PERAN GURU DALAM MENUMBUHKAN KARAKTER DISIPLIN SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMBIASAAN DALAM PEMBELAJARAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35024Keywords:
Teacher’s Role, Discipline, Habituation, Elementary SchoolAbstract
This study aims to describe the teacher’s role in developing students’ discipline through habituation in elementary school learning. A qualitative descriptive approach was employed, involving teachers and fifth-grade students from an elementary school as research subjects. Data were collected through observation, interviews, and documentation. The results indicate that teachers act as role models, guides, and supervisors in instilling positive habits such as obeying classroom rules, completing tasks on time, and maintaining neatness. Habituation is implemented through daily routines, teacher modeling, reinforcement, and consistent consequences. Challenges faced by teachers include student behavior differences and lack of parental support in reinforcing discipline at home. This study highlights that consistent habituation and school environment support are crucial for shaping students’ discipline.
Keywords: Teacher’s Role, Discipline, Habituation, Elementary School
Downloads
References
Addawiyah, R., & Kasriman, K. (2023). Peran Sekolah Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Siswa. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(3), 1516–1524. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V9i3.5837
Akbar, A., Andarias, S. H., & Husnia, W. O. (2020). Pelatihan Pengelolaan Perpustakaan (Otomasi Perpustakaan) Di Sdn 1 Wameo Kecamatan Batupoaro Kota Baubau. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Membangun Negeri, 4(1), 159–168. Https://Doi.Org/10.35326/Pkm.V4i1.638
Anshori, Y. Z. (2020). Penguatan Karakter Disiplin Siswa Melalui Peranan Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(1). Https://Doi.Org/10.31949/Jee.V3i1.2121
Dafit, F., & Ramadan, Z. H. (2020). Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1429–1437. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V4i4.585
Gamar, G. A. H., Afdal, A., & Yudelsam, Y. (2023). Analisis Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Di Sdn 015 Sungai Pinang Tahun Pembelajaran 2022/2023. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1), 55–61. Https://Doi.Org/10.24903/Pm.V8i1.1388
Gampu, G., Pinontoan, M., & Sumilat, J. M. (2022). Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5124–5130. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V4i4.3090
Harita, A., Laia, B., & Zagoto, S. F. L. (2022). Peranan Guru Bimbingan Konseling Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Smp Negeri 3 Onolalu Tahun Pelajaran 2021/2022. Counseling For All (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 2(1), 40–52. Https://Doi.Org/10.57094/Jubikon.V2i1.375
Mantu, K. S. (2021). Pengelolaan Sudut Baca Dalam Menumbuhkan Minat Baca Peserta Didik Kelas Iii Sd Negeri 04 Popayato Barat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 877. Https://Doi.Org/10.37905/Aksara.7.3.877-884.2021
Minayugie, A. T., & Syahri, M. (2020). Analisis Implementasi Kebijakan Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Pada Jenjang Sekolah Dasar Di Kabupaten Malang. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 7(2). Https://Doi.Org/10.22219/Jkpp.V7i2.12052
Nasa, H. T., & Solong, N. P. (2019). Gerakan Literasi Sekolah Dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa Di Sma Negeri 1 Gorontalo Utara. Al-Muzakki: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 77–92.
Nurhalisza. (2021). Proses Penguatan Karakter Disiplin Belajar Terhadap Siswa Melalui Kegiatan Pembiasaan Pada Pembelajaran Hybrid Learning. Didaktik : Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang, 7(02), 427–438. Https://Doi.Org/10.36989/Didaktik.V7i02.226
Pratiwi, S. I. (2020). Pengaruh Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 62–70. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V2i1.90
Rifki, A. W. (2022). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa Di Sekolah. Didactica : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 46–51. Https://Doi.Org/10.56393/Didactica.V2i2.1148
Rohmah, N., Hidayat, S., & Nulhakim, L. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin Dalam Mendukung Layanan Kualitas Belajar Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 150. Https://Doi.Org/10.23887/Jipp.V5i1.30308
Uge, S., Arisanti, W. O. L., & Hikmawati, H. (2022). Upaya Guru Dalam Menanamkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Else (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 460. Https://Doi.Org/10.30651/Else.V6i2.13671
Utami, A. D. D., Marini, A., Nurcholida, N., & Sabanil, S. (2022). Penerapan Aplikasi Game Wordwall Dalam Pembelajaran Untuk Menumbuhkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6855–6865. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i4.3365
Wardani, K. R. N. (2018). Pemanfaatan Penggunaan Perpustakaan Digital Dengan Menggunakan Model Pendekatan Human Computer Interaction. Jusim (Jurnal Sistem Informasi Musirawas), 3(2), 85–93. Https://Doi.Org/10.32767/Jusim.V3i2.332
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















