PENGGUNAAN ALIH KODE DALAM KOMUNIKASI DI APLIKASI TIKTOK

Authors

  • Fitria Sadi Desmiati Universitas Jambi
  • Yundi Fitrah Universitas Jambi
  • Rahmawati Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34654

Keywords:

code switching, communication, tiktok

Abstract

This research aims to describe the forms and contexts of code-switching in communication on TikTok. The method used is descriptive qualitative with observation, listening, note-taking, and documentation techniques applied to 11 accounts actively using language variations. A total of 14 code-switching data were found, consisting of 3 internal code-switching data and 11 external code-switching data. This phenomenon is used to tailor language to the audience, emphasize the message, create humor, and simultaneously showcase bilingual and multicultural identity. This finding confirms that code-switching on TikTok is not just a linguistic phenomenon, but also a digital communication strategy. This research is expected to enrich sociolinguistic studies and provide new insights into language dynamics on social media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, Y. N. (2023). Alih kode dan Campur Kode Pada Akun TikTok @Jessicaputeri Bidang Kajian Sosiolinguistik (Doctoral dissertation, Universitas Widya Dharma).

Alma, M. R. (2024). Shorts Podcast Kesel Aje Serta Implementasinya.

Amri, Y. K. (2019). Alih Kode dan Campur Kode Pada Media Sosial. Posiding Seminar Nasional PBSI II, 2(2001), 149–154.

Deriyanto, D., & Qorib, F. (2018). Persepsi Masiswa Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang Terhadap Penggunaan Aplikasi Tiktok. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7(2), 80. www.publikasi.unitri.ac.id

Dewi, Y., Purba, A., Ningsih, A. G., & Wini, L. O. (2024). Dinamika Penggunaan Kata Sapaan dalam Masyarakat Melayu Jambi. 36(2), 319–336.

Eliastuti, M., Puspitasari, B. M., Ramadhanty, S., Ayuningrum, S., Maula, T. H., & Wulandari, W. T. (2023). Analisis Penggunaan Campur Kode pada Kolom Komentar Akun Tiktok Happy Asmara. Jurnal Ilmu Komunikasi dan Media Sosial (JKOMDIS), 3(1), 400. https://doi.org/10.47233/jkomdis.v3i1.679

Fitriyah, I. (2020). Analisis Alih Kode Dan Campur Kode Pada Tuturan Humor Video DPO Corona Karya Komedian Gusti Bintang. Prosiding Seminat Nasional Linguistik dan Sastra, 1(1), 9–18. https://jurnal.uns.ac.id

Mandia, I. N. and S. I. N. and H. P. D. (2024). Alih Kode dan Campur Kode pada Acara Rapat Dosen Jurusan Akuntansi Politeknik Negeri Bali. September, 1–11. https://ojs2.pnb.ac.id/index.php/SENARILIP/

Ramadhan, M. T., Sobarna, C., & Afsari, A. S. (2023). Code Mixing of Slang and Sundanese on TikTok. Suar Betang, 18(2), 265–276. https://doi.org/10.26499/surbet.v18i2.13751

Roro Zahro, S. (2023). Menganalisis Alih Kode dan Campur Kode Bahasa Pada Video Channel Youtube Detik.Com Yang Berjudul Impersonation Game With Iqbaal Ramadhan. Jurnal Bintang Pendidikan Dan Bahasa, 1(1), 35–43. https://doi.org/10.59024/bhinneka.v1i1.169

Downloads

Published

2025-10-29

Most read articles by the same author(s)