PERAN PEMBELAJARAN IPAS DAN LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP SIKAP SOSIAL PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36463Keywords:
IPAS learning, school environment, social attitudesAbstract
This study aims to explain the contribution of Natural and Social Science (IPAS) teaching, as well as the school environment, in shaping students' social attitudes at the elementary school level. The approach used is a literature study with a qualitative method through the analysis of various journals, books, and related research findings published over the past decade. The findings of this review show that IPAS teaching contributes to the development of social attitudes through experiential learning activities, problem-solving, and group collaboration, allowing students to interact, cooperate, and appreciate differences. In addition, a conducive school environment which includes school culture, teacher role modeling, supporting facilities, and relationships among school community membersnplays an important role in fostering social values such as empathy, discipline, responsibility, and tolerance. Overall, the integration of contextual IPAS learning with a positive school environment is able to optimally strengthen the development of students' social attitudes.
Downloads
References
2023, K. et al. (2021). No Title 済無 No Title No Title No Title. 167–186.
Abdullah, M. N. (2024). Peran Lingkungan Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Siswa di SD Rumah Sekolah Cendekia Makassar. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 4(2), 101–109.
Cahaya, D. (2021). MENINGKATKAN SIKAP SOSIAL DAN TANGGUNG JAWAB KEPADA PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN IPS. Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Diri, 3.NO 2, 409–416.
Haryono, A. N., Djufri, E., Nizhomi, B., Utaminingsih, R., Murniningsih, Zuhdi, R., & Qamariah. (2024). Peran Pembelajaran IPA dalam Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas III. Research in Science and Mathematics Education, 1(02), 43–50. https://doi.org/10.62385/riseme.v1i02.113
Hidayat, & Ramadhan, F. M. (2025). Penggunaan Lingkungan Sekitar sebagai Sumber Belajar IPAS di Sekolah Dasar: Studi Kasus di Sekolah Dasar. JADIKA Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1–9.
I Nyoman Sudirman, & I Kadek Purnayasa. (2024). Analisis Karakter Siswa pada Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar Negeri 3 Kintamani. SOSIAL : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPS, 2(4), 30–37. https://doi.org/10.62383/sosial.v2i4.419
Nensy Yunansica Istiqomah1, Delfi Vidia Almira1, Zulfa Nur Laily1, I. K. M. (2022). Manfaat Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Mata Pelajaran IPA Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SMP 4 Jember Kelas VIII D. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(24), 385–392.
Noor er, A. (2024). ANALISIS PENGARUH LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP POLA PERGAULAN SISWA DI SEKOLAH DASAR NEGERI 09 KAYU AGUNG. Jurnal Ilmiah Penelitian Mahasiswa, 2(3), 26–32.
Nurfirdaus, N., & Sutisna, A. (2021). Lingkungan Sosisal Dalam Membentuk Perilaku Sosial Siswa. Jurnal Kajian Penelitian Dan Pendidikan Dan Pembelajaran, 5, 895–902.
Parisu, C. Z. L., Saputra, E. E., & Lasisi, L. (2025). Integrasi Literasi Sains Dan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Journal Of Human And Education (JAHE), 5(1), 864–872. https://doi.org/10.31004/jh.v5i1.2281
Simatupang, S. A., Ria, E., Situmorang, V., Simbolon, I. C., Umar, A. T., William, J., Ps, I., Baru, K., Percut, K., Tuan, S., & Serdang, K. D. (2024). Analisis Penerapan Metode Pembelajaran Diskusi Kelompok Terhadap Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran di SMA Negeri 21 Medan. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 4, 201–210.
Triana, H., Maksum, A., & Nurhasanah, N. (2023). Peran Pembelajaran Ips Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1), 30060–30064. https://doi.org/10.58258/jime.v9i1.4518
Wulandari, A. S., Amalia, R., Maros, S. D. D. I., Pgmi, M., & Ddi, S. (2024). Pendidikan Karakter di Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 2(01).
Yusnaldi, E., Damayanti, L., Irfani, S. Y., & Prastiwi, T. S. (2023). Pentingnya Penanaman Sikap Sosial Peserta Didik Melalui Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 30404–30408.
Zakarina, U., Ramadya, A. D., Sudai, R., & Pattipeillohi, A. (2024). Integrasi Mata Pelajaran Ipa Dan Ips Dalam Kurikulum Merdeka Dalam Upaya Penguatan Literasi Sains Dan Sosial Di Sekolah Dasar. Damhil Education Journal, 4(1), 50. https://doi.org/10.37905/dej.v4i1.2487
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















