CAMPUR KODE DALAM NOVEL ALSTER LAKE KARYA AURYN VIENTANIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34934Keywords:
Code-Mixing, Sociolinguistics, Alster Lake Novel, Auryn Vientania, Foreign LanguageAbstract
Code-mixing is a linguistic phenomenon that emerges in bilingual or multilingual communities, and is often found in written literary works such as novels. This study aims to identify the types, forms, and functions of code-mixing present in the novel Alster Lake by Auryn Vientania. The research uses a descriptive qualitative method with the novel Alster Lake as the main data source. The research data consists of dialogues between characters and story narrations containing code-mixing. The results identified three forms of code-mixing (word, phrase, and clause), three types of code-mixing (inner, outer, and hybrid/mixed), and four functions of code-mixing (showing respect, emphasizing a specific intention, indicating self-identity, and the influence of the conversation material). The most dominant form of code-mixing is the word level (89 data). The most dominant type of code-mixing is outer code-mixing (122 data), involving English and German. Meanwhile, the most dominant function of code-mixing is the influence of the conversation material (76 data). The use of this code-mixing serves to build character depth, create atmosphere, and reflect the social reality of contemporary multilingual communities.
Downloads
References
Adnyani, K. E. K., & Hermawan, G. S. (2019). Analisis campur kode pada lirik lagu babymetal. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 5(2), 101-113.
Ahyar, Juni. 2019. Apa itu Sastra? Jenis-Jenis Karya Sastra dan Bagaimanakah Cara Menulis dan Mengapresiasi Sastra, Yogyakarta: Deepublish
Ajat Rukajat. 2018. Pendekatan Penelitian Kuantitatif: Quantitative Research Approach. Yogyakarta: Deepublish.
Anjalia, F., Taib, R., & Subhayni, S. (2017). Analisis Campur Kode dalam Dialog Antartokoh pada Film Tjoet Nja’Dhien. JIM Pendididikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 142-150.
Annisa, I. S., & Mailani, E. (2023). Analisis faktor penyebab kesulitan siswa dalam pembelajaran tematik dengan menggunakan metode Miles dan Huberman di kelas IV SD Negeri 060800 Medan Area. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 6460-6477.
Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Aryani, N. (2020). Alih Kode dan Campur Kode Guru-Siswa dalam Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar Negeri 05 Indralaya Kabupaten Ogan Ilir. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 10(1), 25-33.
Aslinda, L. S., & Syafyahya, L. (2007). Pengantar sosiolinguistik. Bandung: PT Refika Aditama.
Azizah, S. N., Sari, E. P., & Lestari, N. D. (2024). Analisis Campur Kode Dalam Novel “Azzamine” Karya Sophie Aulia. Jurnal Basataka (JBT), 7(1),
Chaer, Abdul dan Leonie Agustina. 1995. Sosiolinguistik: Perkenalan Awal. Jakarta: Rineka Cipta.
Charlina, C., Nabila, N., Oktanur, O. D., Sari, T. Y., & Zaini, N. (2022). Analisis Campur Kode dan Alih Kode Dalam Program Game Show TWK Season 2 Pada Akun Youtube Narasi. GERAM: Gerakan Aktif Menulis, 10(2), 71-77.
Endraswara, S. 2013. Metodologi Penelitian Sastra. Yogyakarta: CAPS (Center for Academic Publishing Service).
Fathurrohman, H. R. (2012). Bentuk Dan Fungsi Campur Kode Dan Alih Kode Pada Rubrik “Ah... tenane” Dalam Harian Solopos.
Ghasya, D. A. V. (2018). Fenomena Kedwibahasaan Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Cirebon: Antara Harapan dan Kenyataan. Visipena, 9(1), 128-136.
Hidayati, N. N. (2020). Bilingualisme dan Multilingualisme: Pro dan Kontra pada Perkembangan Bahasa dan Kognitif Anak | Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman. Al Hikmah Jurnal Studi Keislaman, 10(0356), 91–104.
Johan, G. M. (2017). Identifikasi Kedwibahasaan Siswa: Implementasi Studi Kebahasaan Di Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 4(1), 57-65.
Khusaini, M. (2019). Campur Kode Tulisan Warganet pada Grup Facebook Info Warga Jember (IWJ). Universitas Muhammadiyah Jember.
