ANALISIS PENILAIAN PROSES UNTUK ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS (ABK) PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SD IT PERMATA

Authors

  • Layli Ila Ramadhani Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Ahmad Dahlan Probolinggo
  • Nur Khosiah Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Ahmad Dahlan Probolinggo
  • Yulina Fadilah Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Ahmad Dahlan Probolinggo

Keywords:

Process Assessment, Children with Special Needs, Mathematics Learning, Inclusive Schools

Abstract

This study aims to analyze the implementation of process assessment for children with special needs (ABK) in mathematics learning at Permata IT Elementary School. The study focuses on the application of authentic assessment strategies that emphasize not only final results but also stages of thinking, levels of participation, and the development of students' cognitive and affective abilities. This study used a qualitative approach, with data collection techniques including observation, teacher interviews, and analysis of assessment documents. The results indicate that process assessment provides a more comprehensive picture of the learning outcomes of children with special needs because it highlights individual development according to each child's characteristics. Teachers play a central role in designing and implementing adaptive and flexible assessment instruments to suit students' learning needs. Furthermore, the implementation of process assessment has been shown to support a more inclusive, participatory, and humane learning environment. The implications of this study demonstrate the importance of improving teacher competency in developing process-based assessment instruments, as well as the need for school institutional support in providing facilities and infrastructure that support learning oriented toward holistic student development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustian, K., Afriantoni, A., Agustina, D., & Olyvia, A. (2025). Implementasi Kebijakan Pemerintah Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 4(1), 309–317.

Anabanu, M. (2021). Pembelajaran matematika anak berkebutuhan khusus. Jurnal Syntax Transformation, 2(03), 354–369.

Noviani, F. N. F., Klareza, Y., Fahmilia, D., & Koto, I. (2025). The Impact of Education Policy on Equity of Access to Education in Indonesia and New Zealand. TOFEDU: The Future of Education Journal, 4(4), 921–929.

Panglipur, I. R., Pradita, D. A. R., & Palengka, I. (2025). PENGUATAN KOMPETENSI CALON GURU DALAM PENDIDIKAN INKLUSI MELALUI PEMBELAJARAN MATEMATIKA YANG ADAPTIF DAN RESPONSIF. Majalah Ilmiah Pelita Ilmu, 8(1), 1–13.

Adelliani, N., Sucirahayu, C. A., & Zanjabila, A. R. (2023). Analisis tematik pada penelitian kualitatif. Penerbit Salemba.

Alfian, A., Santosa, I., & Saputra, D. S. (2025). Pelatihan Penerapan Strategi Pembelajaran Inklusif Bagi Guru Sekolah Dasar dalam Upaya Identifikasi Siswa Berkebutuhan Khusus. KOMUNITA: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 302–314.

Anabanu, M. (2021). Pembelajaran matematika anak berkebutuhan khusus. Jurnal Syntax Transformation, 2(03), 354–369.

Darmawati, A. A., Kusumawati, D., & Aslamiyah, L. S. (2024). Pendekatan pembelajaran individu untuk anak berkebutuhan khusus dalam implementasi kurikulum merdeka. Journal of Learning and Educational Technology, 1(1), 8–15.

Diwyarthi, N. D. M. S., Utama, F. Y., Eknoe, M. T. M. S., Wondal, R., Umalihayati, M. P., Subekti, S., Idrus, S. H., Mahmud, N., & Yayasan, P. (n.d.). BELAJAR.

Hidayati, A., & Andriani, A. (2025). PENGUATAN PERKEMBANGAN MORAL SISWA PADA PROSES PEMBELAJARAN MELALUI HIDDEN CURRICULUM DI KELAS IV SDN 1 PURBALINGGA WETAN PURBALINGGA: Penelitian Deskriptif. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 235–247.

KHASANAH, F. (2021). Evaluasi Pembelajaran di Kelas Inklusi SDIT Harapan Bunda Purwokerto Kabuparen Banyumas Tahun Pelajaran 2019/2020. Purwokerto: Skripsi Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Purwokerto.

Milnasari, M., Darmiany, D., Handika, I., & Hidayati, V. R. (2025). Analisis Proses Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Kelas 1 di SD Negeri 42 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(3), 2086–2093.

Muliawarman, R. (2025). Membangun Karakter Siswa Melalui Pendekatan Integratif Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak: Studi Kasus Di SMA Negeri 1 Padang Panjang. Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(01), 44–54.

Oktaviani, A. Y. (2023). Implementasi Strategi Pembelajaran Guru dalam Pembentukan Karakter Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Kasus di SLB Aisyiyah Sa’adah Wonosobo). Universitas Islam Indonesia.

Pasaribu, S. (2018). Pola komunikasi orangtua dengan anak dalam pelaksanaan Pendidikan Agama Islam keluarga petani di Desa Sorkam Kiri Kecamatan Sorkam Kabupaten Tapanuli Tengah. IAIN Padangsidimpuan.

RASTINI, D. A. Y. U. (2025). Pelaksanaan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di Sekolah Inklusi SMAN 1 Sungayang.

Redhana, I. W. (2024). Pendidikan Inklusi. Penerbit Adab.

Salamah, I., Darmawan, O., & Ayu, S. M. (2025). Adaptasi Proses Pembelajaran Untuk Siswa Inklusif di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 75–90.

Sari, A. S., Aprisilia, N., & Fitriani, Y. (2025). Teknik Pengumpulan Data dalam Penelitian Kualitatif: Observasi, Wawancara, dan Triangulasi. Indonesian Research Journal on Education, 5(4), 539–545.

Sitorus, A. S. (2025). Pembelajaran Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka: Tinjauan Teoretis tentang Implementasi, Tantangan dan Peluang. Action Research Journal Indonesia (ARJI), 7(2), 1159–1174.

Susilawati, W. (2020). Pembelajaran kontekstual.

Syaputra, A., & Sa, M. A. (2025). STRATEGI GURU DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR PADA ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DALAM PEMBELAJARAN. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(4), 7585–7592.

Wijayanti, E. D. (2023). Pelestarian penyu Cimanuk: Pengetahuan, sikap, dan perilaku masyarakat. Langgam Pustaka.

YAZID, M. (2025). Filsafat Islam Sebagai Landasan Pedagogi:: Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Inklusif Dan‎ Holistik. Jurnal Man-Anaa, 2(1), 1–12.

Downloads

Published

2025-09-30