PENINGKATAN KEMAMPUAN LITERASI ANAK USIA 4-5 TAHUN MELALUI PENGUNAAN MEDIA WOODEN PUZZLE DI KB BINTANG HARAPAN TAHUN AJARAN 2025-2026

Authors

  • Ika Fatmawati Univesitas PGRI Argopuro Jember
  • Wijaya Adi Putra Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Firman Ashadi Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35733

Keywords:

literacy, early childhood, wooden puzzle, classroom action research

Abstract

This study aims to improve the literacy skills of children aged 4–5 years through the use of Wooden Puzzle media at KB Bintang Harapan. The method used was Classroom Action Research (CAR), conducted in two cycles including planning, action, observation, and reflection stages. The participants consisted of 7 children. The results showed a significant improvement in children’s literacy skills. In the pre-cycle stage, none of the children achieved mastery (0%). In Cycle I, literacy mastery increased to 60% (4 children). In Cycle II, all children mastered the literacy indicators (100%). These findings demonstrate that the Wooden Puzzle media effectively enhances children’s interest and provides concrete learning experiences, thus successfully improving early childhood literacy skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alika K, Hestia et al. 2025. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Puzzle Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di TK Marina Permai.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2(4): 9.

Amalia, Suci, and Dahlia Patiung. 2021. “Pengembangan Media Puzzle Untuk Menumbuhkan Kemampuan Mengenal Huruf Latin Anak Usia Dini.” NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education 4(1): 53.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Harmila, Harmila, Umi Hanik Fetriyah, and Paul Joae Brett Nito. 2023. “Permainan Puzzle Mempengaruh Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun.” Jurnal Keperawatan Jiwa 11(3): 581.

Maesyarah, Maesyarah, Kaharuddin Kaharuddin, and Sri Wahyuningsih. 2024. “Analisis Pembelajaran Berbasis Puzzle Terhadap Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini Di TK Negeri Sangia.” Jurnal Pelita PAUD 9(1): 214–21.

Mardiana, Lisa, Mutia Rahmi, and Dzuha Hening. 2021. “Analisis Media Edukasi Puzzle Untuk Pendidikan Karakter Anak Usia Dini.” 4(2).

Nisa, Nurani Intan, Safuri Musa, Pendidikan Masyarakat, and Universitas Siperbangsa Karawang. 2024. “No Title.” 9(1): 33–42.

Nurhayani, Nurhayani, and Nurhafizah Nurhafizah. 2022. “Media Dan Metode Pengembangan Literasi Anak Usia Dini Di Kuttab Al Huffazh Payakumbuh.” Jurnal Basicedu 6(6): 9333–43.

Nurwita, Syisva. 2019. “Pemanfaatan Media Puzzle Dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak.” Jurnal Pendidikan Tambusai. 3(4): 808.

Rahmat sinaga, Basuki. 2018. “Pengaruh Model Pembelajaran Experiential Learning Dengan Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Medan Tahun Pembelajaran 2016/2017.” Kode: Jurnal Bahasa 7(1): 79–88.

Rahmi, Isnaini. 2024. “Penerapan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Peserta Didik Kelas I UPT SPF SDN Sumanna Kota Makassar Application of Puzzle Media to Improve Reading and Writing Skills of Grade I Students of UPT SPF SDN Sumanna Makassar City Pend.” 5(1): 103–9.

Fitri, D., & Dahlia, R. (2022). Penggunaan media bermain edukatif untuk meningkatkan kemampuan bahasa anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2210-2218.

Harmila, S., Fadhila, R., & Sari, M. (2023). Media puzzle kayu untuk meningkatkan kemampuan literasi anak usia dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 55-64.

Lestari, E., & Nuraini, S. (2023). Penerapan permainan puzzle huruf untuk mendukung literasi permulaan anak TK. Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal, 5(1), 41-50.

Maesyarah, N., Hidayati, L., & Rahmadani, N. (2024). Pengaruh media puzzle huruf terhadap kemampuan membaca awal anak usia 4–5 tahun. Jurnal Golden Kids, 4(2), 112-120.

Nurhayani, M., & Nurhafizah. (2022). Perkembangan literasi anak usia dini melalui kegiatan bermain. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 4(1), 12-22.

Ramadhani, F. (2020). Stimulasi kemampuan literasi anak melalui metode bermain sambil belajar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 823-832.

Sinaga, R. (2018). Pembelajaran berbasis bermain pada PAUD dalam meningkatkan perkembangan bahasa anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(3), 31-40.

Downloads

Published

2025-12-10