PENGARUH MEDIA SANDPAPER LETTER TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF SISWA DI SANGGAR BELAJAR KAMPUNG BHARU MALAYSIA

Authors

  • Suci Riani Universitas Muhammadiyah Sumatea Utara
  • Ismail Saleh Nasution Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.35042

Keywords:

media, getting to know letters, sandpaper letter

Abstract

This study was conducted to determine the effect of sandpaper letters on students’ ability to recognise letters at the Kampung Bharu Malaysia learning centre. The study was conducted in a Year 1 class with eight students. Based on the results of the study, the average pre-test score was 20 and the post-test score was 44.25. This shows a significant increase in students’ letter recognition skills. In the t-test, the sig value obtained was 0.000 < 0.05, meaning that there is an effect of sandpaper letters on students’ letter recognition skills at the Kampung Bharu Malaysia learning centre.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriana, E., Rokmanah, S., & Arrasyidi, L. (2022). Penggunaan Media Papan Huruf Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Peserta Didik Kelas I SDN Blok C. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 424-239.

Barus, E., & Handayani, A. (2024). PENGARUH MEDIA SANDPAPER LETTER TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK VIZAHRI. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(3), 290-296.

Dewi, G., & salsabila, D. (2025). PENGGUNAAN MEDIA SANDPAPER LETTERS (SPL) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PADA SISWA KELAS 1 SD. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(3), 422-436.

Dyta, F., Mahdi, A., Irdamurni, Zulmiyetr, & Handayani, E. (2025). Efektivitas Media Sandpaper Letter Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Pada Anak Disabilitas Intelektual. Indonesian Journal Of Education, 2(1), 229-233.

Irpan, B., Astini, B., & Rachmayani, I. (n.d.). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN SANDPAPER LETTER TERHADAP KEMAMPUAN KEAKSARAAN ANAK KELOMPOK A DI PAUD AL- BANNA TAHUN 2022. Jurnal Mutiara, 3(3), 77-81.

Mamonto, D. (2024). Penggunaan Media Sandpaper Letters Dalm Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di RA AtTaqwa Perkamil Manado. Indonesian Journal of Early Childhood Education (IJECE), 4(1).

Mbau, L., & Purba, R. (2024). Efek Media Flaschard Terhadap Kemampuan Pengenalan Huruf Murid. Aletheia, 5(2).

Ningsih, A., Dewi, N., & Zuhro, N. (2022). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF MELALUI ALAT PERMAINAN EDUKATIF FLANNEL BOARD. Early Childhood Education and Development Journal, 4(2), 79-88.

Puad, N., Sa'adah, H., & Sinarmawati. (2023). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia Dini Melalui Media Buku Sensori Alphabet A-Z pada Kelompok A TK Runiah School Kota Makasar. MAANA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 61-77.

Rahmadhani, Z., Istiningsih, S., Novitasari, S., & Zain, M. (2025). Pengaruh Model Problem Based Learning berbantuan Media Pohon Kartu terhadap Kemampuan Merangkai Huruf Siswa Kelas I SDN 1 Sangkawana. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 4(2), 303-315.

Rahmadini, A., & Fatmawati, D. (2024). Pengaruh Media Eat the Vocal terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Vokal pada Anak Tunagrahita. JURNAL BASICEDU, 8(1), 892 - 899.

Sari, e., Munawir, A., & Salam. (2025). Inovasi Media Kartu Bergambar Bermuatan Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf pada Siswa di Sekolah Dasar. Socratika: Journal of Progressive Education and Social Inquiry, 2(1), 7-13.

Sukristin, Alawiyah, S., Firandi, V., & Naiheli, A. (2022). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI MEDIA PAPAN HURUF DAN TUTUP BOTOL HIAS. Bestari: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(2).

Tuga, V., dhiu, o., Nafsia, A., & Ngura, E. (2025). Scruf Media to Improve the Literacy Skills of Low Class Students. Journal of Practice Learning and Educational Development, 5(2), 258-264.

Wahyudi, I., Meidina, T., & Bastiana. (2023). PENGARUH MEDIA SANDPAPER LETTERS TERHADAP PEMBELAJARAN MENGENAL HURUF ANAK AUTIS SLB NEGERI 1 GOWA. Eprints, 1-12.

Downloads

Published

2025-12-01