PENGARUH PENGGUNAAN PPT INTERAKTIF TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV PADA MATERI BAGIAN-BAGIAN TUMBUHAN
Penelitian Tindakan Kelas
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35559Keywords:
Interactive Media, Learning Outcomes, Elementary School ScienceAbstract
This study was conducted using a quasi-experimental method with a Nonequivalent Control Group Design, involving 14 students divided into two groups: the experimental group, which was taught using interactive PowerPoint media, and the control group, which was taught using the lecture method. Data were collected through a multiple-choice test consisting of 10 questions administered before (pretest) and after (posttest) the treatment. Data analysis was carried out using normality, homogeneity, and independent samples t-test. The results showed that the average posttest score of the experimental group increased from 48.6 to 67.1, while the control group remained at 31.4. The t-test revealed a significant difference (p < 0.05), indicating that the use of interactive PowerPoint media is more effective than the lecture method in improving elementary school students’ science learning outcomes.
Downloads
References
Alfandi, F., Adri, H. T., & Kholik, A. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Video Dalam Pembelajaran Ipa Pada Siswa Sdn Sukagalih 03. Didaktik Global: Jurnal Ilmu Kependidikan, 1(1), 61–76.
Amalia, R. N., & Dianingati, R. S. (2022). Pengaruh Jumlah Responden Terhadap Hasil Uji Validitas dan Reliabilitas Kuesioner Pengetahuan dan Perilaku Swamedikasi. Generics: Journal of Research in Pharmacy, 2(1), 9–15. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/genres.v2i1.12271
Dewi, N. L. P. S., & Manuaba, I. B. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VI SD. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 76–83. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jppp.v5i1.32760
Hardiningrum, P. Y. (2022). Efektivitas Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Problem Based Learning pada Muatan IPA Materi Alat Gerak Hewan untuk Siswa Kelas V SD. Jurnal Media Dan Teknologi Pendidikan, 2(1), 20–31. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jmt.v2i1.44834
Ihwana, W., Risnawati, R., Vebrianto, R., & Hamdani, M. F. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif dalam Pembelajaran IPA Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD (Studi Kuasi Eksperimen pada Materi Wujud Zat dan Perubahannya). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 4(2), 663–668. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpion.v4i2.451
Kemala, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini di PAUD. Thufuli: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1). https://doi.org/https://doi.org/10.62070/thufuli.v1i1.17
Lestari, A. I., Ndona, Y., & Gultom, I. (2024). Pengembangan Sosial Emosional Siswa SD dengan Perspektif Konstruktivisme Sosial Oleh Lev Vygotsky. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(11), 12441–12445.
Lestari, N. P. Y., Arnyana, I. B. P., & Candiasa, I. M. (2024). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Web Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sistem Organ Manusia. PENDASI Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8(1), 54–68. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v8i1.3127
Mudiana, I. G. N. K., Astawan, I. G., & Sanjaya, D. B. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan Gamifikasi Terhadap Efikasi Diri dan Hasil Belajar IPA Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(2), 386–396. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i2.687
Nugraheny, D. C., Dwiprabowo, R., Rahmad, I. N., & Widyaningsih, S. (2024). ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM PEMAHAMAN KONSEP PEMBELARAN IPA BAGIAN–BAGIAN TUMBUHAN DI SD PERWIRA VII KELAS 4. SIPENDAS: Jurnal Kreasi Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 1(1), 48–60.
Pulungan, R. N., Sartika, D., & Hasugian, A. (2025). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa MTSS Darul Mursyid Tapanuli Selatan. MIND Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Budaya, 5(1), 54–61. https://doi.org/https://doi.org/10.55266/jurnalmind.v5i1.518
Sari, F. F. (2022). Pembelajaran Dasar-Dasar Statistik Mengacu Pada Teori Beban Kognitif (Cognitive Load Theory) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Media Pendidikan Matematika, 10(2), 155–166. https://doi.org/https://doi.org/10.33394/mpm.v10i2.6531
Sayfullooh, I. A., & Latifah, N. (2023). Relevansi Teori Konstruktivistik Vygotsky dengan Kurikulum Merdeka: Studi Kepustakaan. Jurnal Tinta, 5(2), 73–82. https://doi.org/https://doi.org/10.35897/jurnaltinta.v5i2.1011
Sitohang, A., & Sirait, J. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran PowerPoint interaktif terhadap hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 095198 Silomaria Tanah Jawa. Journal on Education, 6(1), 3345–3357.
Sofiasyari, I., Kurniawati, I., & Guntur, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Ajar IPS Berbasis Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 174–183. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/jippsd.v6i2
Suwarno, M. (2020). Teori Beban Kognitif dalam Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika. Alauddin Journal of Mathematics Education, 2, 117. https://doi.org/10.24252/ajme.v2i2.16924
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















