PENGEMBANGAN MEDIA FLIPBOOK “DUNIA-KITA” HIDUP BERSAMA ALAM UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR IPAS PESERTA DIDIK KELAS III SD SONOSEWU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35147Keywords:
Development, Flipbook, Learning AchievementAbstract
This research aims to develop a Media Flipbook (Dunia-Kita) to improve the learning achievement of Natural and Social Sciences (IPAS) students in third-grade of Sonosewu Elementary School. This research uses the R&D (Research and Development) method which refers to the ADDIE model. This research was conducted at Sonosewu Elementary School with 41 field trial students in grade III consisting of two classes, class A as many as 21 students as the control class and class B as many as 20 students as the experimental class. The data collection instruments used were observations, questionnaires and tests. The results of media feasibility were obtained from the validation of material experts with a percentage of 97.33% and media experts got a percentage of 92% in the very feasible category. The practicality of the media was obtained from the results of the teacher response questionnaire with a percentage of 97.33% and the student response questionnaire of 93.86% was included in the very practical category. The effectiveness of the media was obtained from the pretest and posttest values of the experimental and control classes. With an average pretest score of 54.75% in the experimental class, it increased to 94.6% in the posttest, while the control class increased from 53% to 83.47%, which shows an increase in higher learning achievement in the experimental class using flipbook media. Based on the results of the research, it can be concluded that the Media Flipbook (Dunia-Kita) is very feasible, practical, and effective to improve learning achievement.
Downloads
References
Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.
Alfatonah, I. N. A., Kisda, Y. V., Septarina, A., Ravika, A., & Jadidah, I. T. (2023). Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPAS Kurikulum Merdeka Kelas IV. Jurnal Basicedu, 7(6), 3397–3405. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6372
Damayanti, N. A. (2024). Peran Guru dalam Menentukan Model Pembelajaran Berbasis Proyek (PjBL) di Kelas Rendah Upaya untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik di Sekolah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 14-14.
Elizabeth Putu Tania Yuliawati, Ida Bagus Gede Surya Abadi, and Ni Wayan Suniasih. (2017). Flipbook Sebagai Media Pembelajaran Fleksibel Pada Muatan IPA Materi Daur Hidup Hewan Untuk Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 105 (2): 79.
Hasibuan, M. P., Azmi, R., Arjuna, D. B., & Rahayu, S. U. (2023). Analisis pengukuran temperatur udara dengan metode observasi. Jurnal Garuda Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 8-15.
Huwaidi, D. F. N., & Ansori, I. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Pelajaran IPS pada Siswa Kelas V SD Negeri 2 Singorojo Kabupaten Kendal. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 902-916.
Kumalasari. 2022. Analisis Efektifitas Penggunaan EModul Berbasis Aplikasi Flipbook Pada Pembelajaran Tematik Di SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar.
Marta, H., Fitria, Y., Hadiyanto, H., & Zikri, A. (2020). Penerapan pendekatan contextual teaching and learning pada pembelajaran IPA untuk meningkatkan hasil belajar dan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 149-157.
Muhtarom, T. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN PAPAN HITUNG TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI PECAHAN KELAS V SD NEGERI 2 BUKIT INDAH. Jurnal PGSD Indonesia, 9(1), 26-32.
Nizaar, M., Haifaturrahmah, H., Abdillah, A., Sari, N., & Sirajuddin, S. (2021). Pengembangan Modul tematik Berbasis Model Direct Instruction dalam Meningkatkan Hasil Belajar Belajar Siswa di Sekolah Dasar.
Jurnal Basicedu, 5(6), 6150–6157.
Nuryani, L., & Abadi, I. G. S. (2021). Media pembelajaran flipbook materi sistem pernapasan manusia pada muatan IPA siswa kelas V SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 247-254.
Putra, I. G. N., & Dewi, N. K. (2022). Validitas dan Reliabilitas Tes dalam Penilaian Pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2), 112-120.
Rahmawati, D., Wahyuni, S., & Yushardi, Y. (2017). Pengembangan media pembelajaran flipbook pada materi gerak benda di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Jember, 6(4), 326-332.
Ramadhani, N., Ulya, W. J., Nustradamus, S. B., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Sistematic literature riview: peran media pembelajaran interaktif dan konvensional pada proses pembelajaran di sekolah dasar. Student Scientific Creativity Journal, 1(5), 99-114.
Rusdiana, B., & Febrianto, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Wuza (Wujud Zat dan Perubahannya) Berbasis Pixton untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD. Journal of Education Research, 5(3), 3187-3198.
Sa’diyah. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Digital Flipbook Untuk Mempermudah Pembelajaran Jarak Jauh Di SMA. Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(4), 1299.
Safitri, M., & Aziz, M. R. (2022). ADDIE, sebuah model untuk pengembangan multimedia learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 50–58.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Wardani, D. K., & Khikmah, N. (2021). Analisis regresi faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa kelas XI di MAPK Al-Hidayah Baron Nganjuk. Exact Papers in Compilation (EPiC), 3(1), 419-424.
Wiji Wahyudi, U. M. (2025). “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF “GOSIKA”(GOOGLE SITES BERBANTUAN KAHOOT) UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS 5 PADA MATA PELAJARAN IPAS SDN MINGGIRAN”. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 11(03), 296-309.
Yuningsi, A.., Wardiah, D.., & Surtiyoni, E. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Flipbook Berbasis Canva pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 4(2), 1124–1130
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















