PEMANFAATAN LIMBAH PLASTIK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN IPAS TENTANG SISTEM PEREDARAN DARAH PADA SISWA KELAS V MI. MUHAMMADIYAH ROMANG LOMPOA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.35912Keywords:
upcycle, science, plastic waste, learning media, circulatory systemAbstract
This study aims to address the difficulty of understanding the abstract concept of the Circulatory System among fifth-grade elementary school students and simultaneously contribute to solving the problem of plastic waste management through innovative learning media. The study employed the ADDIE Model Research and Development (R&D) method with a One Group Pretest-Posttest design. The subjects were fifth-grade students in Natural and Social Sciences (IPAS). The results showed that the Circulatory System teaching aids developed from plastic waste (upcycling) met the criteria of high feasibility and practicality (Expert Validity: >90%, Teacher/Student Practicality: >90%). The effectiveness test results demonstrated that the implementation of this upcycling media significantly improved students' cognitive understanding, as demonstrated by the high N-Gain score. Furthermore, the active use of plastic waste in the media creation process proved effective in fostering ecological awareness and students' reuse skills. Therefore, this upcycling media is recommended as an effective, contextual, and sustainable pedagogical solution for achieving the goals of IPAS education.
Downloads
References
Andreani, D., & Gunansyah, G. (n.d.). Persepsi Guru Sekolah Dasar tentang Mata Pelajaran IPAS pada Kurikulum Merdeka.
Arsyadhi, N. L. Al, Dewi, L., & Hernawan, A. H. (2024). Evaluation of teacher readiness in implementing Kurikulum Merdeka in elementary school. 21(2), 1149–1160.
Hawkins, S. (2021). The Upcycling Handbook: A Guide to Creative Reuse.
Illah, T. G. A., & Choirunnisa, N. L. (n.d.). Pengembangan Media Petualangan Sidar Dalam Pembelajaran IPA Konsep Sistem Peredaran Darah Manusia bagi kelas V SD. 1331–1342.
Isyana, Ardyati, D. D. P., Tala, S., Andarias, H., & Slamet, A. (n.d.). Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Berbahan Sampah Plastik Pada Materi Sistem Saraf di SMA Negeri 5 baubau.
Jadidah, I. T., Annisah, R., Anggilin, K., Melinda, M., & Padiman. (n.d.). Analisis Implikasi Pembelajaran Matematika SD Menurut Teori Jean Piaget.
Kemdikbud. (2023). apaian Pembelajaran Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) Fase A – Fase C untuk SD/MI.
Mamonto, S., Nurwati, A., & Mohamad, S. N. (n.d.). Upaya Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Melalui Alat Peraga Berbahan Barang Bekas Kelas V.
Munafiah, S. A. (2023). Pengembangan Media Peredaran Darah Berbasis 3 Dimensi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Dalam Mata Pelajaran IPA Kelas V Semester I Di MI Da’watul Khoir Kedungringin Nganjuk.
Musriyenti, & Sriyanto. (2023). Media Replika Peredaran Darah (Repperda) dalam Pembelajaran IPA Menggunakan Model Problem Based Learning Terintegrasi Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM).
Nomleni, F. T., & Merukh, J. E. (2014). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga dari Bahan Bekas tentang Sistem Peredaran Darah pada Manusia Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI SMA Negeri 7 Kota Kupang Tahun Ajaran 2014/2015.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.
Pambudi, B., Efendi, R. B., Novianti, L. A., Novitasari, D., & Ngazizah, N. (2022). Pengembangan Alat Peraga IPA dari Barang Bekas untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar.
Pohan, M. H., Kurniawan, F., & Amir, A. (2025). Pengembangan Alat Peraga Pembelajaran Biologi Berbasis Limbah Pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Di SMA N 1 Sipirok. 5(2), 12007–12016.
Septiany, R., Arrosyad, M. I., & Afrianto, G. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui LKPD Materi Organ Peredaran Darah Manusia Kelas 5 SDN 21 Belinyu.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kauntitatif, Kualitatif, dan R&D.
Umarella, S., Saimima, M. S., & Hussein, S. (2025). Urgensi Media dalam Proses Pembelajaran.
Winarko, A. (2024). Efektivitas LKPD Berbasis PjBL Materi Sistem Peredaran Darah Terhadap Hasil Belajar dan Kreativitas Siswa Kelas V MI Gondoriyo.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Shofiah, T., Nurazizah, & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















