PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SCRAPBOOK TERHADAP KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA DI SANGGAR BELAJAR KEPONG MALAYSIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34808Keywords:
Critical Thinking Skills, Media, ScrapbookAbstract
This study aims to determine the effect of using Scrappbook learning media on the critical thinking skills of fourth-grade elementary school students at Sanggar Belajar Kepong Malaysia in the subject of the five senses. This study used a pre- experimental design with a one-group pretest-posttest design. The sampling technique was total sampling, resulting in a sample of six students. Data collection was conducted by administering a critical thinking skills test in the form of an essay. The data analysis technique used was the paired sample t-test. The results showed that the calculated t-value (10.764) > t-table (2.570) and the significance value 0.001 < 0.05, which means that there is an effect of using Scrappbook learning media on the critical thinking skills of fourth-grade elementary school students at Sanggar Belajar Kepong Malaysia. The effect was also demonstrated by the posttest scores being higher than the pretest scores, namely 93,16 > 52.
Downloads
References
Buku :
Hasan, M., Milawati, Darodjat, T. K. Harahap, T. Tahrim, A. M. Anwari, A. Rahmat, Masdiana, and I. M. Indra. 2021. Media Pembelajaran. edited by F. Sukmawati. Klaten: Tahta Media Group.
Hardiana, I. 2015. Terampil Membuat 42 Kreasi Mahar Scrapbook. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Jurnal :
Anggriani, R., & Hakim, A. R. (2024). Pengembangan LKPD Berbasis Literasi Numerasi Menggunakan Model PjBL dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SDN Inpres Muku. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(1), 101–110.
Anjani, N., & Nasution, D. K. (2025). PENGEMBANGAN MEDIA SMART BOX (KOTAK PINTAR) DALAM PENGENALAN
WARISAN BUDAYA INDONESIA KEPADA SISWA SANGGAR BELAJAR KEPONG MALAYSIA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 274- 287.
Fadilah, Z. Z., & Nasution, D. K. (2025). PENGARUH MEDIA
Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950 Volume XX Nomor XX, Bulan Tahun
DIORAMA
KEMAMPUAN
KREATIF
PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SANGGAR BIMBINGAN MUHAMMADIYAH KEPONG MALAYSIA. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 8(1), 91-99.
Gultom, R. A., & Nasution, D. K. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Geoboard Terhadap Pemahaman Siswa Dalam Mengenal Geometri Dan Pengukuran Di Kelas IV Sanggar Bimbingan Muhammadiyah Kepong Malaysia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,10(03), 230-242.
Hakim, A. R. (2021). Pengaruh Media
TERHADAP BERPIKIR SISWA PADA
Scrapbook
Keterampilan
Kreatif. Gravity
Pembelajaran dan Pengajaran Fisika, 4(1), 35-38.
Laili, N., Koeshandayanto, S. &, & Mashfufah, A. (2024). Pengembangan Media Interaktif Sipesa Sistem Peredaran Darah Manusia Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 9(2), 32–42. https://doi.org/10.31602/muallimu na.v9i2.13596.
Nisa, E. K., & Ansori, I. (2023). Pengembangan media pembelajaran scrapbook untuk meningkatkan hasil belajar IPS. Joyful Learning Journal, 12(4), 219–223. https://journal.unnes.ac.id/sju/inde x.php/jlj
Rahmani, Z. &, & Hikmawan, R. (2025). Pengembangan E-Modul Interaktif Pada Mata Pelajaran Matematika untuk Meningkatkan KeterampilanBerpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 743–756
Rahmawati, S. T. &, & Andrijati, N. (2024). Efektifitas Penerapan Model Project Based Learning Berbantuan Media POP-UP Book Dalam Mengembangkan KeterampilanBerpikir Kritis Geometri Ruang Siswa Di SD Negeri Gugus Ki Hajar Dewantara Pemalang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(September), 48–61
Utami, R. P., Muksar, M., & Rufiana, I. S. (2025). Studi Pendahuluan KeterampilanAwal Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual., 10(1), 117–123
Winarti, N., Maula, L. H., Amalia, A. R., Pratiwi, N. L. A. &, & Nandang. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan KeterampilanBerpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 552– 563.
Kusuma, E., Handayani, A., & Rakhmawati, D. (2024).
Pentingnya Pengembangan KeterampilanBerpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Tinjauan Literatur. Wawasan Pendidikan, 4(2), 369– 379.https://doi.org/10.26877/jwp.v 4i2. 17971
Zebua, W., Waruwu, L., Bu’ulolo, Y., & Bawamenewi, A. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Digital Berbasis Canva pada Materi Teks Negosiasi Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Sogaeadu. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 4(1), 206- 224.
Rizky, T. U., Surayanah, S., & Thohir, M. A. (2024). Pengaruh Media Scrapbook Materi Ekosistem terhadap Karakter Rasa Ingin Tahu dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V MIN 1 Tulungagung. Proceedings Series of Educational Studies, (6), 57-68.
Sinurat, B., Sianturi, E., & Simatupang, Y. I. A. (2025). Pengembangan Media Scrapbook untuk Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Pancasila di SMA Negeri 1 Rantau Utara. ASPIRASI: Publikasi Hasil Pengabdian dan
Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950 Volume XX Nomor XX, Bulan Tahun
Kegiatan
128.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















