PENGARUH SENAM IRAMA TERHADAP PENINGKATAN KECERDASAN KINESTETIK ANAK KELOMPOK B (STUDI EKSPERIMEN DI TK NEGERI PEMBINA CAKRANEGARA) TAHUN AJARAN 2024/2025

Authors

  • Elisabeth Ni Luh Dwi Ayu Madya Universitas Mataram
  • Muazar Habibi Universitas Mataram
  • Nurhasanah Nurhasanah Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35090

Keywords:

Early Childhood, Rhythmic Gymnastics, Kinesthetic Intelligence

Abstract

The purpose of this study is to determine the effect of rhythmic gymnastics on the improving of kinesthetic intelligence in Group B children at TK Negeri Pembina Cakranegara. The type of research use is quantitative research with the experimental research method. The population consisted of all students at TK Negeri Pembina Cakranegara, totaling 43 students, with 19 students in Group B. The sampling technique used in this study was saturated sampling, with a total of 19 students. Data collection techniques using treatment, pre-test and post-test. Data analysis was conducted using the t-test. The results of the study showed a significance value (2-tailed) of 0.000 < 0.05, indicating a significant difference between the pre-test and post-test scores. This proves that rhythmic gymnastics has an effect on the kinesthetic intelligence of children aged 5–6 years at TK Negeri Pembina Cakranegara. Therefore, it can be concluded that Ho is rejected and Ha is accepted, meaning that rhythmic gymnastics has an effect on the kinesthetic intelligence of children aged 5-6 years at TK Negeri Pembina Cakranegara.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. Q., Permanasari, A. T., & Khoisah, S. (2019). No Title. Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Melalui Kegiatan Senam Irama (Penelitian Tindakan Di Kelompok B TK Kemala Bhayangkari 01 Serang-Banten, 2.

Arisandy, D. (2023). Pengaruh Metode Bercerita Terhadap Peningkatan Konsentrasi Anak Usia 3 Tahun Di Denali Development Centre Palembang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4 (3), 2856–2862. file:///C:/Users/lenovo/Downloads/1615-Article Text-11236-1-10-20230930.pdf

Astini, B. N., Fahruddin, Nurhasanah, & Nurfadilah. (2020). Pemanfaatan Film Animasi dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 1(4), 146–154.

Fahruddin, F., & Astini, B. N. (2018). Pelatihan Program Parenting untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru PAUD Di Kota Mataram Tahun 2018. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 1(1). https://doi.org/10.29303/jpmpi.v1i1.206

Habibi, M. (2015). Kreativitas dan Pengembangannya (12th ed.). Yogyakarta.

Hasibuan, N. R. F., Fauzi, T., & Novianti, R. (2020). Pengaruh kegiatan senam irama terhadap kecerdasan kinestetik pada anak kelompok b tk mustabaqul khoir Palembang. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 118–123. https://doi.org/10.21831/jpa.v9i2.33564

Purdhani. (2021). Pengaruh Pembelajaran Tari Kreatif Terhadap Kecerdasan Kinestetik Anak Usia 5-6 Tahun. Repository.Upi.Edu|Perpustakaan.Upi.Edu, 5, 6.

Rahayu, D. I., Nurhasanah, & Suarta, I. N. (2021). Penerapan permainan tradisional pada main pembukaan pembelajaran anak usia dini. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 2(1), 171–176. https://journal.publication-center.com/index.php/ijece/article/view/667.

Sholihah, W., & Pertiwi, E. P. (2021). Upaya Meningkatkan Motorik Kasar Melalui Kegiatan Senam Irama Pada Kelompok B di TK Al-Hidayah 85 Ambulu Jember. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 4(1), 1–8. https://doi.org/10.31537/jecie.v4i1.489.

Suarta, I. N., I Made Suwasa Astawa, Ika Rachmayani & Putri, S. H. (2021). Mengembangkan Kegiatan Menganyam Untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun: Studi Kasus Di Desa Mekar Sari Gerung Tahun 2020. Indonesian Journal Of, 2.

Sugiyono. (2021). Metode penelitian kualitatif : untuk penelitian yang bersifat eksploratif, enterpretif, interaktif dan konstruktif (3rd ed.). Alfabet.

Sujiono, Y. N. (2013). Konsep Dasar Paud (VIII). PT. Indeks.

Usman, U., Hasmawaty, H., Sadaruddin, S., Syamsuardi, S., & Nasarudin, N. (2023). Pengaruh Kegiatan Senam Irama Terhadap Keterampilan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Usia Dini, 9(2), 338. https://doi.org/10.24114/jud.v9i2.52621.

Yuningsih, R., Akmariani, C., & Fitriani, W. (2019). Pengaruh Senam Irama Terhadap Kecerdasan Kinestetik Pada Anak Di Tk Kurnia Illahi Kabupaten Tanah Datar.

Zuriah, N. (2016). Metodologi penelitian sosial dan pendidikan: teori, aplikasi (1st ed.). Bumi Aksara.

Downloads

Published

2025-11-11