. International Journal of Multicultural and Multireligious

Understanding, 10(9), 1-8.

Lisnawati, S., Subagiya, B., Pangestu,

R. S., & Hayeekhonoh, S. B. (2023). Implementasi metode Qiroati dalam pembelajaran Alquran pada siswa Mattayom di Solihuddin School Thailand Selatan. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(3), 326-334.

Mahwiyah, F., & Prasetiya, B. (2023). Implementasi Metode Qiro’ati Dalam Pembelajaran Membaca Al- Qur’an Di Tpq An-Nur Sumbertaman Kota Probolinggo. Al-Muaddib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 5(2), 186-199.

Mustofa, A. (2020). Tela’ah konsep nilai-nilai pendidikan Islam. Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2 (2), 233-254.

Muthmainah, L., Suhendra, S., & Hakiem, H. (2024). Implementasi Metode Qiro’ati Dalam Pembelajaran Baca Tulis Al- Qur’an Santriwati Baru Di Pondok Pesantren Darul Muttaqien Bogor. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(2), 488-495.

Muzaini, M. C., & Mahmudah, A. (2022). Sumber Primer Pendidikan Islam Sebagai Upaya Membentuk Akhlak Anak Generasi Penerus Bangsa: Kajian terhadap Al-Qur’an dan As-Sunnah tentang Pendidikan. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 90-108.

Nisah, S. & Qorib, M. (2023). Penerapan Ilmu Tajwid Al-Qur’an Kepada Siswa Kelas VII Di Sekolah MTs. Al-Jam’iyatul Washliyah Tembung, JURNAL PENELITIAN ILMU PENDIDIKAN INDONESIA, 439-443

Noor, F. F., Karyawati, L., & Karnia, N. (2023). Implementation of the Qiroati Method in Improving Quran Literacy at SDIT al Madinah Karawang. Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health, 2(2), 1066-

1070.

Rudi, H. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Digital Dalam Peningkatan Kompetensi Guru Membuat Media Pembelajaran. Jurnal Maslahah Pengabdian Masyarakat, 4(3),

107-108

Sinaga, Y., & Mustika, D. (2023). Persepsi Guru Kelas Rendah terhadap Tahap Pelaksanaan Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Aulad: Journal on Early Childhood, 6(2), 197-204.

Downloads

Published

2025-12-11