Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share Berbantuan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa

Authors

  • Sika Yanti Universitas Riau
  • M. Rahmad Universitas Riau
  • Zuhdi Ma’aruf Universitas Riau
  • Ditha Farliani Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34843

Keywords:

Cognitive Learning Outcomes, Wordwall Media, Think Pair Share Learning Model

Abstract

This study tested the effectiveness of the Think Pair Share cooperative learning model assisted by wordwall media in improving students' cognitive learning outcomes. Using a quasi-experimental method (post-test only nonequivalent control group design), this study involved 73 students of grade X of Pekanbaru Technology High School. The research sample was divided into two groups, namely class X2 as the experimental class and class X1 as the control class. Data were collected through a post-test on the topic of global warming symptoms, then analyzed descriptively and inferentially. The results showed a significant difference. The average score of the experimental class using the model reached 85 (good category), while the control class only obtained an average of 67 (fair category). This proves that the use of the Think Pair Share model assisted by wordwall media is effective in improving students' cognitive learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Diana F. S., Endang K. & Rahma A. I. (2018). The Use Of Think Pair Share Technique To Improve Students’ Critical Thinking In Reading Skill. Department of English Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala, Banda Aceh, Indonesia

Hartini, H., Maharani, Z. Z., & Rahman, B. (2016). Penerapan model pembelajaran think-pair-share untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 7(2), 131-135.

Herlina. (2021). Permasalahan Pendidikan Di Indonesia. Universitas Lambung Mangkurat. Banjarmasin.

Kasimuddin, K. (2016). Penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe think pair share (TPS) untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar fisika peserta didik kelas XI IPA 2 SMA Negeri 9 Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika. 4(1). 54-72.

Kemendikbud. (2017). Tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.

Marlina, M., Hajidin, H., & Ikhsan, M. (2014). Penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe think-pair-share (TPS) untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan disposisi matematis siswa di SMA Negeri 1 Bireuen. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1), 83-95.

Megawati, M., Wardani, A. K., & Hartatiana, H. (2019). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Model Pisa. Jurnal Pendidikan Matematika, vol 14, no. 1: 15–24.

Mohan R., Arumugam R., Manvender K. S. S., Khairiah M. & Yassin. (2019). The Effectiveness Of Using Think-Pair-Share (TPS) Strategy In Developing Students’ Critical Thinking Skills. Conference: ISER International Conference on Education and Social Science (ICESS) At: Osaka, Japan

Pradani, T., G. (2022). Penggunaan Media Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA disekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, Vol. 1, No. 5, 452-43

Saitya, I. (2021). Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Informatika. 01(April), 5– 9

Sajidan, Atmojo IRW, Adi FP, Saputri DW, Ardiansyah R. (2022). The Effectiveness of the Think-Pair-Project-Share (TP2S) Learning Model in Facilitating Collaborative Skills of Prospective Teachers in Elementary Schools. Pegem Journal of Education and Instruction, Vol. 13, No. 3, 2023, 117-124

Sugiharto, Kartika N.F. & Farida H. (2017). Psikologi Pendidikan. UNY Press. Yogyakarta.

Surayya, L., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2014). Pengaruh model pembelajaran think pair share terhadap hasil belajar IPA ditinjau dari keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1), 1-11.

Sutarto. (2008). Model Pengembangan Tema Konsep (MPTK) Untuk Membekali Kemampuan Mengembangkan Model Pembelajaran Fisika (MPF) Mahasiswa Calon Guru Fisika. Jember

Sutrisno, L. (2007). Pengembangan Pembelajaran IPA SD : Dirjen Dikti

Tiro, Christian., Jamal, M.A., & Mastuang. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Menggunakan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing Pada Materi Pokok Cahaya. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika 3, No.2 : 164.

Tjabolo, S. A. & Herwin. (2020). Pengaruh Sertifikasi Guru terhadap Kinerja Sekolah Dasar Guru di Provinsi Gorontalo, Indonesia. Jurnal Instruksi Internasional, 13(4), 347–360.

Trianto. (2011). Model–Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Wuryandani, W. & Herwin. (2021). Pengaruh Model Think-Pair-Share terhadap Hasil Belajar Pkn pada Tahun Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Siprus.16(2), 627-640.

Downloads

Published

2025-10-28