PENGEMBANGAN APLIKASI PEMBELAJARAN MENULIS TEKS EKSPLANASI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34925Keywords:
Development, Application, ADDIE, Writing, Explanatory TextAbstract
This study aims to develop an Android application-based learning media for writing explanatory texts for elementary school students. This media was developed in response to students' weak ability to compose explanatory texts according to the rules, which is caused by limited understanding of text structure and lack of internal motivation to write. The research method used is Design and Development (D&D) with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The product developed is an Android application using Smart Apps Creator, equipped with materials, learning videos, quizzes, writing features, and an automatic correction system. The validation results by material experts showed a feasibility score of 85.33% and media experts 96.36%, which is included in the very feasible category. The trial on students showed very practical results, with a score of 84.95% in small groups and 88.82% in large groups. This application is declared feasible and practical for use in learning to write explanatory texts in grade V of elementary school, and is able to improve students' understanding of text structure and writing skills independently and interactively.
Downloads
References
Amin, R. A. K. Al. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Video Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9.
Andi Rustandi, & Rismayanti. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57–60. https://doi.org/10.37859/jf.v11i2.2546
Anggun Floresita Ramadani, Sovi Helena Safitri, Chandra Chandra, & Tiok Wijanarko. (2024). Analisis Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 219–227. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1489
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Arnandi, F., Siregar, N., & Fitriawan, D. (2022). Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Smart Apps Creator pada Materi Bilangan Bulat di Sekolah Dasar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 345–356. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i3.1110
Azizah, A. R. (2020). Penggunaan Smart Apps Creator (SAC) untuk mengajarkan global warming. Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF) Unesa, 4(2), 72–80.
Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital Teknologi. In PT Remaja Rosdakarya (Vol. 8, Issue 1).
Branch, R. M. (2009). Desain Instruksional : Pendekatan ADDIE. In Instructional Design: The ADDIE Approach.
Dewi, K. K. K., Budiarta, L. G. R., & Nitiasih, P. K. (2023). The development of website games as learning media for 4th-grade elementary students. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran, 10(3), 259. https://doi.org/10.17977/um031v10i32023p259
Elviana, D., & Julianto, J. (2022). Pengembangan Media Smart Apps Creator (SAC) Berbasis Android Pada Materi Suhu Dan Kalor Mata Pelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(04), 746–760.
Jennah, R. (2009). Media Pembelajaran. In Media Pembelajaran.
Kholimah, N., Martono, M., & Hairida, H. (2021). Kelayakan bahan ajar bergambar berbasis metode linguistik untuk meningkatkan keterampilan membaca siswa kelas satu sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 10(10), 1–8.
Kosasih, E. (2014). Jenis-jenis Teks Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMA /MA /SMK. In Penerbit Ryama Widya. https://www.sman1kutasari.sch.id/upload/file/60676902jenis-jenistekssma.pdf
Madaniyah, J., Khoiruzzadi, M., & Prasetya, T. (2021). PERKEMBANGAN KOGNITIF DAN IMPLIKASINYA DALAM DUNIA PENDIDIKAN (Ditinjau dari Pemikiran Jean Piaget dan Vygotsky) Muhammad Khoiruzzadi, 1 & Tiyas Prasetya 2. 11, 1–14.
Mulyati, Y. (2015). Hakikat Keterampilan Berbahasa Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. Keterampilan Berbahasa Indonesia SD, 1–34.
Pramana, C. (2024). Belajar dan Pembelajaran di Abad 21 (Abdul Karim (editor)) (Z-Library) (Issue March).
Saleh & Syahruddin, D. (2023). Media Pembelajaran. 1–77. https://repository.penerbiteureka.com/publications/563021/media-pembelajaran
Saputra, W. R., Raharjo, R., & Hadjar, I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menggunakan Smarts Apps Creator (SAC) pada Materi Haji dan Umrah. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan (JIMPIAN), 3(2), 89–100. https://doi.org/10.30872/jimpian.v3i2.2272
Simamora, B. (2022). Skala Likert, Bias Penggunaan dan Jalan Keluarnya. Jurnal Manajemen, 12(1), 84–93. https://doi.org/10.46806/jman.v12i1.978
Siregar, J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle Terhadap Kemampuan Menulis Teks Berita Oleh Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 8. https://eprints.uns.ac.id/10241/1/1893210
Suryanti, S., Widodo, W., & Yermiandhoko, Y. (2021). Gadget-Based Interactive Multimedia on Socio-Scientific Issues to Improve Elementary Students’ Scientific Literacy. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15(1), 56–69. https://doi.org/10.3991/IJIM.V15I01.13675
Titi Agustinah, S. R. (2023). MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPLANASI SISWA KELAS VI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(3), 5622–5631. https://bnr.bg/post/101787017/bsp-za-balgaria-e-pod-nomer-1-v-buletinata-za-vota-gerb-s-nomer-2-pp-db-s-nomer-12
Widodo, S., Ladyani, F., Asrianto, L. O., Rusdi, Khairunnisa, Lestari, S. M. P., Wijayanti, D. R., Devriany, A., Hidayat, A., Dalfian, Nurcahyati, S., Sjahriani, T., Armi, Widya, N., & Rogayah. (2023). Metodologi Penelitian. In Cv Science Techno Direct.
Widodo, W., Sudibyo, E., Suryanti, Sari, D. A. P., Inzanah, & Setiawan, B. (2020). The effectiveness of gadget-based interactive multimedia in improving generation z’s scientific literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(2), 248–256. https://doi.org/10.15294/jpii.v9i2.23208
Yulistiani, D., & Indihadi, D. (2020). Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Gambar Berseri. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 228–234. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i3.25625
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















