PENGARUH KEGIATAN MEMBATIK MENGGUNAKAN TEKNIK ECOPRINT TERHADAP KEMAMPUAN KREATIVITAS PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI RA NURUL ITTIHADIYAH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35616Keywords:
Creativity, Batik Activities, EcoprintAbstract
The aim of this research is to determine the effect of batik making activities using ecoprint techniques on creativity in children aged 5-6 years at RA Nurul Ittihadiyah. The type of sample selection used by researchers is the Non-Probability Sampling type, namely saturated sampling. The type of research used is a quantitative method with One Group PreTest-Posttest design using batik activities using ecoprint techniques. The research instruments and data collection techniques used were checklists and documentation. Based on the results of data analysis in the normality test via the Shapiro-Wilk test results, the two variables (PreTest and PostTest) have a statistically normal distribution. The Shapiro-Wilk statistical value for the PreTest is 0.809 with a significance value (p) = 0.071, while for the PostTest it is 0.881 with a significance value (p) = 0.088. Because both p values are greater than 0.05, it can be concluded that the data is normally distributed, thus the hypothesis Ho is rejected and Ha is accepted. So it can be stated that there is a significant influence of batik making activities using ecoprint techniques on creativity in children aged 5-6 years at RA Nurul Ittihadiyah
Downloads
References
Arika, & Munawarah, S. (2023). Meningkatkan Kreativitas melalui Kegiatan Membatik Ecoprint Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini .
Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian Kuantitatif Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Astria, R. S. (2022). Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Bermain. Jurnal Pendidikan dan Konseling Volume 4 Nomor 5, 625-630.
Deri, F., & Dede. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dan Metodologi Penelitian: Literature Review. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik, 85-114.
Djuwati, D. (2021, November 1). Membuat Batik Ramah Lingkungan dengan Teknik Ecoprint. Media Center Sembada.
Endyah, M. (2012). Pendidikan dan Bimbingan Anak Kreatif. Yogyakarta: Pedagogia.
Farida, N. L. (2023). Pengaruh Kegiatan Membatik dengan Teknik Ecoprint untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun . Jurnal Bunga Rampai Usia Emas (BRUE), 137-145.
Fatmala, Y., & Hartati, S. (2020). Pengaruh Kegiatan Membatik Ecoprint Terhadap Perkembangan Kreativitas Seni Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 1143-1155.
Khoirul, H. (2023). Dari Daun ke Kain: Keunikan Batik Ecoprint Sebagai Tren Fashion Berkelanjutan. Batik Prabuseno.
Masganti, D. S. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Teori dan Praktik. Medan: Perdana Publishing.
Neni, A. (2024). Pengaruh Membatik Eco Print Terhadap Perkembangan motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun di TK IT Radhiyah Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. UIN SUSKA RIAU, 30-35.
Ni'mah, F. &. (2020). Pengembangan Buku Panduan Membatik Terhadap Kemampuan Fisik Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan dan Gizi Anak Usia Dini. Vol 1 Nomor 2, E-ISSN 2599-2910 Hal 123-146.
Ningsih, & dkk. (2019). Pembelajaran batik dari wortel sebagai alternatif teknik membatik sederhana anak usia dini di taman kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6-8.
Roostin, E. (2020). Upaya Meningkatkan Motorik Halus dan Kreativitas Anak Melalui Teknik Membatik Sederhana. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Vol 1 No 2.
Saptutyningsih, E., & Wardani, D. (2019). Pemanfaatan Bahan Alam untuk Mengembangkan Produk Ecoprint di Dukuh IV Cerme Panjatan Kabupaten Kulopgoro. WartaLPM, 19-21.
Sari, & Kurnia, P. (2019). Pengembangan Kreativitas dan konsep Diri Anak SD . Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 45-55.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. . Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, A. (2016). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: PT. Alfabet.
Winarsih. (2019). Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Kegiatan Membatik. Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan, 33.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