Listyaningrum, L. (2021). Campur Kode dalam Review Produk Kecantikan oleh Ririe Prams di YouTube. Caraka, 7(2), 94-103.
Maryani, R. (2011). Analisis Campur Kode dalam Novel Ketika Cinta Bertasbih Karya Habiburrahman El Shirazy.
Mayasari, D., & Irwansyah, I. (2020). Peran Sosiolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 189-199.
Meylani, I. R., Kurnia, I., Maharani, W. B., & Rahayuningtyas, A. (2023). Analisis Campur Kode dalam Novel “Hello Salma” Karya Erisca Febriani. Jurnal Basataka (JBT), 6(1), 91-99.
Miles, M. B. & Huberman, M. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia
Nasution, F., & Ramadhan, S. (2023). Bentuk Campur Kode Dalam Novel Laskar Pelangi Karya Andrea Hirata. Universitas Negeri Padang: Buana Bastra.
Nurkholifah. S. (2024). Analisis Konflik Batin dan Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Alster Lake Karya Auryn Vientania serta Relevansinya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SMA.
Padmadewi, Ni Nyoman dkk. 2014. Sosiolinguistik. Singaraja: Graha Ilmu.
Pramesti, I. S. A. W., & Maria, M. (2017). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Lirik Lagu Band Vamps 1976.
Rohmani, S., Fuady, A., & Anindyarini, A. (2013). Analisis alih kode dan campur kode pada novel negeri 5 menara karya Ahmad Fuadi. Basastra, 2(1).
Rumpiani, N. P., & Arnati, N. W. (2019). Campur kode penggunaan bahasa dalam acara Ini Talkshow di Net-TV: Kajian sosiolinguistik. Jurnal Humanis, 23(1), 25-31.
Sholihah, R. A. (2018, February). Kontak Bahasa. In Proceeding: The Annual International Conference on Islamic Education (Vol. 3, No. 1, pp. 361-376).
Sidiq, M., & Manaf, N. A. (2020). Karakteristik tindak tutur direktif tokoh protagonis dalam novel Cantik Itu Luka karya Eka Kurniawan. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 4(1), 13-21.
Suandi, I. N. (2014). Sosiolinguistik. Yogyakarta: Graha Ilmu
Sudaryanto. (1993). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistik. Yogyakarta: Duta Wacana University Press.
Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan Secara Linguistis. Sanata Dharma University Press.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Elfabeta
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmana A. A, Wardarita R. & Ardiansyah A. 2021. Penggunaan Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Acara Mata Najwa Pada Stasiun Televisi Trans7. Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 5: 206-221
Susanto, D., & Jailani, M. S. (2023). Teknik pemeriksaan keabsahan data dalam penelitian ilmiah. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 53-61.
Susmita, N. (2015). Alih kode dan campur kode dalam pembelajaran bahasa Indonesia di SMP Negeri 12 Kerinci. Jurnal Penelitian Universitas Jambi: Seri Humaniora, 17(2), 43500.
Verlicya, S., Kurnia, I., & Amelia, N. D. (2024). Analisis Campur Kode Pada Novel “Troublemaker Couple” Karangan Pretty Angelia. Jurnal Basataka (JBT), 7(1), 118-124.
Wahyuningsih, H. A. (2024). Bentuk Campur Kode Ke Luar Dalam Novel Fall In Love With Senior Karangan Sonya Nadila: Kajian Sosiolinguistik. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 132-145.
Wakhidah, S., & Sudaryanto, S. (2019). Analisis Campur Kode dalam Iklan Daring Lazada Edisi April 2019: Kajian Sosiolinguistik. Deiksis, 11(03), 269-275.
Wicaksono, A. (2017). Pengkajian prosa fiksi (Edisi revisi). Garudhawaca.
Yulianti, R., Kurnia, I., Almayda, S. N., & Hariyani, F. P. (2024). Analisis Campur Kode Dalam Novel “Stmj” Karya Eve Natka. Jurnal Basataka (JBT), 7(1), 199-206.
Yulianto, E., Hilaliyah, H., & Chadis, C. (2019). Penggunaan bahasa pada transaksi jual beli di toko dalam jaringan (Daring) (Kajian sosiolinguistik). Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 99-109.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















