PERSEPSI GURU TERHADAP PENGGUNAAN TEKNOLOGI EDUKASI BERBASIS ARTIFICIAL INTELLIGENCE DI MAS AL WASHLIYAH 12 PERBAUNGAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34919Keywords:
Keywords: teacher perception, Artificial Intelligence (AI), educational technology, Islamic educationAbstract
This research aims to understand teachers’ perceptions of the use of Artificial Intelligence (AI)-based educational technology at MAS A1 Washlivah 12 Perbaungan. This study employs a descriptive qualitative approach with data collection techniques through interviews, observations, and documentation. The subjects of this research consist of teachers who have used or been exposed to AI-based educational applications, such as adaptive learning platforms, chatbots, and student performance analysis systems. The research results show that the majority of teachers have a positive perception of the use of AI in education, especially regarding time efficiency, ease of access to information, and the enhancement of personalized learning. However, some challenges were also found, such as limited understanding of technology, lack of training, and concerns about the reduced role of teachers in the teaching and learning process. Overall, this research recommends the need for continuous training and technology assistance for teachers so that the use of AI in education can be more optimal.
Downloads
References
DAFTAR PUSTAKA
Abubakar. Ridha, A. (2024). Al-Qur’an dan Kecerdasan Buatan (Suatu Kajian Tematik). Jurnal Al-Walid. 5(1).
Al-Attas, S. M. N. (1991). The Concept of Education in Islam. Kuala Lumpur: ISTAC.
Al-Hanbal, Ibnu Rajab, Jamiul Ulum wal Hikam, 1987, Beirut: Darul Ma’rifah.
Al-Qurtubi, A. A. (2006). Al-Jami’ Li-Ahkam al-Qur’an: Jilid 14. Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
An-Nawawi, I. M. (2008). Syarah Arbain An-Nawawi. Darul Haq.
Aoun, J. E. (2017). Robot-Proof: Higher Education in the Age of Artificial Intelligence. Cambridge: MIT Press.
Apriadi, R. T., & Sihotang, H. (2023). Transformasi Mendalam Pendidikan melalui Kecerdasan Buatan: Dampak Positif bagi SIswa dalam Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai. 7(3).
Bahani, F. N., Kholid. M. H. (2024). Pendidikan dan Teknologi: Optimalkan Pembelajaran di Era Digital. IMEIJ: Indo-MathEdu Intellectuals Journal. 5(3).
Bishara, A. H. Kol, O., Levy, S. (2025). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Adopsi Teknologi AI oleh Guru: Model Terpadu Penentu Eksternal dan Internal. Pendidikan dan Teknologi Informasi. 30(1).
Damanik, M. Z., Azmi, F. N. (2025). Tafsir Q.S. Al-‘Alaq: 1-5 dalam Menjawab Tantangan Menuntut Ilmu di Era Digital. At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Islam. 2(2).
Damasyiqi, I. A. F. I. I. U. I. K. A.-. (2007). Tafsir Ibnu Katsir 6: Tafsir Al-Qur’an al-Ahzim. Al-Kitab Al-Ilmi.
Fadila, S. N., Syaharani, T. A., Anggraini, F., Munawaroh, S. (2025). Persepsi Guru tentang Penggunaan AI dalam Pembelajaran Anak Usia Dini: Peluang dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Tambusai. 9(2).
Fauzan, A. (2025). Analisis Integrasi Nilai Spiritual QS. Al-‘Alaq Ayat 1-5 dalam Pembelajaran IPA di Era Society 5.0. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sinesia. 2(1).
Hadiyat, Y. D. (2014). Kesenjangan digital di Indonesia (Studi Kasus di Kabupaten Wakatobi). Jurnal Pekommas. 17(2).
Hafidz, M. (2022). Filsafat Pendidikan Islam dan Teknologi Modern. Bandung: Alfabeta.
Hakeu, F., Pakaya, I. I., Djahuno, R., Zakaria, U., & Tangkudung, M. (2023). Workshop Media Pembelajaran Digital bagi Guru dengan Teknologi AI (Artificial Intelligence). Mohuyula: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat. 2(2).
Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2019). Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Boston: Center for Curriculum Redesign.
Ikhwan, A. (2014). Integrasi Pendidikan Islam Nilai-nilai Islami dalam Pembelajaran. Ta’allum. 2(2).
Isdayani, B., Thamrin, A. N., Milani, A. (2024). Implementasi Etika Penggunaan Kecerdasan Buatan (AI) dalam Sistem Pendidikan dan Analisis Pembelajaran di Indonesia. Digital Transformation Technology (Digitech). 4(1).
Kase, E. B. (2024). Implementasi Teknologi Pendidikan dalam Peningkatan Kualitas Pengajaran Guru Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP). 7(3).
Kemenag RI. (2019). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an.
Kemendikbudristek. (2023). Survei Nasional: Kesiapan Guru dan Sekolah terhadap Transformasi Digital. Jakarta: Pusdatin.
Kemendikbudristek. (2023). Laporan Nasional: Survei Pemanfaatan Teknologi Digital dan Kecerdasan Buatan di Satuan Pendidikan. Jakarta: Pusat Data dan Teknologi Informasi.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2013). Permendikbud No. 23 Tahun 2013 tentang Pengelolaan Teknologi Informasi dan Komunikasi di Sekolah.
