PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR BERSERI BERBASIS DIORAMA 3D DALAM UPAYA MENINGKATKAN MINAT MEMBACA SISWA KELAS 1 SD N TEGALSARI 5 BATANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34616Keywords:
Interest in Reading, Serial Image Media, 3D DioramasAbstract
Reading is considered a basic knowledge that must be possessed by someone, by reading someone can learn various things, starting from science, history, culture, to various other aspects of life. By reading can open one's insight and expand one's knowledge about various things in the world. The purpose of this study is to determine the impact of using serial image media based on 3D dioramas in increasing the reading interest of elementary school students. With the hope that if students' reading interest increases, student learning outcomes will also increase. This study uses a classroom action research method where the subjects of the study were 31 students of grade I of Tegalsari 5 Elementary School. The results of the study show an increase in students' reading interest by using serial image media based on 3D dioramas.
Downloads
References
Afriani, E. D., Masfuah, S., & Roysa, M. (2021). Analisis Minat Baca Siswa Kelas V Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Prasasti Ilmu, 1(3), 21–27. https://doi.org/10.24176/jpi.v1i3.6648
Arikunto, S. (2009). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Budiani, L. S., Sutisnawati, A., & Maula, L. H. (2023). Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Melalui Penggunaan Media Diorama di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(2), 1011–1016. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4865
Cullinan, B. E. (2000). Independent Reading and School Achievement. School Library Media Research, 3, 1–24.
Evitasari, A. D., & Aulia, M. S. (2022). Media Diorama dan Keaktifan Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 3(1), 1–9. https://doi.org/10.30595/jrpd.v3i1.11013
Jamal, A. H. (2019). Meningkatkan Minat Baca Melalui Pemberian Media Buku Cerita Bergambar pada Siswa Kelas V SD Inpres Rua Kecamatan Pulau Ternate. Jurnal Pendidikan, 18(18), 63–77.
Labudasari, E., & Rochmah, E. (2019). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah terhadap Karakter Mandiri Siswa di SDN Kanggraksan Cirebon. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(1), 57–63. https://doi.org/10.25273/pe.v9i1.4254
Muslim, A. R., Suyono, S., & Nuchasanah, N. (2017). Pengaruh Minat Baca terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017, 56–63.
Nurhadi. (2016). Teknik Membaca. Jakarta: Bumi Aksara.
Oktadiana, B. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Permulaan Siswa Kelas II pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Madrasah Ibtidaiyah Munawariyah Palembang. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 5(2), 143–164. https://doi.org/10.19109/jip.v5i2.3606
Paris, S. G., & Paris, A. H. (2001). Classroom Applications of Research on Self-Regulated Learning. In Educational Psychology (pp. 89–101). Routledge.
Prasetyono, D. S. (2008). Rahasia Mengajarkan Gemar Membaca Pada Anak Sejak Dini. Yogyakarta: Think.
Purwati, R., Aris, M., Novitasari, Y. D., & Maulana, H. (2023). Partisipasi Mahasiswa Kuliah Kerja nyata dalam Kegiatan Mengajar Sekolah Dasar di Desa Sumberagung Kabupaten Nganjuk. Karunia: Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(3), 104–112. https://doi.org/10.58192/karunia.v2i3.1145
Putro, W. E. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rahmawati, R., Syukriani, A., & Rosmah, R. (2011). Teori Belajar Penemuan Bruner dalam Pembelajaran Matematika. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.
Rahmawati, S. M., & Sati, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Diorama Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Tema Ekosistem. Jurnal PGSD, 7(1), 37–44. https://doi.org/10.32534/jps.v7i1.1942
Ratnasari, Y. (2011). Pengaruh Pergaulan Teman Sebaya Terhadap Minat Baca Siswa Kelas V SD Negeri Bojongsari 1 Kabupaten Purbalingga. Universitas Negeri Yogyakarta.
Sudjana, N., & Rivai, A. (2002). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Suryani, N. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suwarni, S. (2021). Peningkatan Minat Membaca Melalui Bermain Kartu Kata Bergambar Pada Siswa Kelas 1 SDN Mlancu 1 Kecamatan Kandangan Kabupaten Kediri Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan, 1(2), 513–527. https://doi.org/10.28926/jprp.v1i2.162
Tarigan, H. G. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Wafa, M. I. A., & Rizkyana, R. F. (2019). The Use of Digital Media on Student Cognitive Learning Outcomes in SDN 2 Surodakan. Jurnal Lensa Pendas, 4(2), 115–120.
Wahyudi, L. (2020). Meningkatkan Minat Baca Siswa Melalui Gerakan Literasi Berbasis Komik Digital Kelas V UPTD SD Negeri Tramok 2 Kecamatan Kokop Kabupaten Bangkalan. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran, 6(2), 23–32.
Widyastuti, A. (2017). Kiat Jitu Anak Gemar Baca Tulis. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Wiriaatmadja, R. (2008). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Wisudayanti, A. N., & Ma’ruf, M. F. (2017). Peran Perpustakaan Daerah dalam Meningkatkan Minat Baca Masyarakat (Studi pada Perpustakaan Umum Taman Ekspresi Kota Surabaya). Publika, 5(1), 1–8.
Zulfa, I. (2025). Pengaruh Pengaruh Penggunaan Proyek Diorama Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran IPAS. The Elementary Journal, 3(1), 31–37. https://doi.org/10.56404/tej.v3i1.149
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















