STRATEGI PENGAJARAN BAHASA ARAB DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL DI KELAS 2 STTD AL BIRRU MAJENANG

Authors

  • Alif Fia Damayanti Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta
  • Anisa Rahayu Ardani Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta
  • Mauhibah Nur Imtiyas Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta
  • Amrin Mushtofa Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36387

Keywords:

teaching strategy, contextual apporoach, arabic, second grade

Abstract

The strategy of teaching arabic with a contextual approach is a learning method that connects the arabic with the daily life context of the students, making the learning process more meaningful and enjoyable. This study aims to analyze the application of the teaching strategy of arabic using a contextual approach in the second grade at STTD Al Birru Majenang. The method used is qualitative, employing observation, interviews, and documentation for data collection. The results show that the use of a contextual approach in teaching arabic can improve students' interest and skills in the language. Students become more active participants because the material taught is directly related to their experiences and surroundings. This approach also helps students understand the vocabulary and sentences of arabic that are relevant to daily life, facilitating easier memorization and practical use of the language. The learning activities, which are active, creative, and collaborative, create an enjoyable and engaging learning atmosphere. In conclusion, the teaching strategy of arabic with a contextual approach is effective to increase motivation and competence in arabic for second-grade students at STTD Al Birru Majenang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agama, I., Negeri, I., & Metro, I. (2025). ARAB DI SEKOLAH DAN PESANTREN. 1(2), 13–22.

Akhiryani, A., Palu, K., & Tengah, S. (n.d.). دي َ و َ ل ذ َ أ ك َ َ َ َ ا َ ء ر ا ر ْ ذ َ و ق ُ َّ ت َ ي م ُ د ُْ و َ َ َ ل ْ َُ ث ا ك. 23.

Hasanah, S. U. (2019). “ PEMBELAJ ARAN KONTEKSTUAL MATA PELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH IBTIDAIYAH PESANTREN PEMBANGUNAN CIGARU KECAMATAN MAJENANG KABUPATEN CILACAP .” 1717631008.

Iqbal, M., Syahputra, A., & Purba, A. (2022). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DENGAN PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING ( CTL ) KELAS VII MTS PONDOK PESANTREN SYAFA ’ ATURRASUL KUANTAN SINGINGI. 55–59.

Makna, S., Bahasa, T., Kontekstual, T., & Texts, A. (2023). Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab. 4(1).

Munawwir, A. (2022). Problematika Penerapan Model Kontekstual Teaching and Learning ( Ctl ) Pada Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas X Ma Darunnaiem Pesse , Soppeng. 10(4), 473–480.

Nur, A., Hasibuan, A., Kartika, N., Hasibuan, R. S., & Siagian, S. S. (2024). Teori Kontekstual Sebagai Pendekatan Pembelajaran Bahasa Arab yang Menarik menunjukkan semakin lemahnya karakter dan budaya bangsa yang selama ini diyakini telah Pendidikan bahasa Arab di Indonesia telah mengalami perkembangan yang pesat . Pada mulanya bahasa Arab datang berbarengan dengan masuknya agama Islam di Indonesia . Dalam perkembangannya hingga kini pendidikan bahasa Arab telah disentuh oleh berbagai tingkatan pendidikan dari pendidikan dasar hingga pendidikan tinggi di Indonesia . 2(1).

Pada, D., Tarbiyah, F., Islam, U., Sunan, N., Untuk, Y., Sebagian, M., & Guna, S. (2009). Model pendekatan.

Paputungan, M. Z., & Ahsanuddin, M. (2024). Pengembangan Aplikasi Mobile untuk Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pendekatan Kontekstual. 3(1), 1–15.

Ridha, A. (2025). Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab melalui Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Pemahaman Kosakata dan Tata Bahasa pada Siswa MTsN 2 Balangan. 1(1), 246–250.

Tello, M., & Makassar, B. (2023). ِ َّ للا م ِ م م ي ْ ح َّ ن َّ ه ْ رلا ْ ب َ ح.

Ulin, N. (2023). Implementasi pendekatan kontekstual dalam keterampilan berbicara Bahasa Arab. 1(2), 83–91.

Downloads

Published

2025-12-08