PEMANFAATAN MEDIA VIDEO ANIMASI UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35936Keywords:
Animated Media, Learning Creativity, Primary School StudentsAbstract
This study aims to analyse the use of animated videos in enhancing the learning creativity of primary school students. Using qualitative methods and a field study approach through observation, interviews, and document analysis of teachers and students in Grade IV at Rato State Primary School, it was found that animated videos are able to attract interest in learning, clarify understanding, and encourage students' imagination and creative ideas. Creativity is evident through original thinking, courage to experiment, and the creation of simple works. Success is influenced by teacher planning, selection of relevant content, and activities that stimulate creative thinking. It is concluded that animated videos have great potential as an innovative learning strategy. Further research is recommended using a quantitative approach and the development of interactive video models across subjects.
Downloads
References
Agustiningrum, I. A., Prasasti, P. A. T., & Listiani, I. (2023). Pengembangan Media Video Animasi pada Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1596.https://doi.org/10.35931/am.v7i4.2628
Alaslan, A. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (Ed. 1 Cet.). Rajawali Pers.
Ananda, R., Nurpadila, N., Putri, D. K., & Putri, Z. J. (2023). Analisis Keterampilan Profesional Guru dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6638–6646. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2802
Anjarsari, E., Farisdianto, D. D., & Asadullah, A. W. (2020). Pengembangan Media Audiovisual Powtoon pada Pembelajaran Matematika untuk Siswa Sekolah Dasar. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 40–50. https://doi.org/10.26594/jmpm.v5i2.2084
Apriliani, D. M., Harmawati, & Sa’diah, T. L. (2024). Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran IPAS Di Sekolah Dasar. Pahlawan Jurnal Pendidikan-Sosial-Budaya, 20(2), 217–224. https://doi.org/10.57216/pah.v20i2.804
Badruzaman, A., Nurdin, S., & Apriliya, S. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Visual terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Peta. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 118–128.
Dewi, S. M., Maftuh, B., Sapriya, S., & Wulan, E. (2021). Pengaruh Media Video Animasi terhadap Kemampuan Resolusi Konflik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2691–2694. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.833
Diana, D., Sukamti, S., & Winahyu, S. E. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(11), 1110–1120. https://doi.org/10.17977/um065v2i112022p1110-1120
Dwiana, A. A., Samosir, A., Sari, N. T., Awalia, N., Budiyono, A., Wahyuni, M., & Masrul, M. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 499–505. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1669
Eka Melati, Ayyesha Dara Fayola, I Putu Agus Dharma Hita, Andi Muh Akbar Saputra, Zamzami, & Anita Ninsari. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741.
Fariza, N. A., & Kusuma, I. H. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(3), 10. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i3.453
Ilarmin, I., Amus, S., Misnah, M., Juraid, J., Ratu, B., & Elfira, N. (2024). Media Visual untuk Meningkatkan Prestasi Belajar pada Pembelajaran IPS di Kelas VI SDN Bahoea Reko-Reko. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 14(1), 77.
https://doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.606
Jaya, S. K., & Linggo Wati, T. (2024). Outing Class Sebagai Strategi Guru Dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(3), 362–368. https://doi.org/10.51494/jpdf.v5i3.1154
Kusmiati, K. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(2), 206–211. https://doi.org/10.51878/educator.v2i2.1309
Kustandi, C., Farhan, M., Zianadezdha, A., Fitri, A. K., & L, N. A. (2021). Pemanfaatan Media Visual dalam Tercapainya Tujuan Pembelajaran. Akademika, 10(02), h. 294. Muktadir, A. . dkk. 2020. (n.d.). “Media Scrapbook Dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar Kota Bengkulu”. Jurnal Pendidikan Dasar, Volume 11, Nomor 2 (hlm. 146-156).
Mulfajril, R., Hadiyanto, H., & Sofyan, H. (2023). Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 8(1), 40– 55. https://doi.org/10.22437/jptd.v8i1.25196
Nadia, N., Wardiah, D., & Kuswidyanarko, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Animasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Materi IPA. Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1), 133–139. https://doi.org/10.31004/innovative.v2i1.2872
Nikolaos, N., Arifianto, Y. A., & Triposa, R. (2024). Strategi Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. ELEOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(2), 142–153. https://doi.org/10.53814/eleos.v3i2.73
Ningrum, S. P. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva Terhadap Hasil Belajar IPAS. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(4), 4961– 4968.
Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., Amanda, M., Kauniyah, N., Anggraeni, R. W., & Tangerang, U. M. (2021). Penerapan Media Visual Untuk Siswa Kelas V Di Sdn Muncul 1. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 227.
https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Prof. Dr. sugiono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif dan R & D, Op.cit, h.300.
Qomaruddin, & Sa’diyah, H. (2024). Kajian Teoritis tentang Teknik Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting and Administration, 1(2), 77–84.
Rochmania, D. D., & Restian, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Belajar Video Animasi Terhadap Proses Berfikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3435–3444. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2578
Saerang, H. M., Lembong, J. M., Sumual, S. D. M., & Tuerah, R. M. S. (2023). Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru di Era Digital: Tantangan dan Peluang. El- Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 65–75. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i1.16555
Sari, H. R., & Yatri, I. (2023). Video Animasi Melalui Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 159–166. https://doi.org/10.56916/ejip.v2i3.381
Sawitri, E., Astiti, M. S., & Fitriani, Y. (2019). Hambatan Dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 202–213.
Subroto, D. E., Febriyanti, I., Fattimah, S., Meilani, F. A., & Mubarok, I. (2025). Pengaruh Video Animasi sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterampilan Mengajar di Sekolah Dasar. CARONG: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 1(4),
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















