PENGEMBANGAN APLIKASI PEMBELAJARAN MENULIS TEKS EKSPLANASI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Muhammad Rizal Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dadan Djuanda Universitas Pendidikan Indonesia
  • Prana Dwija Iswara Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34925

Keywords:

Development, Application, ADDIE, Writing, Explanatory Text

Abstract

This study aims to develop an Android application-based learning media for writing explanatory texts for elementary school students. This media was developed in response to students' weak ability to compose explanatory texts according to the rules, which is caused by limited understanding of text structure and lack of internal motivation to write. The research method used is Design and Development (D&D) with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The product developed is an Android application using Smart Apps Creator, equipped with materials, learning videos, quizzes, writing features, and an automatic correction system. The validation results by material experts showed a feasibility score of 85.33% and media experts 96.36%, which is included in the very feasible category. The trial on students showed very practical results, with a score of 84.95% in small groups and 88.82% in large groups. This application is declared feasible and practical for use in learning to write explanatory texts in grade V of elementary school, and is able to improve students' understanding of text structure and writing skills independently and interactively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, R. A. K. Al. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Video Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9.

Andi Rustandi, & Rismayanti. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57–60. https://doi.org/10.37859/jf.v11i2.2546

Anggun Floresita Ramadani, Sovi Helena Safitri, Chandra Chandra, & Tiok Wijanarko. (2024). Analisis Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 219–227. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1489

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Arnandi, F., Siregar, N., & Fitriawan, D. (2022). Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Smart Apps Creator pada Materi Bilangan Bulat di Sekolah Dasar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 345–356. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i3.1110

Azizah, A. R. (2020). Penggunaan Smart Apps Creator (SAC) untuk mengajarkan global warming. Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF) Unesa, 4(2), 72–80.

Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital Teknologi. In PT Remaja Rosdakarya (Vol. 8, Issue 1).

Branch, R. M. (2009). Desain Instruksional : Pendekatan ADDIE. In Instructional Design: The ADDIE Approach.

Dewi, K. K. K., Budiarta, L. G. R., & Nitiasih, P. K. (2023). The development of website games as learning media for 4th-grade elementary students. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran, 10(3), 259. https://doi.org/10.17977/um031v10i32023p259

Elviana, D., & Julianto, J. (2022). Pengembangan Media Smart Apps Creator (SAC) Berbasis Android Pada Materi Suhu Dan Kalor Mata Pelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(04), 746–760.

Jennah, R. (2009). Media Pembelajaran. In Media Pembelajaran.

Kholimah, N., Martono, M., & Hairida, H. (2021). Kelayakan bahan ajar bergambar berbasis metode linguistik untuk meningkatkan keterampilan membaca siswa kelas satu sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 10(10), 1–8.

Kosasih, E. (2014). Jenis-jenis Teks Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMA /MA /SMK. In Penerbit Ryama Widya. https://www.sman1kutasari.sch.id/upload/file/60676902jenis-jenistekssma.pdf

Madaniyah, J., Khoiruzzadi, M., & Prasetya, T. (2021). PERKEMBANGAN KOGNITIF DAN IMPLIKASINYA DALAM DUNIA PENDIDIKAN (Ditinjau dari Pemikiran Jean Piaget dan Vygotsky) Muhammad Khoiruzzadi, 1 & Tiyas Prasetya 2. 11, 1–14.

Mulyati, Y. (2015). Hakikat Keterampilan Berbahasa Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. Keterampilan Berbahasa Indonesia SD, 1–34.

Pramana, C. (2024). Belajar dan Pembelajaran di Abad 21 (Abdul Karim (editor)) (Z-Library) (Issue March).

Saleh & Syahruddin, D. (2023). Media Pembelajaran. 1–77. https://repository.penerbiteureka.com/publications/563021/media-pembelajaran

Saputra, W. R., Raharjo, R., & Hadjar, I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menggunakan Smarts Apps Creator (SAC) pada Materi Haji dan Umrah. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan (JIMPIAN), 3(2), 89–100. https://doi.org/10.30872/jimpian.v3i2.2272

Simamora, B. (2022). Skala Likert, Bias Penggunaan dan Jalan Keluarnya. Jurnal Manajemen, 12(1), 84–93. https://doi.org/10.46806/jman.v12i1.978

Siregar, J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle Terhadap Kemampuan Menulis Teks Berita Oleh Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 8. https://eprints.uns.ac.id/10241/1/1893210

Suryanti, S., Widodo, W., & Yermiandhoko, Y. (2021). Gadget-Based Interactive Multimedia on Socio-Scientific Issues to Improve Elementary Students’ Scientific Literacy. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15(1), 56–69. https://doi.org/10.3991/IJIM.V15I01.13675

Titi Agustinah, S. R. (2023). MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPLANASI SISWA KELAS VI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(3), 5622–5631. https://bnr.bg/post/101787017/bsp-za-balgaria-e-pod-nomer-1-v-buletinata-za-vota-gerb-s-nomer-2-pp-db-s-nomer-12

Widodo, S., Ladyani, F., Asrianto, L. O., Rusdi, Khairunnisa, Lestari, S. M. P., Wijayanti, D. R., Devriany, A., Hidayat, A., Dalfian, Nurcahyati, S., Sjahriani, T., Armi, Widya, N., & Rogayah. (2023). Metodologi Penelitian. In Cv Science Techno Direct.

Widodo, W., Sudibyo, E., Suryanti, Sari, D. A. P., Inzanah, & Setiawan, B. (2020). The effectiveness of gadget-based interactive multimedia in improving generation z’s scientific literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(2), 248–256. https://doi.org/10.15294/jpii.v9i2.23208

Yulistiani, D., & Indihadi, D. (2020). Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Gambar Berseri. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 228–234. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i3.25625

Downloads

Published

2025-09-30