ANALISIS IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA (IKM) DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA DI SMA NEGERI 1 BINJAI KABUPATEN LANGKAT TAHUN AJARAN 2024-2025

Authors

  • Jelly litiana br. Pinem STKIP Budidaya Binjai, Indonesia
  • Hamidah Darma STKIP Budidaya Binjai, Indonesia
  • Lendra Fahrurrowzi STKIP Budidaya Binjai, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34946

Keywords:

Implementation, Merdeka Curriculum, Interest in Learning

Abstract

This research aims to analyze how the implementation of the Merdeka Curriculum can increase students' interest in learning at SMA Negeri 1 Binjai, Langkat Regency, in the 2024–2025 Academic Year. This research is descriptive with a qualitative approach. The data collection instrument used was an in-depth interview guide. The research subjects consisted of the principal, the deputy principal for curriculum, two subject teachers, and two students who are members of the Student Council (OSIS). The results showed that the Merdeka Curriculum was able to increase students' interest in learning through flexible, participatory, and relevant learning that caters to students' needs. Teachers play an important role as facilitators and innovators in supporting student-centered learning. Nevertheless, challenges were still encountered, especially concerning teacher readiness, limitations in facilities and infrastructure, and student adaptation to active learning methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarita, D., Dahliah, J., Edwar, Y., Hartati, M. S., & Susiyanto, S. (2025). Perspektif Filsafat Progresivisme Dalam Kurikulum Merdeka. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 3(1), 366-380.

Amdani, D., Novaliyosi, N., Nindiasari, H., & Yuhana, Y. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka terhadap Hasil Belajar Peserta Didik: Studi Literatur. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 4126-4131.

Ananda, R., & Hayati, F. (2020). Variabel Belajar (Kompilasi Konsep). Medan: Pusdikra Mitra.

Ariani Hrp, N., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Armadani, P., Sari, P. K., Abdullah, F. A., & Setiawan, M. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Siswa-Siswi SMA Negeri 1 Junjung Sirih. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(1), 341-347.

Bahja, A. W. T., & Hakim, L. (2025). Literature Review: Analisis Model Pembelajaran Efektif dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 17(1), 11-27.

Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal Of Educational and Language Research, 1(12), 2105-2118.

Darmawati, D. (2023). Analisis Manajemen Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila Pada Mahasiswa Semester I Prodi Pendidikan Jasmani Unimerz Tahun 2022. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(10), 3937-3946.

Dharma, H., & Kholidaziah, K., & Irwan. (2020). Implementasi Supervisi Akademik Terhadap Kinerja Guru di SMA Negeri 1 Kec. Padang Tualang Kab. Langkat. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(2), 87-94.

Faizal, M. I., Intan, V. N., & Firmansyah, R. (2021). Analisis Sistem Informasi Manajemen Bagi Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi, 7(1), 9-16.

Fiantika, F. R., & Maharani, A. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang: Global Eksekutif Teknologi.

Furqon, M. (2024). Minat Belajar. Solok: Mafy Media Literasi Indonesia.

Hamidah, D., Fachrurrowzi, L., Chandra, D. S., & Asmawati, A. (2024). Implementasi Program Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa di SDN 027977 Binjai Barat. Karunia: Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(2), 171-183.

Harisnawati, H., Rahayu, S., Wahyuni, Y. S., Dirmaya, O., & Fadhila, N. (2025). Pelaksanaan Kurikulum Merdeka di SMAN 1 Padang Sago Kabupaten Padang Pariaman. Indonesian Research Journal on Education, 5(1), 267-272.

Khoirunnisa, T., Fahmi, I., & Faizin, M. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajarn di SMKN 1 Karawang. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 95-99.

Moleong, L. J. 2019. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.

Nadhiroh, S., & Anshori, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 56-68.

Nasution, A. F., Ningsih, S., Silva, M. F., Suharti, L., & Harahap, J. P. (2023). Konsep dan Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education, 2(3), 201-211.

Rahayu, N. K. R., & Arnawa, I. P. (2023). Analisis Pengendalian Internal Prosedur Penerimaan Dan Pengeluaran Barang di Hotel X. Journal of Accounting and Hospitality, 1(2), 74-84.

Sa’diyah, I. S., Oktavia, R., Bisyara, R. S., & Badrudin, B. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Jenjang SMA. Khazanah Multidisiplin, 4(2), 348-362.

Saragih, O., & Marpaung, R. (2024). Tantangan dan Peluang: Studi Kasus Penerapan Kurikulum Merdeka di Sekolah Mandiri Berubah Kabupaten Tapanuli Utara.

Downloads

Published

2025-12-23

Most read articles by the same author(s)