PERAN PEMBELAJARAN DALAM MEMBENTUK KARAKTER BERTANGGUNG JAWAB SOSIAL SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36414Keywords:
character; responsibility; social learningAbstract
This article aims to examine and explore the role of social studies education in shaping students' sense of social responsibility. This study adopts a qualitative approach with a descriptive method, where the theories discussed are derived from various literature reviews, including journals, articles, and books written by experts in relevant fields. Character is the accumulation of values practiced in daily life, becoming a lasting quality for an individual. Social studies education plays an important role in shaping the character of the Indonesian nation, as it aligns with character development. Both aim to enable students to act as good citizens, be concerned about social and environmental issues around them, and foster a strong sense of nationalisme.
Downloads
References
Ansori, Y. Z., Nahdi, D. S., Saepuloh, A. H., Keguruan, F., & Majalengka, U. (2021). Menumbuhkan Karakter Hormat dan Tanggung Jawab Pada Siswa Di Sekolah Dasar. 7(3), 599–605. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1120
Bayu, G. W. (2020). JAWAB DENGAN KOMPETENSI PENGETAHUAN IPS. 3(1), 97–107.
Djuhan, M. W. (2020). UPAYA GURU MATA PELAJARAN IPS DALAM TANGGUNG JAWAB SISWA. 1(2), 101–116.
Endayani, H. (2017). PENGEMBANGAN MATERI AJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL Henni Endayani. 1(1).
Hidayatillah, Y., Wahdian, A., & Ar, M. M. (2022). Peran Sekolah melalui Kegiatan Pembiasaan Terintegrasi Pembelajaran IPS untuk Membangun Karakter Siswa Sekolah Dasar. 8(4), 1422–1433. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.3748
Info, A. (2020). Peran Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Pembentukan Karakter. 1(1), 11–20.
Info, A. (2024). kognitif , akan tetapi pendidikan bertujuan untuk membentuk karakter yang baik pada 2012 ). Dalam Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor. 05(01), 11–20.
Istiqomah, F., Ningsih, T., Universitas, P., Negeri, I., Kiai, P., & Saifuddin, H. (2024). Transformasi Manageria Journal of Islamic Education Management Transformasi Manageria Journal of Islamic Education Management. 4(2), 511–518. https://doi.org/10.47476/manageria.v4i2.6692
Kencana, R. P., Pendidikan, S., Sekolah, G., Pendidikan, F. I., Surabaya, U. N., Pendidikan, D., Sekolah, G., Pendidikan, F. I., & Surabaya, U. N. (2022). PERAN GURU DALAM MENUMBUHKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB SAAT KEGIATAN PEMBELAJARAN PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI GRABAGAN TULANGAN TAHUN AJARAN 2021 / 2022 Putri Rachmadyanti Abstrak. 338–349.
Marhayani, D. A. (2017). Pembentukan karakter melalui pembelajaran ips. 5(2), 67–75.
Megawati, R., & Ningsih, T. (2020). Jurnal kependidikan. 8(2), 249–263.
Ramadhani, S., Madani, M., & Sosial, S. (2022). Penanaman Sikap Sosial melalui Pembelajaran IPS pada Siswa Sekolah Dasar Negeri. 13(1), 181–197.
Rasid, A. (2018). THE IMPLICATION OF EDUCATIONAL FOUNDATIONS Landasan Pemikiran Pendidikan sebagai usaha sadar yang sistematik selalu bertolak dari sejumlah landasan serta mengindahkan sejumlah landasan dan asas-asas tertentu . Landasan dan asas tersebut sangat penting , k. Al-Fikrah, 1(1), 1–15.
Siregar, A., Khairani, A., Amalia, D. R., & Syafitri, S. (2025). Peran Pembelajaran IPS Dalam Membentuk Karakter Bangsa. 5(1), 73–79.
Wardani, I. U., Lasmawan, I. W., & Kertih, I. W. (2023). Implementasi Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial ( IPS ) dalam Membentuk Karakter Siswa. 4, 667–672.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















