PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF WORDWALL MATERI AKTIVITAS SENAM LANTAI PADA SISWA KELAS VI SDN PERCOBAAN 1 MALANG

Authors

  • Mario Azriel Iman Chodori Universitas Negeri Malang, Kota Malang, Jawa Timur
  • Siti Nurrochmah Universitas Negeri Malang, Kota Malang, Jawa Timur
  • Annang Widodo Raharja Universitas Negeri Malang, Kota Malang, Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36298

Keywords:

Interactive Learning Media wordwall, gymnastics floor, interest in learning

Abstract

This study aims to develop interactive learning media based on Wordwall application in order to increase the interest and motivation ofClass VI students in the material of gymnastics floor. The background of this study is the low motivation of students towards learning pjok theory which is still dominated by Lecture methods and the use of conventional media such as PowerPoint. Research using Research and Development (R & D) with ADDIE development model (Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate). The products developed are validated by media, material, and learning experts, and tested on students through small (12 students) and large (30 students) groups. Validation results show thatWordwall media is very valid with an average value above 90%. The trial also showed a significant increase in students ' interest in learning,especially in the aspect of attraction. In conclusion, Wordwall media is effective and feasible to be used as an alternative to PJOK learning that ismore interesting and interactive, especially in learning floor gymnastics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, S., & Sriwijaya, H. (2011). pengembangan kurikulum dan pembelajaran ilmu pengetahuan sosial. Cipta Media.

Anggita, A. D., Ervina Eka Subekti, Muhammad Prayito, & Catur Prasetiawati. (2023). ANALISIS MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK TERHADAP PEMBELAJARAN IPAS DI KELAS 4 SD N PANGGUNG LOR. INVENTA, 7(1).

https://doi.org/10.36456/inventa.7.1.a7104

Andre, J., Hasibuan, S., Siregar, S., Giawa, I. B., & Zai, E. B. (2024). Permasalahan Yang Dihadapi Oleh Seorang Guru Dalam Merancang Pembelajaran Penjas. 2(2), 111–113.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. In Jurnal Universitas Udayana. ISSN (Vol. 2302). Rineka cipta.

Branch, R. M., & Varank, İ. (2009). Instructional design: The ADDIE approach (Vol. 722, p.

84). New York: Springer.

Dewi, P. K., & Budiana, N. (2018). Media pembelajaran bahasa: aplikasi teori belajar dan strategi pengoptimalan pembelajaran. Universitas Brawijaya Press.

Egitia, F. et. a. (2021). Peningkatan Keprofesionalan Guru Matematika Selama Pandemi Melalui Pelatihan dan Pembinaan Guru. Profesi Keguruan, 7(2), 151–155.

Firdaus, T. (2018). Pemanfaatan Media Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran Pemanfaatan Media Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran. Artikel: Media Pembelajaran STKIP Nurul Huda.

Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational Research: An introduction. In Qualitative Voices in Educational Research (7th ed.). https://doi.org/10.4324/9781003008064-1

Indahsari, L., & Sumirat, S. (2023). Implementasi Teknologi Augmented Reality dalam Pembelajaran Interaktif. Cognoscere: Jurnal Komunikasi Dan Media Pendidikan, 1(1), 7–

11. https://doi.org/10.61292/cognoscere.v1i1.20

Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh Kualitas Sarana dan Prasarana terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1). https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.360

Khairunisa, Y. (2021). Pemanfaatan Fitur Gamifikasi Daring Maze Chase–Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Digital Mata Kuliah Statistika Dan Probabilitas. Mediasi, 2(1), 41–

47. https://doi.org/10.46961/mediasi.v2i1.254

Khofifah Indra Sukma, & Trisni Handayani. (2022). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA INTERAKTIF BERBASIS WORDWALL QUIZ TERHADAP HASIL BELAJAR IPA

DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2767

Lestari, R. D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall Di Kelas IV SDN 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 2(2), 111–116. https://doi.org/10.30738/jipg.vol2.no2.a11309

Lia Ayu Indrawati, Yuli Ifana Sari, Y. S. H. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Wordwall Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa. In Seminar Nasional Dan Prosiding PPG Unikama, 1(2), 312–325.

Nurrita, T. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUKMENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 2(3), 119–127. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1447

Rojabiyah, A. B., & Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa Mts Kelas Vii Dalam Pembelajaran Matematik Materi Aljabar Berdasarkan Gender. Journal On Education, 01(02).

Rusdewanti, P. P., & Gafur, A. (2014). Pengembangan media pembelajaran interaktif seni musik untuk siswa smp. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(2), 153-164.

Sari, R. N., Nazmi, R., & Zulfa, Z. (2021). Pengaruh Game Word Wall Terhadap Hasil Belajar Sejarah Kelas X Mipa Sma 2 Lubuk Basung. Puteri Hijau : Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 76. https://doi.org/10.24114/ph.v6i2.28828

Downloads

Published

2025-11-21