Kodir, A. (2025). Peran Artificial Intelligence (AI) dalam Meningkatkan Layanan Pendidikan di SMP/MTS. Manajemen Kreatif Jurnal. 3(1).
Lestari, R., & Nugroho, T. (2021). Pengaruh Kecerdasan Buatan terhadap Proses Belajar-Mengajar di Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Penerbit Akademia.
Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., & Forcier, L. B. (2016). Intelligence Unleashed: An Argument for AI in Education. Pearson Education.
Majah, M. I. Y. (1952). Sunan Ibn Majah, Tahqiq oleh Muhammad Fuad ‘Abd al-Baqi. Kairo: Dar Ihya al-Kutub al-Arabiyyah.
Maulana, M. A. (2024). Peranan AI dalam Sektor Pendidikan: Meningkatkan Pembelajaran melalui Personalisasi. Kohesi: Jurnal Sains dan Teknologi. 5(1).
Media, Direktorat Jenderal Komunikasi Publik dan. (2024). Kajian Pemanfaatan Kecerdasan Artifisial dalam Komunikasi Pemerintah. Jakarta. Direktorat Jenderal Komunikasi Publik dan Media.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Analisis data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode-metode Baru. Penerbit Universitas Indonesia (UI Press).
Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Nasution, H. (2022). Refleksi Pendidikan Islam di Era Digital. Medan: Lembaga Literasi Islami.
Nisa, A. H., Hasna, H., Yarni, L. (2024). Persepsi. Koloni: Jurnal Multidisiplin Ilmu. 2(4).
Nugroho, H., & Riyadi, S. (2020). Etika dan Regulasi Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan. Surabaya: Laksana Ilmu.
Nugroho, H. (2020). Etika Profesionalisme Guru di Era Digital. Jakarta: Kencana.
Puslitjak Kemendikbudristek. (2023). Kajian Kesiapan Guru terhadap Implementasi Teknologi AI dalam Pembelajaran. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan.
Putra, Y., & Zaini, A. (2022). Kebijakan Teknologi Pendidikan di Indonesia: Perspektif Hukum dan Etika. Bandung: Literasi Nusantara.
Rahadianto, L. (2022). Implementasi Pembelajaran Artificial Intelligence (AI) bagi Siswa Sekolah Dasar di Kota Batu, Malang, Jawa Timur. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar. 6(1).
Rahmah, S. (2021). Implementasi Kebijakan Pendidikan Islam di Sekolah Menengah. Medan: Bina Umat Press.
Rohmatillah, D. (2022). Persepsi Guru terhadap Penerapan Teknologi Berbasis AI dalam Pembelajaran di SMA Negeri 1 Depok. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Russell, S., & Norvig, P. (2021). Artificial Intelligence: A Modern Approach (4th ed.). New Jersey: Pearson.
Sakiinah, A. N., Mahya, A. F. P., Santoso, g. (2022). Revolusi Pendidikan di Era Society 5.0: Pembelajaran, Tantangan, Peluang, Akses, dan Keterampilan Teknologi. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra). 1(2).
Sari, A. P., & Munir. (2024). Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Efektivitas Kegiatan di Kelas. Teknologi Transformasi Digital (Digitech). 4(2).
Selwyn, N. (2019). Should Robots Replace Teachers? AI and the Future of Education. Cambridge: Polity Press.
Setiawan, R., & Nurhadi, M. (2022). Transformasi Digital Pendidikan: Kebijakan, Tantangan, dan Strategi Implementasi. Yogyakarta: Deepublish.
Sina, Ibn. (1983). Al-Isyarat wa at-Tanbihat. Kairo: Dar al-Ma’rif.
Sugianto, O., Munawaroh, L., Supriani, I., Cahyono, H. N., Nyairoh. (2023). Peran Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies. 4(1).
Sunarti, S. (2024). Transformasi Pembelajaran Digital dengan Artificial Intelligence. Jurnal Perspektif. 17(1).
Sutrisno, B. (2021). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0: Tantangan dan Peluang. Yogyakarta: Deepublish.
Syaifudin, A., & Mahfud, A. (2021). AI dalam Dunia Pendidikan: Antara Harapan dan Kecemasan Guru. Surabaya: Pustaka Akademika.
Wahyudi, A., Haikalus, M. S., Pratama, A. P. (2025). Analisis Dampak AI dalam Pendidikan. Kohesi: Jurnal Multidisiplin Saintek. 8(6).
Wahyudinarti, E., Rachmatika, P. A., &Ain, R. N. (2025). Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Mahasiswa dengan AI. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika). 9(1).
Walgito, B. (2010). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi.
Yuliana, L. (2023). Kecerdasan Buatan dan Tantangan Etika Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia.
Zakiyah, N. (2020). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Zakiyah, N. U., Ameera, V., Ritonga, A., Aisah, N., Lingga, S. A., & Akmalia, R. (2024). Penggunaan AI dalam Dunia Pendidikan. Mahira: Journal of Arabic Studies. 4(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















