PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH BERBASIS AUDIO VISUAL PADA SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.36051Keywords:
make a match, audio visual, learning motivation, elementary schoolAbstract
This study aims to describe the application of the audio-visual-based Make a Match type cooperative model can increase student learning motivation in Indonesian language lessons in grade V elementary school. This research was conducted at SDN 013 Sungai Tarap, Kampa District, Kampar Regency. The form of this research is class action research. This research data was obtained by means of observation. After that the data was analyzed qualitatively. This research was carried out in two cycles, with four stages, namely the planning, implementation, observation, and reflection stages. Based on the results of the research by applying the audio-visual-based Make a Match learning model in Indonesian language lessons can increase student learning motivation. This is because students experience increased motivation by paying attention to each indicator of motivation in learning can be seen in each cycle of meetings. In cycle I, it is known that the level of student learning motivation is only in the “medium” classification with a percentage of only reaching 67%, meaning that it has not reached the expected indicators in this study, and after improvements are made in the second cycle, it increases to the “Very High” classification with a percentage reaching 86.5%.
Downloads
References
Arifudin, O., Sofyan, Y., Sadarman, B., & Tanjung, R. (2020). Peranan Konseling Dosen Wali Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa Di Perguruan Tinggi Swasta. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 10(2), 237–242.
Fitriani, A. A., Hidayat, F. A., & Suranti, D. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match Berbantuan Media Gambar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD Inpres 60 Kabupaten Sorong. J. BASA (Barom. Sains) Inov. Pembelajaran IPA, 2(2), 17–21.
Gading, I. K., & Kharisma, K. D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPS Sekolah Dasar. International Journal Of Elementary Education, 1(2), 153–160.
Hoerudin, C. W. (2022). Upaya Guru Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 3(1), 32–41.
Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309.
Meri, M., Enawaty, E., Masriani, M., Muharini, R., & Ulfah, M. (2022). Hubungan Motivasi Dengan Hasil Belajar IPA Siswa Selama Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(1), 21–33.
Musyadad, V. F. (2022). Penerapan Model Picture And Picture Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Tahsinia, 3(2), 147–155.
Nurbaeti, N., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Penerapan Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tahsinia, 3(2), 98–106.
Nuryadin, R. (2023). Model Pembelajaran Make A Match Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(3), 651–661.
Rahman, S. (2022). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Sambawarana, A. A. N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Journal Of Education Action Research, 6(4), 446–452.
Shakila, A., Sastrawati, E., & Pamela, I. S. (2024). Penerapan Model Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Berbantuan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran Matematika Kelas IV SDN 003/IX Senaung. Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Sulaiman, S., & Nurisman, F. D. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Kesulitan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Statistik Sosial Prodi Pendidikan Agama Islam. FONDATIA, 6(4), 1122–1136.
Supriani, Y., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Peserta Didik Dalam Pembelajaran. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 1(1), 1–10.
Wibowo, K. P., & Marzuki, M. (2020). Penerapan Model Make A Match Berbantuan Media Untuk Meningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar IPS. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 158–169.
Yuliani, Y., Suryana, S., & Saprialman, S. (2024). Program Pembelajaran Full Day School Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Madrasah Aliyah Negeri 4 Karawang. Indonesian Research Journal On Education, 4(4), 370–374.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















