IMPLEMENTASI STRATEGI PEMBELAJARAN BERBASIS LITERASI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR

Authors

  • Siti Fansuri Hardianti Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Haifaturrahmah Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Sukron Fujiaturrahman Universitas Muhammadiyah Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34953

Keywords:

Literacy, Reading Comprehension, Learning Strategy, Elementary School

Abstract

This study aims to describe the implementation of literacy-based learning strategies to improve reading comprehension skills of third-grade students in elementary school. This study used a qualitative descriptive approach. The participants involved the third-grade teacher and students. Data were collected through observation, interviews, and documentation. The results showed that the implementation of literacy-based learning strategies was carried out through pre-reading activities, the use of various text media, and teacher guidance in understanding reading content. The strategy has shown improvements in students’ interest in reading, their ability to answer text-based questions, and their confidence in expressing ideas related to reading materials. Therefore, literacy-based learning strategies can effectively improve elementary students’ reading comprehension skills.

Keywords: Literacy, Reading Comprehension, Learning Strategy, Elementary School

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ady Saputra, Dedi Kusnadi, & A.Wilda Indra Nanna. (2022). Aktivasi Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Masyarakat Perbatasan Kalimantan Utara. Kreatif: Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 2(3), 81–89. Https://Doi.Org/10.55606/Kreatif.V2i3.475

Afifah, K. R., & Istiqomah, W. N. (2022). Pengembangan Literasi Berbasis Mobile Learning Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(2), 1659–1667. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i2.2198

Alpian, V. S., & Yatri, I. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5573–5581. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V4i4.3298

Aprilentina, Fahrurrozi, Anwar, M., & Wicaksono, J. W. (2020). Penggunaan Metode Circ Pada Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 16(30), 173–182. Https://Doi.Org/10.36456/Bp.Vol16.No30.A2715

Hasanah, U., & Aeni, Y. (2023). Implementasi Program Kampus Mengajar Angkatan 6 Dalam Upaya Peningkatan Literasi Dan Numerasi Peserta Didik Smpn 2 Janapria. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains Indonesia, 5(2), 88–92. Https://Doi.Org/10.29303/Jpmsi.V5i2.254

Juherna, E., Sugihartini, E., Farwati Putri, A., Valentina, F. V., Halimatul Mutmainah, L., & Ramadhaniati, V. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Anak Tunarungu Lewat Media Gambar. Jurnal Pelita Paud, 5(2), 256–261. Https://Doi.Org/10.33222/Pelitapaud.V5i2.1219

Muliawanti, S. F., Amalian, A. R., Nurasiah, I., Hayati, E., & Taslim, T. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 860–869. Https://Doi.Org/10.31949/Jcp.V8i3.2605

Pratama, A. (2022). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 605–626. Https://Doi.Org/10.26811/Didaktika.V6i2.545

Putri, A. R., Ardianti, S. D., & Ermawati, D. (2022). Model Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Educatio Fkip Unma, 8(3), 1192–1199. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V8i3.3162

Rafiki, R., Abidin, Y., Nurhuda, T., Putra, Y. P., & Sarifudin, A. (2022). Keterampilan Membaca Pemahaman Dalam Materi Ragam Teks Berbasis Hots Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sd. Jurnal Pedagogik Indonesia, 1(1), 27–37.

Ria, F. X., Awe, E. Y., & Laksana, D. N. L. (2023). Kemampuan Membaca Pemahaman Dalam Pembelajaran Literasi Dengan Suplemen Buku Cerita Bergambar: Studi Tindakan Kelas Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 570–577. Https://Doi.Org/10.51494/Jpdf.V4i2.1006

Rifki, M., Sandi Budiana, & Dita Destiana. (2023). Pengaruh Kebiasaan Membaca Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Kelas V Tema 8 Subtema 1. Didaktik : Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang, 9(2), 4922–4930. Https://Doi.Org/10.36989/Didaktik.V9i2.952

Sarika, R. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Di Sd Negeri 1 Sukagalih. Caxra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 49–56. Https://Doi.Org/10.31980/Caxra.V1i2.1437

Suprima, Akmal Rizki Gunawan Hasibuan, & Ana Yunitasari. (2023). Meningkatkan Literasi, Numerasi, Teknologi, Dan Administrasi Sebagai Implementasi Program Kampus Mengajar 3 Di Sekolah Dasar. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 4(2), 200–217. Https://Doi.Org/10.38048/Jailcb.V4i2.1558

Syarifudin, F. (2022). Pengaruh Minat Baca Dan Membaca Pemahaman Terhadap Kemampuan Menulis Cerita Pendek Pada Siswa Kelas Vii Smpn 2 Margaasih Kabupaten Bandung. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(2), 132–145. Https://Doi.Org/10.23969/Wistara.V3i2.3735

Wiratmoko, C., & Sampurno, M. B. T. (2021). The Enchantment Of Tiktok As Gen Z Creativity Place In Sma Negeri 2 Surabaya’s Batik Motifs Online Exhibition. Education And Human Development Journal, 6(2), 1–11. Https://Doi.Org/10.33086/Ehdj.V6i2.2122

Downloads

Published

2025-11-12

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>