SISTEM PENJAMINAN MUTU EKSTERNAL DAN AKREDITASI DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36518Keywords:
External Quality Assurance System, Accreditation, Islamic Educational InstitutionsAbstract
This study analyzes the implementation of the External Quality Assurance System (SPME) and accreditation at Islamic Educational Institutions (LPIs) through a literature review. This study was conducted by critically reviewing various scientific sources, such as journal articles, books, and policy documents, to conceptualize the SPME, identify its normative foundation in the Qur'an (the principles of Ihsan and Amanah), and outline the challenges and opportunities for its implementation at LPIs. The results indicate that the SPME functions as an accountability instrument and a catalyst for quality improvement that aligns with global demands. However, LPIs face a unique dilemma in bridging the quantitative national accreditation standards with the qualitative characteristics of their education, such as character development and the integration of Islamic values. This study concludes that an effective SPME implementation strategy must be balanced with a strengthened Internal Quality Assurance System (SPMI) and innovation in documenting Islamic identity as a competitive advantage.
Downloads
References
Alkhubra Abdul Jabbar, M. R., Chotimah, C., & Sulistyorini. (2025). Integrasi Nilai Keislaman dalam Manajemen Strategik untuk Membangun Keunggulan Kompetitif Lembaga Pendidikan Islam di Era Globalisasi Digital. Cendekia: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 5(1), 185-192.
Ananda, R., Harahap, H., & Simanjuntak, S. N. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar – Kampus Merdeka (MBKM) Pada Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (PTKI). Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 1-12.
Ananto, E., & Mustofa, A. (2023). Peningkatan Mutu Perguruan Tinggi Islam Melalui Integrasi Nilai-Nilai Pesantren dalam Standar Akreditasi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(1), 32-45.
Arlina, U., & Mujamil, Q. (2023). Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (PTKI). Jurnal Skills, 7(1), 12-25.
Budiarto, T., & Nugroho, D. S. (2023). Penerapan Sistem Penjaminan Mutu Internal dan Eksternal dalam Peningkatan Daya Saing Perguruan Tinggi Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 121-135.
Cahyono, B. S., & Puspita, D. (2022). Manajemen Strategis Menuju Akreditasi Unggul di Lembaga Pendidikan Islam. Yogyakarta: K-Media.
Fatimah, S., & Subagiyo, R. (2022). Akreditasi sebagai Alat Ukur Kualitas Lulusan Pendidikan Islam di Era Digital. Tarbiyah Journal of Islamic Education, 10(1), 56-70.
Harmin, H., & Rosnani, R. (2022). Aplikasi Pengelolaan E-Document Sistem Penjaminan Mutu Internal Menggunakan Metode User-Centered Design. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, Manajemen Pendidikan dan Sosiohumanika, 10(1).
Hidayat, A., & Wulandari, S. (2021). Tantangan dan Solusi Akreditasi pada Madrasah Aliyah di Indonesia. Edukasi: Jurnal Pendidikan Islam, 9(3), 201-215.
Imroni, M. H. (2025). Implementasi Sistem Manajemen Mutu Berbasis Nilai Islam dalam Upaya Pembentukan Akhlak Santri. Journal on Education, 7(2), 9931-9940.
Kusharyati, I., & Muhlis, A. (2025). Manajemen Mutu Terpadu Pendidikan Islam Dalam Prespektif Manal Hani. JURNAL LENTERA : Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi, 24(1), 413-428.
Ma'arif, M. M., & Nursikin, R. S. (2024). Transformasi Digital dan Implikasinya Terhadap Manajemen Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 8(1), 1-15.
Mufidah, L. I. (2023). Analisis Pendidikan Nilai Islam di Era Industri 4.0. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Islam, 12(1), 22-38.
Penerbit Widina. (2025). Strategi Adaptasi Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Islam di Era Disrupsi Digital. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(3), 53-65.
Rahman, M. T. (2020). Manajemen Strategik Mutu Pendidikan Islam: Peran Akreditasi dalam Membangun Kepercayaan Publik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Saputra, B. (2024). Optimalisasi Mutu Lembaga Pendidikan Islam Melalui Pendekatan Berbasis Data dan Akreditasi. Jurnal Riset Manajemen Pendidikan, 11(1), 45-58.
Sholeh, M. I., & Efendi, N. (2023). Integrasi Teknologi dalam Manajemen Pendidikan Islam: Meningkatkan Kinerja Guru di Era Digital. Jurnal Tinta, 5(2), 104-126.
Sudarmo, D. (2022). Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Islam dalam Standar Akreditasi. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 1-15.
Wahyudi, S. (2021). Peran Teknologi dalam Pengelolaan Mutu Pendidikan Islam dan Implikasinya terhadap Akreditasi. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 5(2), 112-125
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















